مسعود شفیعی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: هشت میلیارد ریال برای اجرای عملیات ساخت ویترین های موزه یاسوج اختصاص یافته است اما به دلیل اینکه بودجه اختصاص یافته به این مرکز فرهنگی به صورت اوراق دو ساله است استقبال بخش خصوصی برای اجرای آن کم بوده است.
وی بیان کرد: یک مزایده برای انتخاب عوامل اجرایی این طرح برگزار شد اما هیچ پیمانکار واجد شرایطی در مزایده شرکت نکرد و مزایده باید تجدید شود.
معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: به دلیل کم بودن میزان سرمایه بخش خصوصی در این استان بیشتر طرح هایی که با پول نقد اجرا می شود مورد استقبال سرمایه گذاران قرار می گیرد.
وی با اشاره به اهمیت افتتاح موزه برای نگهداری و در معرض نمایش عموم قرار دادن اشیاء تاریخی ابراز داشت: طرح احداث موزه اشیای تاریخی این استان بیش از 90 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
شفیعی گفت: کار احداث ساختمان موزه یاسوج در مراحل پایانی است و 20 میلیارد ریال نیز برای تأمین تجهیزات این مرکز فرهنگی مانند سیستم‌های رایانه، دوربین‌های مداربسته و دیگر وسایل مورد نیاز است.
عملیات اجرایی احداث موزه باستان شناسی یاسوج از سال 1386 آغاز شد.
معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمدبیان کرد: مساحت این موزه با احتساب محوطه سازی 9 هزار مترمربع و زیربنای آن نیز 2 هزار و 700 مترمربع است.
شفیعی ابراز داشت: موزه باستان شناسی یاسوج کنار بیمارستان امام سجاد (ع) این شهر و پشت هتل آزادی قرار دارد.
هم اکنون اشیای تاریخی کهگیلویه و بویراحمد در موزه ای به مساحت150 متر مربع در طبقه دوم اداره میراث فرهنگی استان کهکیلویه و بویر احمد نگهداری می شود.
در این موزه اشیای فلزی شامل انواع ظروف فلزی، کاسه،جام و گلدان،ابزار آلات جنگی مانند خنجر، شمشیر، پیکان و ابزار آلات تزئینی مانند مهره‌ها، گوشواره ها، حلقه ها و النگوها، همچنین سکه های دوران ساسانی و متعلق به پادشاهانی چون خسرو دوم و سکه‌های دوره الیمایی و چند مهره از دوره ساسانی نگهداری می شود.
یکی از برجسته ترین اشیائی که در موزه یاسوج نگهداری می‌شود قطعه‌ای از نقش برجسته شاپور اول ساسانی است که برروی سنگ حفاری شده است.
در موزه یاسوج همچنین اشیایی از دوره اسلامی شامل سکه های اوایل اسلام، سکه های عهد صفوی و قجری،ظروف چینی آبی و سفید و اشیای دیگر چون خنجر و باروت به چشم می خورد.
در موزه یاسوج در مجموع 301 شی از دوره‌های مختلف به نمایش گذاشته شده است و این موزه از نمونه‌های برجسته یک موزه محلی و بومی است.
این موزه از یک بخش باستان شناسی نیز تشکیل شده است و اشیای به نمایش درآمده در آن بیشتر در کاوش‌های باستان شناختی از دست قاچاقچیان اشیای عتیقه کشف شده و شامل سه دوره باستان شناسی پیش از تاریخ دوره تاریخی و دوره اسلامی است.
وی همچنین از آغاز طرح مرمت 45 قطعه از اشیای تاریخی این استان از سوی کارشناسان خبر داد.
شفیعی اظهار داشت:این اشیای تاریخی که مربوط به دوره های مختلف تاریخی است با هدف صیانت از آثار هویت فرهنگی و ملی اجرا می شود.
وی بیان کرد: از ابتدای سال 1391 تاکنون 420 قلم از اشیای تاریخی کهگیلویه و بویراحمد مرمت و ساماندهی شده است که ترمیم 70 شیء از این تعداد امسال انجام شد.
شفیعی افزود: 2 هزار و 453 قلم شی‌ء تاریخی این استان در فهرست جام (سیستم جامع یکپارچه سازی اموال منقول فرهنگی و تاریخی) ثبت شده است.
وی ابراز داشت: امسال کار مطالعاتی 66 شی‌ء تاریخی در کهگیلویه و بویراحمد انجام شده و برای ثبت در سامانه جامع جام آماده شده است.
3 هزار و 709 شیء تاریخی در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد.
قدیمی‌ترین شیء تاریخی ثبت شده در کهگیلویه و بویراحمد ابزارهایی مربوط به تپه روستای بی بی زلیخا در شهرستان کهگیلویه و دوران نوسنگی است.
یکی از شاخص‌ترین آثار تاریخی این استان تابوت سفالی مربوط به هزاره اول قبل از میلاد بوده که در کشور منحصر به فرد است.
این استان بخشی از تمدن عیلام بوده و در دوره بعد از اسلام و همچنین بعد از ورود آریایی‌ها جزئی از خاک تمامی حکومت‌های ایران بود.
استان کهگیلویه و بویراحمد با 713 هزار نفر جمعیت در جنوب غربی ایران قرار دارد.
8143/6110
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.