دولت یازدهم در حالی برای مردم شهرستان های گچساران و باشت آغاز شد که در بسیاری از حوزه ها شاهد عقب ماندگی ها در این سرزمین های غنی از ثروت هایی چون نفت،گاز،آب و خاک حاصلخیز بودیم.

خالی ماندن دست مردم از تخصیص آب سد در دست اجرای چم شیر، دیم بودن بخش عمده ای از زمین های کشاورزی، حرکت لاک پشتی کارخانه پتروشیمی گچساران به عنوان تنها طرح اقتصادی مهم ۲ شهرستان باعث ناامیدی مردم و پایین بودن سطح درآمد آنان شده بود.

در حوزه های عمرانی وجود تنها یک بیمارستان فرسوده در شهر دوگنبدان،نیمه تمام ماندن تصفیه خانه فاضلاب این شهر، کمبود زیرساخت های آب آشامیدنی در مناطق روستایی، نبودن دسترسی به شبکه گاز خانگی در بسیاری از روستاها،سیمای نازیبای شهر نفتخیز دوگنبدان، نبودن جاده های چهار خطه و کمبود فضاهایی چون کتابخانه های عمومی و مجتمع های فرهنگی باعث شده بود که مردم گچساران در بسیاری از محافل از آلودگی زیست محیطی به عنوان تنها سهم خود از صنعت نفت یاد کنند.

اما در دوران خدمت گذاری دولت های یازدهم و دوازدهم مسئولان همدل برای تحول در زندگی اقتصادی،اجتماعی و فرهنگی مردم کمر همت بستند.

یکی از شهروندان ساکن شهر دوگنبدان با اشاره به اینکه مردم مناطق فرسوده این شهر به دلیل خانه های ناایمن، معابر تنگ و نداشتن هیچ نوع زیرساخت رفاهی در مناطق پایین شهر زندگی سختی داشتند گفت: در سال های اخیر نوسازی خانه های پایین شهر باعث دگرگونی سطح رفاه مردم شده است.

خسرو کشاورز افزود: احیای واحدهای مسکونی که با کمک و همت همه دستگاه های اجرایی امکان پذیر شد افزون بر رفاه مردم باعث ارزش افزوده املاک تجاری و مسکونی مردم این مناطق شده است.

وی بیان کرد: خانه ۷۰ تا ۱۰۰ متر مربعی مردم که بیشتر با گچ و سنگ ساخته شده بود و با هر زلزله ای امکان آوار شدن بر سر مردم را داشت اکنون با طراحی های زیبا به صورت ۲ یا سه طبقه ساخته شده است.

این شهروند ساکن محله سادات شهر دوگنبدان توضیح داد: ایجاد امکانات رفاهی چون پارک و مجتمع فرهنگی در این محله باعث بازگشت مردم به زندگی واقعی شده است.

یکی از ساکنان شهر باشت ایجاد چندین بوستان، فضای ورزشی و بیمارستان باشت را از خدمات سال های اخیر عنوان کرد و افزود: بهره برداری از این طرح ها سبب رفاه و رضایت مردم شده است.

رویا حسنی افزود: تا چند سال پیش به دلیل نبودن پارک و تاریکی معابر بیشتر شهروندان به ویژه زنان شب هنگام کمتر از خانه بیرون می آمدند اما اکنون  دورهم نشینی مردم و گردشگران در پارک ها نشان از بهبود رفاه مردم دارد.

یک راننده خودروهای برون شهری گچساران به باشت با اشاره به اینکه شاهد چندین تصادف شاخ به شاخ خودروها در سال های نه چندان دور بوده، معتقد است طرح ساخت بزرگراه بابامیدان،گچساران به بهبهان مهمترین هدیه مسئولان به مردم این ۲ شهرستان است.

علی کرم مرادی با یادآوری اینکه جان انسان ها با ارزش ترین گوهر وجودی است افزود: با بهره برداری بخشی از این طرح تلفات سوانح رانندگی در این مسیر کاهش یافته است.

یک بانوی گچسارانی که برای درمان ناباروری به بیمارستان مادر و کودک بی بی حکیمه شهر دوگنبدان مراجعه کرده گفت: احداث این بیمارستان سبب شده زوج های جوان که بیشتر آنان بنیه مالی خوبی هم ندارند با صرف سرمایه بسیار کمتر صاحب فرزند شوند.

م - ر افزود:تا پیش از بهره برداری از این بیمارستان بیماران برای درمان ناچار بودند  چندین هفته را در استان های دیگر اقامت کنند که این امر هزینه درمان آنان را چند برابر می کرد. 

نماینده مردم شهرستان های گچساران و باشت با اشاره به اینکه توسعه این شهرستان ها دستاورد تلاش و همه مسئولان محلی و حمایت دولتمردان بوده گفت: روند پرشتاب توسعه در گچساران و باشت در همه حوزه ها شکل گرفته که این امر باعث امیدآفرینی بین مردم شده است.

غلامرضا تاجگردون با یادآوری این نکته  که میزان اعتبارات عمرانی شهرستان‌های گچساران و باشت امسال نسبت به پیش از دولت تدبیر و امید ۱۰۰ برابر شده است گفت: دولت در چند سال اخیر توجه ویژه ای به مناطق نفتخیز اما محروم داشته است.

وی بیان کرد: از سال ۱۳۹۲ برای شتاب بخشیدن به توسعه در گچساران و باشت تعداد زیادی از مسئولان عالی رتبه کشوری به محروم ترین نقاط شهری و روستایی این شهرستان ها سفر کردند و پس از گفت و گو با مردم و دریافت خواسته های آنان طرح های تخصصی در این مناطق اجرا شد.

نماینده مردم شهرستان های گچساران و باشت گفت: در حالی که تا سال ۱۳۹۲ تنها یک بیمارستان فرسوده در شهر دوگنبدان وجود داشت و ساخت بیمارستان نیمه تمام این شهر به صورت لاک پشتی در دست انجام بود اکنون بیمارستان  قدیمی شهر دوگنبدان نوسازی،توسعه و به ابزارهای پزشکی مدرن تجهیز شده است و بیمارستان نیمه تمام نفت پس از تکمیل به عنوان مرکز درمانی تخصصی مادر و کودک آغاز بکار کرد.

تاجگردون گفت: اکنون افزون بر شهرستان گچساران بسیاری از مردم استان های مجاور هم از خدمات تخصصی ناباوری در این مرکز بهره مند هستند.

وی کلنگزنی ۲ بیمارستان در کوی کارکنان شهر دوگنبدان و بیمارستان باشت را از دیگر پروژه های عمرانی بزرگ حوزه درمان در این شهرستان ها دانست و افزود: بیمارستان باشت هم اکنون در حال خدمات رسانی است و مسئولان در تلاشند تا با تکمیل شمار پزشکان متخصص خدمات این مرکز درمانی را توسعه دهند.

تاجگردون ادامه داد: بیمارستان کوی کارکنان شهر دوگنبدان نیز با پیشرفت فیزیکی مطلوب در دست ساخت است.

نماینده مردم شهرستان های گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: تکمیل تصفیه خانه شهر دوگنبدان و شروع عملیات اجرایی تصفیه خانه شهر باشت از طرح های بزرگ دیگری است که باعث ارتقای سطح بهداشت زندگی مردم می شود. 

تاجگردون در ادامه گفت: انتقال آب رودخانه شاه بهرام به مناطق روستایی  شهری و روستایی باشت یکی دیگر از خدمات دولت تدبیر و امید است که تکمیل آن زیرساخت های رفاه و سلامت مردم را متحول خواهد کرد.

وی پیوستن گچساران به عنوان نخستین شهرستان کهگیلویه و بویراحمد به مناطق سبز گازرسانی و برنامه ریزی برای پیوستن شهرستان باشت به عنوان دومین منطقه استان به مناطق سبز از دستاوردهای مهم دیگر دولت تدبیر و امیددر این شهرستان هاست.

نماینده مردم شهرستان های گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: احیای بافت فرسوده شهر دوگنبدان که تاکنون یکهزار و ۸۰۰ واحد مسکونی بهره برداری و یا در دست ساخت است از موفقیت های دیگری است که تاکنون ۶ شهرستان مناطق مختلف کشور از آن الگوبرداری کرده اند.

وی گفت: اجرای طرح های بازآفرینی شهری در فقیرنشین مناطق شهر دوگنبدان و خیابان بلادیان این شهر باعث افزایش نشاط اجتماعی بین مردم شده است.

تاجگردون در ادامه گفت: ساخت ۶۲ طرح عمرانی حوزه ورزش نشانگر توجه دولت به سلامت روحی و جسمی مردم بوده است که با کمک اعتبارات حوزه نفت تامین اعتبار شد.

نماینده گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی بهره برداری از سالن اجتماعات شهر دوگنبدان برای برپایی برنامه های ملی، ساخت ۶ کتابخانه در مناطق روستایی  و شهری گچساران و در دست ساخت بودن مجتمع بزرگ فرهنگی شهر دوگنبدان نشانگر عزم مسئولان برای توسعه فرهنگی این منطقه نفتخیز است.

تاجگردون گفت: شروع عملیات اجرایی تبدیل ۲۱ هزار هکتار زمین دیم کشاورزی به آبی که بخشی بهره برداری و بقیه در حال اجراست افزون بر ۲ برابر شدن تولید باعث افزایش سرمایه های مردم مناطق روستایی شده است.

تاجگردون تصریح کرد: شروع عملیات اجرایی کارخانه گیاهان دارویی روستای سربیشه و کارخانه بیواتانول منطقه خان احمد از طرح هایی است که پس از بهره برداری افزون بر اشتغال مستقیم باعث تحول در درآمد و اشتغال مردم این شهرستان ها خواهد شد.

 نماینده مردم شهرستان های گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی گفت: بزرگراه و جاده چهارخطه شهرستان گچساران به بهبهان تا پایان سال جاری بهره برداری می شود که زمینه کاهش سوانح رانندگی،انتقال آسان مسافر و بار و رونق صنعت گردشگری این شهرستان را فراهم خواهد کرد.

غلامرضا تاجگردون اظهار داشت: این بزرگراه که از شهر دوگنبدان تا پل خیرآباد در مرز شهرستان گچساران با بهبهان طراحی شده است بخشی از آن در سال های ۱۳۹۶ و ۱۳۹۷ بهره برداری شد.

وی بیان کرد: بخشی از ساخت چهارخطه گچساران به بهبهان نیز به طول ۱۳ کیلومتر در حال اجراست که ۹ کیلومتر آن احداث و چهار کیلومتر دیگر در دست ساخت است.

نماینده مردم شهرستان های گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: عملیات اجرایی بزرگراه بابامیدان، گچساران به بهبهان در سال ۱۳۹۳  با یکهزار و ۶۰۰ میلیارد ریال  اعتبار آغاز شد.

تاجگردون اظهار داشت:این جاده مهم بخشی از کریدور ارتباطی خوزستان به فارس است ، جنوب غرب را به شرق کشور متصل می کند و یکی از مسیرهای پرترافیک جنوب ایران محسوب می شود.

وی اضافه کرد:  اجرای۲ میلیون متر مکعب خاکبرداری، یک میلیون و۴۰۰ متر مکعب خاکریزی،۲۰۰ هزار تن آسفالت و احداث۲۰۰ دستگاه پل سبک و سنگین از بخش های مهم این طرح بوده است.

تاجگردون تاکید کرد: تا پایان امسال این بزرگراه از منطقه بوستان در شهرستان باشت تا پل خیرآباد  به طول ۷۱ کیلومتر تکمیل می شود و به زیر ترافیک می رود.

نماینده مردم شهرستان‌های باشت و گچساران در مجلس شورای اسلامی گفت: طرح چهار خطه بابا میدان، گچساران به بهبهان بیش از ۱۵۰ کیلومتر طول دارد.

تاجگردون ابراز داشت: ۱۰۸ کیلومتر از این جاده در استان کهگیلویه و بویراحمد،۲۵ کیلومتر در استان فارس و ۱۷ کیلومتر آن نیز در استان خوزستان قرار دارد.
نماینده مردم شهرستان های گچساران و باشت تصریح کرد:طرح ساخت چهار خطه بابا میدان، گچساران به بهبهان  بر اساس برنامه زمان‌بندی باید تا سال ۹۹ بهره برداری شود.

تاجگردون همچنین از رفع مشکل احداث تونل دیل در گچساران خبر داد و افزود: کوتاه شدن مسیر جاده بنادر جنوبی به اصفهان،اتصال شهرستان گچساران به بنادر جنوبی و خارج شدن روستاهای دهستان بویراحمد گرمسیری از بن بست ارتباطی از مزایای ساخت این تونل است.

وی ابراز داشت: در این طرح باید یکهزار و ۲۴۹متر حفاری و تحکیم دهانه ورودی تونل انجام گیرد که تاکنون ۶۰۴متر ان حفر شده است.

تاجگردون تصریح کرد: ۶۸۰متر حفاری و تحکیم دهانه خروجی تونل ،۳۳۰هزارو ۳۰۰متر مکعب خاکبرداری و ۵۸متر مکعب خاکریزی در این طرح تاکنون انجام گرفته است.

وی گفت: برای ساخت این طرح عمرانی یک هزار و ۵۷۵ میلیارد ریال اختصاص یافته است.

نماینده مردم شهرستان های گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: از این میزان اعتبار در نظر گرفته شده بیش از یک هزار و ۲۵۰ میلیارد ریال برای ساخت یک دهنه تونل به طول ۲ هزار و ۶۰۰ متر هزینه خواهد شد.

نماینده مردم شهرستان های گچساران و باشت در ادامه گفت: آسفالت ۱۰۰درصدی روستاهای گچساران از دیگر خدمات انجام شده حوزه راهسازی این شهرستان در سال های اخیر است.

تاجگردون آسفالت بخش عمده ای از روستاهای باشت، تعریض و احداث راه های دور دست این شهرستان از دستاوردهای مهم دولت تدبیر و امید در شهرستان باشت است. 

فرماندار گچساران با اشاره به اینکه بخش عمده ای از عملیات ساخت پتروشیمی این شهرستان در دولت تدبیر و امید بوده گفت: تاکنون بیش از ۶ هزار میلیارد ریال برای ساخت مجتمع پتروشیمی گچساران هزینه شده است.

علی خوان پایه افزود: میزان سرمایه گذاری ارزی این طرح اقتصادی را ۵۳۰ میلیون یورو اعلام کرد و افزود: پتروشیمی گچساران از معدود پتروشیمی های کشور است که اعتبار اسنادی (ال.سی) آن گشایش یافته و تاکنون ۳۰۳ میلیون یورو برداشت شده است که این امر گامی بلند برای تحقق تولید و اشتغال در این طرح اشتغالزاست.

وی ادامه داد:  عملیات ساخت این کارخانه ۶۱ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و درصورت بهره برداری از آن بیش از  یک هزار شغل مستقیم و غیر مستقیم ایجاد می‌شود.

وی گفت: پس از بهره برداری از این طرح صنعتی، سالانه یک میلیون تن اتیلن تولید که خوراک پتروشیمی‌های خط دنا شامل بروجن، دهدشت، ممسنی و کازرون تأمین خواهد شد.
وی به سایر محصولات این شرکت اشاره کرد و گفت: پتروشیمی گچساران در آینده تولید کننده سالانه ۸۴ هزار تن سی تری پلاس C۳+خواهد بود.

خوان پایه ابراز داشت: این طرح سالانه یک هزار و ۲۵۰ تن خوراک اتان خود را از پالایشگاه بید بلند بهبهان دریافت خواهد کرد.

وی ابراز کرد: گاز متان مورد نیاز این طرح ۵۳ هزار و ۹۰۰ مترمکعب بر ساعت از خط سراسری و نیز برق این طرح به میزان ۵۰ مگاوات از سوی شرکت برق منطقه خوزستان تامین می گردد.

ن با بیان اینکه این طرح در زمینی به مساحت ۱۵۷ هکتار ساخته شده گفت: تامین آب این طرح از سد کوثر با لوله ۲۸ اینچی به ظرفیت یکهزار و ۷۶۰ مترمکعب بر ساعت و به طول ۲۷ کیلومتر تامین می شود.

وی ابراز داشت: هم اکنون بیش از ۴۳۰ نفر در این طرح اقتصادی مشغول به فعالیت هستند.

وی تصریح کرد: هم اکنون ۷۵ درصد از تجهیزات این طرح خریداری شده است.

فرماندار گچساران گفت: در سال‌های اخیر ۱۱ هزار هکتار از زمین‌های دیم شهرستان به آبی تبدیل شده است.

علی خوان پایه افزود: هم اکنون طرح مطالعاتی تامین آب ۱۹ هزار هکتار از زمین های کشاورزی مناطق مختلف این شهرستان در دست اجراست.

فرماندار گچساران تصریح کرد: این میزان زمین کشاورزی در دشت‌های لیشتر، تنگ انگشترک، دشت مور و سایر مناطق شهرستان تامین آب می‌شود.

خوان پایه وجود ۲ رودخانه پرآب خیرآباد و زهره و سد در حال بهره برداری کوثر و در دست ساخت چم شیر را ظرفیت های گچساران برای توسعه اقتصادی دانست.

وی با اشاره به تخصیص بیش از ۱۳۴ میلیون متر مکعب از آب سد چم شیر و کوثر برای تامین آب کشاورزی و صنعت چشم انداز تولید در حوزه های کشاورزی و صنعت این شهرستان را امیدبخش ارزیابی کرد.

خوان پایه با اشاره به در دست اجرا بودن طرح های بزرگ راهسازی در گچساران شامل دوگنبدان، باباکلان به بی بی حکیمه،تونل دیل و گچساران به بنادر جنوبی ابراز امیدواری کرد که با تکمیل این طرح ها توسعه راه های ارتباطی گچساران متحول شود.

فرماندار باشت نیز گفت: ۶ هزار میلیارد ریال برای تامین آب پایدار بخش های کشاورزی،آشامیدنی و صنعت شهرستان باشت سرمایه گذاری می شود که با توجه به اینکه آب محور اصلی توسعه است چشم انداز خوبی برای بهبود رفاه و درآمد مردم پس از اجرای این طرح ترسیم می کند.

سید مسعود حسینی با اشاره به اهمیت تامین آب پایدار به ویژه در حوزه کشاورزی به عنوان ظرفیت اصلی اقتصادی باشت از همه مردم و مسئولان خواست برای تکمیل این طرح بزرگ مشارکت و همت مضاعف داشته باشند.

وی اظهار داشت: قرارداد اولیه این طرح ۲ تا سه هزار میلیارد ریال است.

فرماندار باشت کارخانه بیواتانول را از دیگر طرح بزرگی این شهرستان ذکر کرد و افزود: بهره برداری از آن افزون بر ایجاد اشتغال پایدار برای مردم باعث تولید بنزین گیاهی با مزایای حفظ محیط زیست و ارزآوری خواهد شد.

حسینی با اشاره به ساخت چندین طرح ورزشی، پارک تفریحی،مجتمع های گردشگری، بیمارستان باشت و چندین طرح بزرگ راهسازی روند توسعه این شهرستان را مطلوب ارزیابی کرد.

وی برداشته شدن مشک آب بر دوش زنان در بسیاری از روستاها، بهره مندی از گاز خانگی و آسفالت معابر روستایی را مهمترین هدیه دولت به مردم  روستاهای باشت دانست.

شهرستان های گچساران و باشت با ۱۵۰ هزار نفر جمعیت در جنوب کهگیلویه و بویراحمد قرار دارند.

شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران یکی از پنج شرکت بهره بردار بزرگ نفتی در کشور است که ۲۰ درصد نفت کشور را تولید می کند.
این شرکت دارای ۱۰ واحد بهره برداری، ۱۰ واحد تقویت و تزریق فشار گاز، سه پالایشگاه گاز و گاز مایع، پنج واحد نمک زدایی و بیش از ۶ هزار و ۷۰۰ کیلومتر خط لوله انتقال نفت است.
میدان نفتی گچساران دومین میدان بزرگ نفتی ایران است که در محدوده شهرستان گچساران در استان کهگیلویه و بویراحمد و در فاصله ۲۲۰ کیلومتری جنوب شرقی اهواز قرار دارد.
شرکت بهره‌برداری نفت و گاز گچساران زیرمجموعه‌ شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب، در زمینه استخراج، پالایش و انتقال نفت خام، گاز طبیعی و تولید میعانات گازی فعالیت می‌کند.
محدوده فعالیت این شرکت در استان های خوزستان ،کهگیلویه و بویراحمد ،بوشهر و فارس است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.