کسب و کارهای کوچک به واحدهای تولیدی گفته می شود که کمتر از ۵۰ نفر در آن مشغول بکارند و البته این واحدها نیازمند سرمایه گذاری ها کلانی نیستند.

تکمیل زنجیره تولید تا مصرف محصولات به ویژه در حوزه کشاورزی همواره یکی از دغدغه های بهره برداران و مسئولان است.

زنجیره ای که در صورت تکمیل می تواند با رساندن محصولات تولیدی در مدت زمان کوتاه به بازارهای هدف باعث رونق تولید و افزایش انگیزه فعالیت در بین کشاورزان شود.

با توجه به اینکه شغل اصلی مردم شهرستان ۲۲ هزار نفری باشت در جنوب کهگیلویه و بویراحمد کشاورزی است و این شهرستان یکی از قطب های تولید محصولات کشاورزی است  افزایش چنین واحدهای تولیدی نقش مهمی در بهبود معیشت مردم و خلق فرصت های جدید شغلی دارد.

این شهرستان که کشاورزان و دامداران آن سالیانه بیش از ۱۰۰ هزار تن محصول زراعی،باغی،جالیزی و دامی تولید و روانه بازارهای مصرف می کنند نیازمند توسعه واحدهای اشتغالزایی است که بتواند زنجیره تولید تا فروش محصولات را تکمیل کند.

واحد تولیدی سبدهای بسته بندی میوه در اندازه های مختلف،تولید کیسه های پلاستیکی با ظرفیت ۱۰ تا ۱۰۰ کیلوگرم با توجه به رواج تولید محصولاتی مانند برنج و راه اندازی صندوق های خرد زنان روستایی از جمله این کسب و کارهاست که رونق خاصی به تولید و اشتغال در این خطه داده است.

یک باغدار می گوید: ایجاد واحد تولیدی سبدهای بسته بندی میوه در این شهرستان افزون بر ایجاد چند فرصت شغلی سبب افزایش درآمد باغداران و  تولید کنندگان محصولات جالیزی شده است.

مجتبی حسینی افزود:تاکنون محصولات تولیدی به دلیل نبودن سبدهای بسته بندی به صورت فله ای به استان های مجاور ارسال می شد افزون بر دشواری ارسال باعث خرابی محصولات می شد.

وی اظهار داشت: با راه اندازی این واحد تولیدی بهره برداران محصولات خود را در آن به شکل زیبایی بسته بندی می کنند که این امر باعث بازارپسندی بهتر محصولات شده است.

یک بانوی روستایی عضو صندوق های خرد محلی در باشت می گوید: در صندوق خرد محلی زنان روستایی که استفاده از تسهیلات بانکی ارزان قیمت صندوق کارآفرینی امید راه اندازی شده تمام مراحل تولید،خشک و بسته بندی سبزی از سوی زنان روستایی انجام می شود.

فاطمه حسن زاده افزود: فعالیت در زمینه تولید افزون بر ایجاد درآمد برای بسیاری از بانوان باشتی باعث نشاط روحی و دور هم نشینی های سرگرم کننده شده است.

یک تولید کننده باشتی محصول عسل معتقد است که ایجاد واحدهای بسته بندی مهمترین نیاز رونق تولید در این شهرستان و استان کهگیلویه و بویراحمد است.

خسرو مرادی افزود: در صورت راه اندازی چنین واحدهایی می توان با درج نوع عسل تولیدی آن را به قیمت واقعی به فروش رساند.

وی اظهار داشت: هم اکنون عسل تولیدی در کهگیلویه و بویراحمد با وجود ارزش صادراتی اما به قیمت بسیار پایین تر از قیمت واقعی به فروش می رسد.

مدیر صندوق کارآفرینی امید باشت می گوید: واحد تولیدی ساخت سبدهای پلاستیکی این شهرستان با استفاده از پنج میلیارد ریال تسهیلات بانکی ایجاد شده است.

ارسلان عرب پور افزود: این واحد تولیدی افزون بر ایجاد ۶ فرصت شغلی سبب تامین سبد مورد نیاز بهره برداران شهرستان باشت و استان های کهگیلویه و بویراحمد، فارس، خوزستان و بوشهر شده است.

وی بیان کرد: راه اندازی واحد تولیدی کیسه پلاستیکی برای بسته بندی محصولات کشاورزی از دیگر طرح هایی است که افزون بر ایجاد ۶ فرصت شغلی سبب تکمیل زنجیره تولید شده است.

وی بیان کرد: این طرح نیز با سه میلیارد ریال تسهیلات بانکی ایجاد شده است.

عرب پور تصریح کرد:چهار صندوق خرد محلی ویژه زنان روستایی در این شهرستان ایجاد شده است.

ارسلان عرب پور  اظهار داشت: ۲ صندوق خرد زنان روستایی باشت با۸۰فرصت شغلی در روستاهای شوش و دهکند ایجاد شده است.

وی بیان کرد: زنان فعال در این صندوق ها در حوزه های مختلف بسته بندی ، پرورش مرغ،عروسک سازی و صنایع دستی فعالیت می کنند.

مدیر صندوق کارآفرینی امید باشت ابراز داشت:۲ صندوق خرد محلی زنان روستایی در  روستاهای بوستان کوچک و چاه تلخ با ۷۰ فرصت شغلی در این شهرستان نیز تشکیل شده است. 

عرب پور بیان کرد: ۵۰۰ میلیون ریال اعتبار تسهیلات بانکی ارزان قیمت برای راه اندازی هر یک از این این صندوق ها اختصاص یافته و در مرحله پرداخت است.

وی عنوان کرد: ۳۰۰ میلیون ریال نیز برای راه اندازی زنان معلول باشت اختصاص یافته که با ایجاد این صندوق ها افزون بر ایجاد اشتغال زمینه نشاط و خودباوری این بانوان را فراهم خواهد کرد.

وی تاکید کرد: باشت شهرستان پایلوت در استان کهگیلویه و بویراحمد برای توسعه صندوق های اشتغال بانوان است.

مدیر صندوق کارآفرینی امید باشت ابراز داشت:صندوق کارآفرینی امید این شهرستان از ابتدای تشکیل در آبان سال ۱۳۹۶ تاکنون ۶۸ فقره تسهیلات بانکی ارزان قیمت به مبلغ ۲۵ میلیارد ریال به متقاضیان طرح های اشتغالزا پرداخت کرده است.

وی تصریح کرد:با پرداخت این میزان تسهیلات طرح هایی در زمینه های کشت گیاهان دارویی،صنایع دستی،بوم گردی، صنایع تبدیلی، زنجیره های تولید مانند کیسه های پلاستیکی و انواع سبد میوه در شهرستان اجرا شده است.

شهرستان باشت دارای۱۲۰ روستا  با بیش از ۱۰ هزار نفر جمعیت روستایی است.

باشت دارای۲۷ روستای دارای دهیاری و ۳۶روستای دارای شورای اسلامی است و چهار دهستان با بیش از ۱۰هزار نفر جمعیت روستایی دارد.

شهرستان ۲۲ هزار نفری باشت در ۱۱۰ کیلومتری یاسوج مرکز کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد.

مدیر صندوق کارآفرینی امید کهگیلویه و بویراحمد گفت: این صندوق از راه اندازی تعاونی های تولیدی در مناطق شهری،روستایی و عشایر استان در زمینه های مختلف که بتواند زنجیره تولید را تکمیل کند حمایت می کند.

ارسلان حسن پور بیان کرد: صندوق کارآفرینی امید کهگیلویه و بویراحمد تا پایان نیمه نخست سال جاری ۴۲ طرح تعاونی با اشتغالزایی ۱۰۰ نفر اجرا کرده است.

مدیر صندوق کارآفرینی امید کهگیلویه و بویراحمد اظهار داشت: این تعاونی ها با ۲۲ میلیارد ریال سرمایه گذاری ایجاد شده است. 

وی گفت: ۶۰۰ میلیارد ریال اعتبار از ابتدای سال گذشته تاکنون از محل تسهیلات اشتغال روستایی و عشایر این صندوق در استان به متقاضیان پرداخت شده است.

ارسلان حسن پور  افزود:در این مدت ۹۵۳ فقره تسهیلات اشتغال به متقاضیان از سوی صندوق کارآفرینی امید کهگیلویه و بویراحمد پرداخت شده است.

وی تصریح کرد: از این میزان ۲۶۶ فقره تسهیلات بانکی به مبلغ حدود ۲۰۲ میلیارد ریال در سال جاری پرداخت شد.

حسن پور ابراز داشت:براساس ارزیابی عملکرد که به تازگی در هفت شاخص صورت گرفته صندوق کارآفرینی امید کهگیلویه و بویراحمد رتبه سوم در بین صندوق های کارآفرینی ۳۱ استان کشور در نیمه نخست امسال را کسب کرده است.

وی بیان کرد: در این ارزیابی صندوق کارآفرینی امید استان با ۷۷.۸۸ امتیاز پس از استان های خراسان شمالی و کرمانشاه مقام سوم را به دست آورد.

در رده بندی صندوق های کارآفرینی امید کشور استان خراسان شمالی ۷۹.۵۲ و کرمانشاه ۷۸.۷۲ امتیاز کسب کرد.

حسن پور عنوان کرد: تسهیلات اشتغال صندوق کارآفرینی امید کهگیلویه و بویراحمد در بخش های میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، صنعت و معدن، کشاورزی و فناوری اطلاعات، ورزش و خدمات پرداخت شده است.

وی بیان کرد: حمایت از کسب و کارهای کوچک با توجه به زودبازده بودن از برنامه های دولت برای رونق تولید و کارآفرینی است.

براساس آمار میزان پرداخت تسهیلات صندوق کارآفرینی امید در دولت تدبیر و امید نسبت به مدت مشابه دولت قبل بیش از سه برابر شده است.

نرخ بیکاری کهگیلویه و بویراحمد ۱۷.۷ درصد در سال ۱۳۹۵ بوده که در سال ۱۳۹۶ با ۴.۴ درصد کاهش به ۱۳.۳ درصد رسید.

کهگیلویه و بویراحمد ۷۲۳ هزار نفر جمعیت دارد که حدود ۴۶ درصد آنان در روستاها زندگی می‌کنند.



 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.