به گزارش ایرنا، بافت کوهستانی 80 درصدی کهگیلویه و بویراحمد با آمیزه ای از رودخانه های پرآب، جنگل های انبوه و ستیغ های برفی و دشت و دمن های پوشیده از گل و گیاه همچون نقاشی سحرآمیزی، بافت روستایی این استان را در فصل های مختلف مقصد گردشگران پرشماری کرده است.
کهگیلویه و بویراحمد دارای یکهزار و 676 روستا است که از این تعداد 700 روستا بالای 20 خانوار جمعیت دارد و بخش زیادی از جلوه‌های طبیعی و تاریخی از جمله آبشارها و غارهای تاریخی این استان در مناطق روستایی واقع شده است.
روستای سیاحتی «شوش » واقع در مجاورت پل تاریخی بریم در ورودی شهرستان باشت از محور فارس از جمله روستاهایی است که این روزها بهار روسایی آن برای هر مسافری خیره کننده است.
وجود ساحل با طراوت رودخانه، تلاقی معماری دوپل قدیم و جدید در حالی که گرداد گرد این روستا را باغ های انبوه با پوشش گل و گیاه در برگرفته، جلوه کم نظیری از زیبایی های خالق خلقت در نگاه هر مسافری خودنمایی می کند.
روستاهای «ده کهند» درمجاور اثر تاریخی «دوگور دوپا»،روستاهای«شاه بهرام» ، «شادگان»، «تلچگاه» با طبیعت دلفریب در شهرستان باشت، روستای پله کانی «مارین» گچساران ،«کریک» دنا از دیگر روستاهای کهگیلویه و بویراحمد است که زیبایی های منحصر به فردی دارند.
روستای «ده شیخ » دنا از دیگر روستاهای کهگیلویه وبویراحمد است که کشف غاری منحصر بفرد در مجاورت آن موقعیت این روستا در 55کیلومتری یاسوج را به یک کانون گردشگری جدیدی در جنوب کشور تبدیل کرده است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویر احمد معتقد است که 14 منطقه نمونه گردشگری و 11 روستای هدف گردشگری در این استان وجود دارد که توسعه زیرساخت‌های این اماکن نیازمند جذب سرمایه گذاری است.
محمود باقری بیان کرد: 300 جاذبه گردشگری این استان بیشتر مجاور مناطق روستایی قرار دارد و در 20 نقطه از مناظر طبیعی زیر ساخت‌ها فراهم شده است و در عین حال این مناطق به ویژه روستاهای هدف گردشگری از جمله تنگ تامرادی، کریک و مارین با استقبال چشمگیر گردشگران مواجه‌اند.
وی با بیان اینکه گردشگری محور توسعه کهگیلویه و بویراحمد است، اظهار داشت که در سال های اخیر یکهزار میلیارد ریال برای توسعه گردشگری این استان در دولت تدبیر و امید هزینه شده است.
وجود آداب و رسوم ایلی و محلی، غذاهای سنتی، نواها، گویش‌ها و پوشش محلی زنان و مردان دیار آریوبرزن از جلوه‌های ویژه مردم شناسی به ویژه در مناطق بکر و روستایی این استان است.
آب و هوای چهارفصل، وجود چشمه سارها، آبشارها، تنوع پوشش جنگلی و گیاهی در کنار بناهای تاریخی و بقاع متبرکه جلوه‌های دیگری از جاذبه‌های گردشگری روستایی کهگیلویه و بویراحمد است.
روستای کریک در شهرستان دنا یکی از مهمترین روستاهای هدف گردشگری کهگیلویه وبویراحمد است که در 35 کیلومتری یاسوج مرکز این استان واقع شده است.
بافت کم نظیر پلکانی روستای کریک با سازه‌های گلی و مهندسی جذاب با قدمت دیرینه سبب شده تا سالانه گردشگران داخلی و خارجی زیادی روانه این روستای زیبا و دیدنی شوند.
روستای مارین در 30 کیلومتری شهر دوگنبدان مرکز گچساران نیز به عنوان ماسوله جنوب با رنگین کمانی از جاذبه‌های طبیعی، تاریخی و مذهبی یکی از کانون‌های گردشگری در جنوب کهگیلویه و بویراحمد است.
وجود باغات انبوه گرداگرد خانه‌های کوچک پلکانی به زیبایی تمام قد در چشم هر تازه واردی رخ می‌نهد و این طبیعت سحر آمیز ویژگی خاصی به این روستای هدف گردشگری این منطقه بخشیده است.
آب و هوای مفرح، وجود بقعه متبرکه بی بی حمیده (س)، باغ های میوه‌های رنگارنگ مارین را به بهشت گمشده جنوب ایران معروف کرده و این روستا همه ساله در فصل بهار و اواخر زمستان میزبان گردشگران از تمام نقاط کشور است.
آبشار تنگ تامرادی از جمله مناطق مهم هدف گردشگری روستایی شهرستان بویراحمد است که از جاذبه‌های کم نظیر کهگیلویه و بویراحمد و حتی کشور محسوب می‌شود زیرا سالانه پذیرای هزاران گردشگر مشتاق طبیعت است.
** روستای میمند
روستای تاریخی میمند با مناظر چشم نواز، قطب صنایع دستی و مزارع برنج چون نگین زیبایی از مناظر چشم نواز در 80 کیلومتری یاسوج سالانه پذیرای گردشگران پرشماری است.
سالانه بیش از یک میلیون نفر از حرم مطهر بی بی حکیمه(س) زیارت می‌کنند که این امر ویژگی خاصی به گردشگری روستای همجوار این حرم بخشیده است.
این روستا از آب و هوای دلپذیر در فصل زمستان و نزدیکی به سواحل سد زیبای کوثر در فصل سرما میزبان گونه‌های نادر پرندگان مهاجر آسیایی یکی دیگر از این جاذبه‌های توریستی و گردشگری در گچساران است.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بویراحمد گفت: این شهرستان دارای چهار روستای هدف گردشگری شامل قلات، کاکان، تنگ تامرادی و دهنو است.
محمد حسین زاده تصریح کرد: در تنگ تامرادی بخشی از زیرساخت‌ها فراهم شده و توسعه زیرساخت‌های اولیه این روستاها به چهار میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.
معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه بوم گردی زمینه ساز رونق گردشگری روستایی است، گفت: توانمندسازی جوامع محلی در قالب ساماندهی منازل دارای شرایط خاص معماری و تاریخی برای اقامت گردشگران، راهبرد دولت برای رونق گردشگری روستایی در این استان است.
الماس قبادی اظهار داشت: پرداخت تسهیلات تعمیر و تجهیز واحدهای روستایی و آموزش اهالی آن از برنامه‌های در دست اجرای توسعه گردشگری روستایی در این استان است.
وی ادامه داد: این طرح با هدف بهره وری از طبیعت بکر و خدادادی مناطق روستایی کهگیلویه و بویراحمد در توسعه صنعت گردشگری اجرا می‌شود.
وی افزود: به هر یک از متقاضیان احداث اقامتگاه مسافرتی در روستاهای کهگیلویه و بویراحمد تا سقف یک میلیارد ریال تسهیلات بانکی با کارمزد چهار درصد و دوره بازپرداخت پنج ساله پرداخت می‌شود.
معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: طرح توسعه گردشگری در روستاهای این استان با مشارکت صندوق کارآفرینی امید اجرا و هیچ محدودیتی برای پرداخت تسهیلات وجود ندارد.
قبادی گفت: تاکنون پرونده 40 متقاضی دریافت این تسهیلات به بانک عامل معرفی شده است.
وی اظهار داشت: برپایی دوره‌های آموزشی کوتاه مدت برای آشنایی ساکنان مناطق روستایی مستعد با گردشگری و مزایای آن از دیگر اولویت‌های توسعه بوم گردی در استان است.
نخستین واحد بوم گردی کهگیلویه وبویراحمد سال گذشته در شهر سی سخت بهره برداری شد.
این استان به دلیل داشتن 2 هزار و 600 اثر تاریخی و 300 جاذبه طبیعی از مناطق مستعد برای جذب گردشگر از تمام نقاط کشور در ایام مختلف سال است.
استان کهگیلویه و بویراحمد به دلیل ظرفیت‌های گردشگری در چهار فصل، مقصد میلیون‌ها نفر گردشگر بویژه از استانهای جنوبی است.
کهگیلویه و بویراحمد با بیش از 15هزار کیلومتر مترمربع بین استانهای فارس، بوشهر، چهارمحال و بختیاری، اصفهان، خورستان واقع شده و در این استان بیش از 2 هزار اثر تاریخی وجود دارد که از این تعداد، افزون بر 700 اثر در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.
گزارشگر:مظفر عدالت نسب**انتشار دهنده:حسینعلی راشکی
6162/8005
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.