مسعود شفیعی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا :با اشاره به اهمیت اشیای تاریخی در هویت ملی هر کشوری بیان کرد: اشیای تاریخی به مرور زمان بر اثر عوامل محیطی و گذشت زمان دچار فرسودگی می شوند و برای بقا به درجات مختلفی از مرمت نیاز دارند.

وی اظهار داشت:سه هزار و ۶۲۲ شیء تاریخی استان شامل بیش از ۹ هزار قلم در کهگیلویه و بویراحمد نگهداری می شود.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: سالیانه ۳۰۰ تا ۵۰۰ میلیون ریال اعتبار برای مرمت ۵۰ شیء تاریخی استان در نظر گرفته می شود.

شفیعی ابراز داشت: در صورتی که سالانه ۲ میلیارد ریال برای مرمت اشیای تاریخی تخصیص یابد این کار با شتاب بهتری ادامه می یابد.

وی گفت:قدیمی‌ترین شیء تاریخی ثبت شده در کهگیلویه و بویراحمد ابزارهایی مربوط به تپه روستای بی بی زلیخا در شهرستان کهگیلویه و دوران نوسنگی است. 

شفیعی عنوان کرد:یکی از شاخص‌ترین آثار تاریخی این استان تابوت سفالی مربوط به هزاره اول قبل از میلاد بوده که در کشور منحصر به فرد است. 

وی ابراز داشت:سکه‌ها، ظروف سفالی و مفرغی، سنگی و چوبی مربوط به دوره‌های ایلامی، هخامنشی، اشکانی و ساسانی از جمله اشیای تاریخی کهگیلویه و بویراحمد است. 

این استان بخشی از تمدن عیلام بوده و در دوره بعد از اسلام و همچنین بعد از ورود آریایی‌ها جزئی از خاک تمامی حکومت‌های ایران بود. 

استان کهگیلویه و بویراحمد با ۷۲۰ هزار نفر جمعیت در جنوب غربی ایران قرار دارد. 

۸۱۴۳/۶۱۱۰


 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.