قانون حمایت از توسعه و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری با استفاده از منابع صندوق توسعه ملی در سی و یکم مردادماه ۱۳۹۶ در مجلس تصویب و ۱۴ روز بعد ابلاغ شد.

براساس این قانون سهم تمام بخش‌ها از ابتدا برای هر استان مشخص شده است.

سهم بخش کشاورزی ۴۵ درصد، بخش گردشگری و صنایع دستی ۱۵ درصد و صنایع کوچک ۱۰ درصد پیش‌بینی شده که شامل استارتاپ‌ها نیز است.

کهگیلویه وبویراحمد با این میزان پرداختی تسهیلات فراگیر روستایی جزو ۸ استان نخست در این زمینه است.

مدیرکل تعاون ، کار و رفاه اجتماعی کهگیلویه وبویراحمد روز چهارشنبه در این زمینه به خبرنگار ایرنا گفت: تاکنون بیش از ۴۱۴ میلیارد تومان طرح های اشتغال روستایی در بخش های مختلف به بانک های عامل ارسال و انعقاد قرارداد انجام شده است.

پروانه نیک مرام تصریح کرد: حدود ۳۵درصد از کل پرداختی های تسهیلات فراگیر روستایی در حوزه بانوان و مشاغل خانگی بوده است.

وی گفت: این میزان وام های اشتغال روستایی در بانک های عامل کشاورزی، پست بانک، توسعه تعاون و صندوق کارآفرینی امید پرداخت شده است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی همچنین سرانه اشتغال روستایی در استان را ۳۲.۱ درصد عنوان کرد و گفت: میزان عملکرد دستگاه های حمایتی شامل کمیته امداد، بهزیستی و بنیاد شهید و امور ایثارگران در این راستا نیز مثبت ارزیابی شده است.

وی همچنین با اشاره به عملکرد مثبت استان در زمینه پرداخت تسهیلات مشاغل خانگی نیز گفت: سهم استان بیش از ۴۲ میلیارد ریال بود که تاکنون مبلغ ۳۸۰ میلیارد ریال معادل ۹۱درصد آن محقق شده است.

اختصاص این مبلغ برای توسعه و اشتغال در روستاها نشان از توجه ویژه و از جهاتی حاکی از تغییر رویکرد دولت به روستاهاست و طی چهار دهه اخیر تلاشها و سرمایه گذاریهای سنگینی در حوزه تامین زیرساختهای روستایی اعم از حمل و نقل، آب و برق و گاز، آموزش و بهداشت، شبکه های ارتباطی، در مناطق روستایی صرف شده است با این وجود روستاها کماکان از سکنه خالی شده است.

 این در حالی است که روستاها به عنوان یکی از ارکان قابل اعتنای منظومه اقتصاد مقاومتی تعریف شده و نقش‌آفرینی لازم را داشته باشد.

اختصاص پرداخت ۱۸ هزار میلیارد تومان برای اشتغال روستایی در واقع اقدامی برای رفع این خلاء به شمار می رود.

هرچند هنوز کارهای بر زمین مانده زیادی برای بهره گیری مناسب از ظرفیت‌های خدادادی این بخش مهم کشور باقی مانده است. با این وجود برداشتن این گام بلند امیدواری‌های زیادی ایجاد کرده است.

بر اساس آمار، یک هزار و ۱۷۰ هکتار سکونتگاه غیررسمی،۱۶۸ هکتار بافت فرسوده و ۳۸ هکتار بافت تاریخی در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد.
کهگیلویه و بویراحمد یک هزار و ۶۷۶ روستای دارای سکنه دارد و حدود ۴۸ درصد جمعیت ۷۱۳ هزار نفری آن نیز روستایی است.
در مجموع به نظر می‌رسد کمبود امکانات زیربنایی مانند راه، بهداشت و آموزش در کنار پدیده بیکاری، درآمد پایین مشاغل کشاورزی و دامداری تأثیر زیادی در مهاجرت روستائیان داشته است.
اگرچه امکانات اولیه زندگی مانند آب، برق و گاز در روستاها نسبت به دهه‌های گذشته افزایش یافته است اما خانواده هایی که در دهه‌های ۷۰ و ۸۰ به شهرها مهاجرت کرده‌اند.

بر اساس اعلام دفتر روستایی استانداری کهگیلویه وبویراحمد تاکنون ۵۸۹ روستای این استان خالی از سکنه شده اند که ۶۰ روستای آن مربوط به شهرستان کهگیلویه به عنوان یکی از مناطق بحرانی در این راستا بوده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.