۳۸۱ طرح عمرانی و اقتصادی در دهه پر فروغ فجر انقلاب اسلامی در سطح استان با ۵۷۰ میلیارد تومان اعتبار افتتاح و کلنگ زنی شد که زمینه اشتغال سه هزار و ۹۳۰ نفر  را فراهم کرده است.

با توجه به اینکه کشاورزی، گردشگری،صنعت و صنایع دستی از ظرفیت های اصلی توسعه این استان محسوب می شود،دولت تلاش کرده است با سرمایه گذاری های چشمگیر در این حوزه ها در کنار پرداخت تسهیلات روستایی و عشایر گام های بلندی برای توسعه اقتصادی این خطه بردارد.

هم اکنون یک هزار و ۴۷۶ پروژه عمرانی با اعتباری افزون بر ۱۰ هزار میلیارد تومان در سطح استان و در بخش های مختلف  در دست اجراست که نوید بخش روشن بودن موتور توسعه در کهگیلویه و بویراحمد است.

اگرچه هنوز کارهای بر زمین مانده زیادی در زیرساخت های رفاهی و اقتصادی کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد اما تلاش های خوبی برای تحقق توسعه در این خطه شده است که امید می رود میوه های این باغ در سال های آینده به شکل ملموس تری به ثمر بنشیند.

افزایش درآمد کشاورزان در گچساران

نماینده مردم شهرستان  های گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی با اشاره به شروع عملیات اجرایی تبدیل ۱۲ هزار هکتار زمین کشاورزی دیم به آبی در گچساران در ۳۰ روستای، ترمیم کانال کشاورزی ۵۰۰ هکتار زمین در منطقه بویراحمد گرمسیری و افتتاح طرح تامین آب منطقه باباکلان در دهه فجر امسال گفت: افزایش درآمد و بالا رفتن ارزش افزوده زمین های کشاورزی مهمترین دستاورد اقتصادی در این شهرستان هاست.

غلامرضا تاجگردون: تبدیل ۴۰ هزارهکتار زمین کشاورزی در شهرستان های گچساران و باشت در دست اقدام یا در حال بهره برداری است که باعث ایجاد سالیانه ۶ هزار میلیارد ریال درآمد برای مالکان می شود.

وی با یادآوری در دست اجرا بودن کارخانه بیواتانول باشت و بهره برداری از کارخانه فراوری گیاهان دارویی گچساران چشم انداز توسعه اقتصادی این شهرستان ها را روشن ارزیابی کرد.

بهره برداری از طرح های صنعتی و تلاش برای افزایش زیرساخت های شهرک های صنعتی

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی کهگیلویه و بویراحمد گفت:در دهه فجر انقلاب اسلامی هفت طرح اشتغالزایی در شهرک های صنعتی استان بهره برداری شده که زمینه اشتغال بکار ۹۲ نفر را فراهم کرده است.

سید هاشم موسوی  اظهار داشت:بسته بندی حبوبات،طرح تصفیه روغن موتور،بسته بندی انوع گوشت،مصنوعات چوبی،بازسازی و نوسازی ترانسفورماتور و قطعات آن،واحد تولیدی ماده نرم کننده و افزایش عمر لاستیک و واحد تولیدی کود شیمیایی سولفات پتاسیم از جمله این طرح هاست.

وی بیان کرد: این طرح ها با ۲۰۰ میلیارد ریال سرمایه گذاری به مرحله بهره برداری رسیدند.

وی همچنین از بهره برداری از ۶ طرح توسعه زیرساخت های شهرک های صنعتی کهگیلویه و بویراحمد در دهه فجر امسال خبر داد و افزود:۲خط انتقال گاز، ۲ خطه انتقال برق ۲ مداره،جدول گذاری و زیرسازی از مهمترین طرح های افتتاح شده در دهه فجر امسال است.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: این طرح ها با ۳۶ میلیارد ریال اعتبار اجرا شده اند.

۳۱۶ واحد تولید با اشتغالزایی چهار و هزار ۸۸۹ نفر و سرمایه گذاری ۲ هزار و ۶۰۷ میلیارد ریال در استان وجود دارد.

توجه بیشتر به بخش کشاورزی 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: ۴۰ طرح حوزه کشاورزی استان همزمان با چهل و یکمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و دهه فجر امسال بهره برداری و یا کلنگ زنی شده است.

الیاس تاج الدینی اظهار داشت: این طرح ها  در حوزه های مختلف مانند آب،خاک، توسعه گلخانه و سایر بخش های کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد در چند روز اخیر کلنگ زنی یا افتتاح شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: از این تعداد طرح ۳۵ طرح افتتاح و پنج پروژه کلنگ زنی شده است.

وی میزان اعتبار هزینه شده برای طرح های حوزه کشاورزی استان را یک هزار و ۴۲۰ میلیارد ریال برآورد کرد.

تاج الدینی اظهار کرد: طرح های بخش های مختلف حوزه کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد در دهه فجر امسال یک هزار و ۵۵۲ شغل ایجاد کرده است.

وی افزود: تامین آب ۵۸۰ هکتار از زمینهای بابا کلان گچساران . ۱۲۰ هکتار از مناطق چرزو و دیل  در گچساران، ۳۰۰ هکتار از اراضی پشت کوه و غورک در باشت از طرح های مهم افتتاح شده در دهه فجر استان است.

تاج الدینی بیان کرد: شهرستان گچساران با اجرای طرح های آبیاری نوین در ۹۰درصد از زمین های آبی دارای بهترین شاخص ها در کشور محسوب می شود.

تاکنون بیش از ۱۱ هزارو ۳۹ هکتار از زمین های کشاورزی این شهرستان زیر پوشش آبیاری تحت فشار رفته است.

وی اظهار داشت: براساس قانون ۸۵ درصد از هزینه اجرای طرح های آبیاری نوین از سوی دولت پرداخت می شود و ۱۵ درصد نیز سهم کشاورزان است.

رونق کسب و کارهای کوچک

مدیر صندوق کارآفرینی امید کهگیلویه و بویراحمد گفت:۲۳طرح اقتصادی اشتغالزا در این استان همزمان با دهه فجر امسال بهره برداری یا کلنگ زنی می شود.

ارسلان حسن پور افزود: این طرح ها با ۱۷۰ میلیارد ریال سرمایه گذاری افتتاح یا کلنگ زنی می شود.

وی بیان کرد:  این طرح های اشتغالزا که با پرداخت تسهیلات قرض الحسنه از سوی صندوق کارآفرینی امید کهگیلویه و بویراحمد راه اندازی شده است،زمینه اشتغال ۱۷۵ نفر را فراهم می کند.

مدیر صندوق کارآفرینی امید کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: ۲۲ مورد از این طرح ها بهره برداری و یک طرح نیز کلنگ زنی است.

حسن پور عنوان کرد: همزمان با دهه فجر عملیات اجرایی احداث یک گلخانه تولید گل رز هلندی با سرمایه گذاری ۲۰ میلیارد ریال آغاز خواهد شد.

وی ابراز داشت: کارخانه بازیافت خودرو در گچساران، تولید سبدهای پلاستیکی در باشت،۲ واحد تولیدی پرورش شتر مرغ در شهرستان های بویراحمد و کهگیلویه و اقامتگاه بومگردی در دنا از مهمترین طرح های اشتغالزای قابل بهره برداری استان در دهه فجر انقلاب اسلامی است.

حسن پور گفت: ۶۵۰ میلیارد ریال اعتبار از ابتدای سال گذشته تاکنون از محل تسهیلات اشتغال روستایی و عشایر این صندوق در کهگیلویه و بویراحمد به متقاضیان پرداخت شده است.

حسن پور عنوان کرد: تسهیلات اشتغال صندوق کارآفرینی امید کهگیلویه و بویراحمد در بخش های میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، صنعت و معدن، کشاورزی و فناوری اطلاعات، ورزش و خدمات پرداخت شده است.

وی بیان کرد: حمایت از کسب و کارهای کوچک با توجه به زودبازده بودن از برنامه های دولت برای رونق تولید و کارآفرینی است.

براساس آمار میزان پرداخت تسهیلات صندوق کارآفرینی امید در دولت تدبیر و امید نسبت به مدت مشابه دولت قبل بیش از سه برابر شده است.

نرخ بیکاری کهگیلویه و بویراحمد ۱۷.۷ درصد در سال ۱۳۹۵ بوده که در سال ۱۳۹۶ با ۴.۴ درصد کاهش به ۱۳.۳ درصد رسید.

حوزه گردشگری

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد گفت: همزمان با چهل و یکمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و دهه فجر هشت طرح حوزه گردشگری استان افتتاح و کلنگزنی خواهد شد.

مجید صفایی اظهار داشت: دهه فجر امسال هفت طرح گردشگری در کهگیلویه و بویراحمد بهره برداری و عملیات اجرایی یک پروژه نیز آغاز خواهد شد.

وی بیان کرد: این طرح ها با سرمایه گذاری ۱۴۹ میلیارد ریال افتتاح یا کلنگ زنی می شود که زمینه اشتغال ۱۱۶ نفر را فراهم خواهد کرد.

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: افتتاح موزه یاسوج مهمترین طرح قابل بهره برداری حوزه گردشگری و میراث فرهنگی استان در دهه فجر امسال است.

عملیات اجرایی موزه باستان شناسی یاسوج از سال ۱۳۸۶ آغاز شده بود.

با توجه به اینکه ۳ هزار و ۷۰۹ عدد شیء شامل اشیای ثبتی، مطالعاتی در استان وجود دارد که، ۳۱۵ مورد در موزه کنونی یاسوج در معرض دید علاقه‌مندان قرار دارد این طرح اهمیت زیادی دارد.

موزه شهر یاسوج با احتساب محوطه سازی ۹ هزار مترمربع مساحت دارد و زیربنای آن نیز ۲ هزار و ۷۰۰ مترمربع است.

وی تصریح کرد:شروع عملیات اجرایی موزه نفت گچساران از دیگر طرح های حوزه گردشگری و میراث فرهنگی استان در دهه فجر امسال است.

صفایی گفت: این طرح در زمینی به مساحت ۱۲هزار متر مربع زمین در نزدیکی جاده سلامت در کوی نفت شهر دوگنبدان اجرا می شود.

وی ابراز داشت:یک هتل در یاسوج و اقامتگاه های بومگردی از دیگر طرح های قابل افتتاح حوزه گردشگری استان است.

پرداخت تسهیلات گرهگشای اشتغال و توسعه اقتصادی

مدیرکل تعاون ، کار و رفاه اجتماعی کهگیلویه وبویراحمد گفت: تاکنون بیش از ۴۱۴ میلیارد تومان طرح های اشتغال روستایی در بخش های مختلف به بانک های عامل ارسال و انعقاد قرارداد انجام شده است.

پروانه نیک مرام تصریح کرد: حدود ۳۵درصد از کل پرداختی های تسهیلات فراگیر روستایی در حوزه بانوان و مشاغل خانگی بوده است.

وی گفت: این میزان وام های اشتغال روستایی در بانک های عامل کشاورزی، پست بانک، توسعه تعاون و صندوق کارآفرینی امید پرداخت شده است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی همچنین سرانه اشتغال روستایی در استان را ۳۲.۱ درصد عنوان کرد و گفت: میزان عملکرد دستگاه های حمایتی شامل کمیته امداد، بهزیستی و بنیاد شهید و امور ایثارگران در این راستا نیز مثبت ارزیابی شده است.

وی همچنین با اشاره به عملکرد مثبت استان در زمینه پرداخت تسهیلات مشاغل خانگی نیز گفت: سهم استان بیش از ۴۲ میلیارد ریال بود که تاکنون مبلغ ۳۸۰ میلیارد ریال معادل ۹۱درصد آن محقق شده است.

اختصاص این مبلغ برای توسعه و اشتغال در روستاها نشان از توجه ویژه و از جهاتی حاکی از تغییر رویکرد دولت به روستاهاست و طی چهار دهه اخیر تلاشها و سرمایه گذاریهای سنگینی در حوزه تامین زیرساختهای روستایی اعم از حمل و نقل، آب و برق و گاز، آموزش و بهداشت، شبکه های ارتباطی، در مناطق روستایی صرف شده است با این وجود روستاها کماکان از سکنه خالی شده است.

نرخ بیکاری در این استان در تابستان امسال، برای نخستین بار تک‌رقمی شد و به ۹.۹ درصد رسید.

براساس آمار موجود نرخ بیکاری در استان نسبت به مدت مشابه سال ۹۷ حدود ۵.۹ درصد کاهش داشته و در تابستان امسال به ۹.۹ درصد رسیده است.

سالانه ۹۱۰ هزار تن محصول کشاورزی در کهگیلویه و بویراحمد تولید می شود.

این استان ۲۷۰ هزار هکتار زمین کشاورزی دارد.

کهگیلویه و بویراحمد با ۷۲۳ هزار نفر جمعیت یک درصد مساحت کشور را در اختیار دارد.

این استان با مساحتی حدود ۱۶ هزار و ۲۴۹ کیلومترمربع، سرزمینی مرتفع و کوهستانی با اقلیم سردسیری و گرمسیری در جنوب غربی ایران قرار دارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.