هر چند تعداد پرشماری از مردم این استان در سنت پسندیده وقف مشارکت می کنند اما بخش عمده ای از وقف به اهدای زمین برای ساخت مسجد یا حسینیه ختم می شود.

علاوه بر احداث مسجد و حسینیه نیازهای دیگری مانند حل مشکلات اشتغال و ازدواج جوانان نیز می تواند محل توجه واقفان باشد.

البته وقف برای ایجاد زیرساخت های درمانی و آموزشی، کمک به ساخت مسکن محرومان، کمک به ازدواج افراد نیازمند، کمک به بیماران صعب العلاج از موضوعاتی است که در این استان سابقه دارد اما این موضوعات آنچنان که باید و شاید در وقف رواج ندارد.

راهکار دیگری که می تواند به رونق این سنت پسندیده کمک کند وقف مشارکتی است.

در این نوع وقف امکان ایجاد موقوفه هایی با مشارکت همه افراد جامعه با هر سطح درآمدی فراهم می شود.

خیلی ها آرزو دارند با مشارکت در وقف افزون بر رفع مشکلات همنوعان خود نام خود را هم جاودانه کنند اما تصور بر این است که افراد ثروتمند به صورت انفرادی بخشی از مال و یا داشته های خود را برای امور خاصی وقف می کنند در حالی که با انجام وقف مشارکتی، انجام وقف برای همه اقشار جامعه با هر وضعیت اقتصادی و هر سطح درآمدی فراهم می شود.

وقف مشارکتی به ساز وکاری در ایجاد موقوفه گفته می‌شود که در آن تعداد زیادی واقف، بر موضوعی واحد، با یک وقفنامه مشترک، وقف می‌کنند.

چهارم تا سیزدهم آبان ماه که به عنوان دهه وقف نام گرفته است فرصتی برای ترغیب واقفان به سوی وقف در عرصه های مختلف با توجه به نیاز جامعه است.

وقف به معنای حبس کردن مال و جاری کردن منفعت یا ثمره آن، بدون دریافت عوض است،پس از وقف از نقل و انتقال مال یا از میان رفتن آن جلوگیری و منافع آن در مقصد مورد نظر هزینه می‌شود به همین علت آن را صدقه جاریه می‌نامند.

برنامه های جدید اداره کل اوقاف کهگیلویه و بویراحمد

مدیرکل اوقاف و امور خیریه کهگیلویه و بویراحمد گفت: ظرفیت موقوفات این استان و قابلیت های موجود در کنار بقاع متبرکه استان بر اساس بیانیه گام دوم انقلاب به سمت رونق تولید و ایجاد اشتغال سوق داده می شود.

حجت الاسلام سید نورالله جنتی پور اظهار داشت: این ظرفیت ها و قابلیت ها در زمینه گیاهان دارویی، انرژی پاک، کشاورزی، دامداری و علم و فناوری است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه کهگیلویه و بویراحمد گفت: بخش عمده ای از مردم این استان با اهمیت، ضرورت، جایگاه، آثار، برکات و کارکردهای متعدد وقف آشنا نیستند که نیاز است رسانه های ارتباط جمعی برای بهره وری از این سنت پسندیده تلاش بیشتری کنند.

وی افزود: وقف به عنوان یک سنت حسنه و احسان ماندگار نقش اثرگذاری در خیر دنیا و آخرت برای واقفان دارد.

تعداد موقوفه ای درآمدزا

معاون فرهنگی و اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه کهگیلویه و بویراحمد گفت: تاکنون ۲۹ موقوفه منفعتی از سوی مردم نیک اندیش این استان وقف شده است در حالی که تعداد موقوفه های انتفاعی استان یکهزار و 280 مورد است.

حجت الاسلام قاسم مؤمن شاد اظهار داشت: ۲۵موقوفه کهگیلویه و بویراحمد در زمان حاضر درآمد زا هستند و چهار مورد دیگر در حال تحقق درآمدزا شدن هستند .

وی عنوان کرد:موقوفه های منفعتی استان در سال ۱۳۹۸، ۶ تا هشت میلیارد ریال درآمد داشته است که بر اساس نیات واقفان هزینه شده است.

وی بیان کرد: شهرستان گچساران با ۱۹ موقوفه درآمد دارای بیشترین تعداد موقوفه های منفعتی در کهگیلویه و بویراحمد است.

معاون فرهنگی و اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: موقوفه ۶ هکتاری اهدایی از سوی محمدحسین طاهری بویراحمدی  در شهر یاسوج با ۱۲۴ رقبه بزرگترین موقوفه منفعتی استان است.

مومن شاد ابراز داشت: این موقوفه در ابتدا یک زمین خام بود که با احداث واحدهای تجاری به متقاضیان اجاره داده شد.

وی گفت: تعدادی از رقبه های موقوفه ۶ هکتاری در دست دستگاه های اجرایی است که با توجه به اینکه این دستگاه ها در ۲ سال گذشته اجاره بهای موقوفه ها را پرداخت نکرده اند از مسئولان انتظار می رود در این زمینه همکاری بیشتری کنند.

مومن شاد ابراز داشت:هم اکنون یکهزار و ۲۸۰ موقوفه انتفاعی از سوی مردم برای ساخت مسجد و حسینیه اهدا شده است که درآمدی ندارد.

استان ۷۲۳هزار نفری کهگیلویه و بویراحمد در جنوب غربی ایران قرار دارد.


 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.