به گزارش ایرنا، زلزله ای به بزرگی ۵.۲ ریشتر استان کهگیلویه و بویر احمد، حوالی چرام را در ساعت  ۰۰:۲۱:۱۸ دوشنبه ۱۴ مرداد لرزاند. 

نزدیک‌ترین شهرهای مربوط به این زلزله ۱۸ کیلومتری چرام، ۲۶ کیلومتری دوگنبدان و ۳۱ کیلومتری دهدشت در استان کهگیلویه و بویراحمد بوده است.

در این زلزله پنج نفر دچار مصدومیت و بسیاری از خانه های روستایی دچار ترک خوردگی شدند و همچنین به تاسیسات زیر ساختی از جمله آب روستایی برخی شهرستان های استان خسارت هایی وارد شد.

به گفته کارشناسان میراث فرهنگی استان کهگیلویه و بویراحمد بر اثر این زلزله ۱۰ بنای تاریخی در نزدیک‌ترین منطقه به زلزله (شهرستان چرام) دچار خسارت ۲۰ تا ۴۰ درصدی شدند.

بناهای تاریخی کهگیلویه و بویراحمد در برابر حوادث آسیب پذیر هستند به گونه ای که پیش از این نیز بلاد شاپور در دهدشت که مهمترین بافت تاریخی استان است دچار آسیب هایی شده است.

در تابستان ۹۸ شعله‌های سرخ آتش در این شهر کهن زبانه کشیدند و بخشی از چهره این شهر را سیاه کردند و قول مرمت این میراث ماندگار به دوستداران این اثر داده شد.

اسفند ۱۳۹۷ نیز بخش‌های زیادی از کاروانسرای احیا شده بافت تاریخی بلاد شاپور در مرکز شهرستان کهگیلویه، میراث ماندگار تاریخ صفویه تخریب شد.

بر اساس گفته های مدیرکل میراث فرهنگی کهگیلویه و بویراحمد ۱۵۰ میلیارد ریال برای مرمت و بازسازی این بافت قدیمی پیشنهاد شد اما هم اینک در بودجه سال ۹۸ حدود ۱۰۰ میلیارد ریال برای مرمت آن در نظر گرفته شده و هنوز این میزان اعتبار تخصیص نیافته است.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد در این باره گفت: آثار تاریخی در حوزه‌ شهرستان کهگیلویه در زلزله اخیر با هیچ مشکلی مواجه نشده‌اند.

 مسعود شفیعی افزود: همچنین با توجه به مرمت‌هایی که در طول یک سال گذشته بر روی آثار تاریخی شهرستان گچساران انجام شده، آثار تاریخی این منطقه از استان که در معرض زلزله قرار داشتند، هیچ آسیبی ندیدند.

شفیعی بیان کرد: شهرستان چرام که مرکز زلزله ۵.۲ ریشتری ۱۴ مرداد سال جاری محسوب می‌شد، آثار تاریخی این شهر دچار خسارت شدند.

وی عنوان کرد: حدود ۱۰ اثر تاریخی متعلق به صفویه و اوایل قاجار در این منطقه دچار آسیب های ۲۰ تا ۴۰ درصدی شدند.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد ابراز داشت:  قلعه «چرام»، قلعه «عزیزی»، قلعه «طسوج»، قلعه «سرفاریاب»، بافت قدیمی «روستای شیخ حسین»، قلعه «ورود شیخ حسین»، قلعه «تمبی» و بناهای تاریخی و حمام «القچین» در این زلزله حدود ۲۰ تا ۴۰ درصد تخریب شده‌اند.

شفیعی تصریح کرد: برای مرمت و احیای بناهای تاریخی آسیب دیده شهرستان چرام در زلزله اخیر، به اعتباری حدود پنج میلیارد ریال نیاز است.

باید به انتظار نشست و دید که آیا مسئولان متولی حوزه میراث فرهنگی کهگیلویه و بویراحمد کار مرمت و احیای این بناهای تاریخی را انجام خواهند داد یا همچون بنای تاریخی بلاد شاپور در شهرستان کهگیلویه آرام آرام مدفون می شوند.

۹۸۶۸/۶۱۱۰

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.