به گزارش ایرنا، در مجالس تعزیه اخلاص سوگواران سید الشهدا (ع) و یارانش به عینه قابل مشاهده است و صدای شیون و ناله زنان و دختران با موسیقی و رفتار بازیگران همراهی می کند.

تن پوش های قرمز یزیدیان و لباس های سبز اهل بیت (س) با عزاداران را آنچنان تحت تاثیر قرار می دهد که انگار واقعه عاشورا همان لحظه در حال رخ دادن است.

در واقع تعزیه شکل تکامل یافته آئینی است که شیعیان سده های نخستین اسلام برای شهدای مظلوم کربلا برگزار می کردند.
پژوهشگران امور مذهبی ، گرایش حاکمان آل بویه،صفوی و قاجاریه به شیعه و طرفداران این مذهب را عامل تقویت و عمومی شدن برگزاری مجالس تعزیه عنوان کرده اند.

آئین های تعزیه که سال ها در اقصی نقاط ایران روایتگر حادثه عاشورای حسینی بوده است همواره محل تجمع عاشورائیان و شیون و ماتم ارادتمندان به سرور شهیدان عالم است.

اگرچه  شهرستان سوق را پیشتاز آئین های تعزیه خوانی در کهگیلویه و بویراحمد می دانند اما این هنر فاخر در جای جای استان گرمابخش آئین های سوگواری ماه محرم است.

مدیر تئاتر گروه سفیر در گچساران می گوید: تعزیه خوانی و تعزیه گردانی به دلیل همراهی موسیقی، رنگ و کلام بهترین شیوه برای انتقال پیام های واقعه جانسوز کربلاست.

اورنگ نارکی افزود: نقش تعزیه از نظر محتوایی در معرفی شخصیت های حادثه کربلا به اندازه ای است که گاهی عزاداران حتی شخصیت هایی بازیگر نقش شمر را سرزنش یا حتی کتک می زنند.

وی با اشاره به اینکه ارزش اصلی عزاداری های ماه محرم به معرفی اهداف امام حسین (ع) و یاران با وفایش است گفت: چیرگی محتوا بر احساس لازمه همه آئین های عزاداری ماه محرم است که همه دت اندرکاران از جمله مداحان و بازیگران مداحی باید به آن توجه داشته باشند.

این کارشناس فرهنگی آموزش و پرورش گچساران گفت: امسال همچون سال های گذشته آئین های تعزیه در شهرستان برگزار خواهد شد.

وی توضیح داد: این آئین ها از جمعه پانزدهم شهریور تا سه شنبه نوزدهم شهریور هر شب ساعت ۲۲ در تالار فرهنگیان  شهر دوگنبدان برگزار خواهد شد.

نارکی عنوان کرد: در این مجالس ، سرگذشت شخصیت هایی مانند حضرت امام حسین (ع)، حضرت عباس (ع) و حضرت علی اکبر (ع) با حضور ۱۵ هنرمند روایت می شود. 

وی اضافه کرد: انتخاب محتواهای دقیق و مجاز در تعزیه راهکاری برای پیشگیری از انحراف در روایت های تعزیه است.

سوگواری های محرم جلوه ارادت اقوام ایرانی به پیشوای سوم شیعیان

هر چند شهرستان گچساران همه ساله شاهد برپایی آئین های عزاداری حسینی سنتی است اما به دلیل سکونت اقوام مختلف ایرانی میزبان انواع هزار رنگ سوگواری های عاشورایی است .

آئین گل‌مالی در روز عاشورا در ماه محرم که در استان‌های غربی ایران به ویژه لرستان، کرمانشاه و ایلام  مرسوم است یکی از این آئین ها در گچساران است.

عزاداران در این آئین خاک نرم را با گلاب مخلوط و خود را گل مالی و سپس به سر و سینه می زنند.

دمام زنی که یکی از آئین های عزاداری استان های جنوبی کشور است یکی دیگر از این آئین های است که از سوی غیربومی ها در گچساران مرسوم شده است.

دمام زنی به حرکات منظم دست ها و به صدا درآوردن نوای طبل ها و طنین صدای سنج گفته می شود که به زیبایی در آئین های عزاداری اجرا می شود.
دمام زنی برای باخبر کردن مردم از ماه محرم و صفر و دعوت عاشقان مکتب حسینی به روضه و مراسم عزاداری محرم نیز انجام می شود.
دربرخی از مناطق جنوبی ایران نوحه خوانی، نوازندگی سنج و دمام در ماه محرم و صفر اوج حزن و اندوه عاشقان حضرت ابا عبدالله حسین (ع) در استقبال از ماه محرم را روایت می کند.

هیات های عزاداری شب های محرم در گچساران با گویش های لری،ترکی، اصفهانی، آبادانی،بختیاری و بندری جلوه ای از همفکری هموطنان در ارادت به پیشورای سوم شیعیان است.

گهواره حضرت علی اصغر (ع) یکی از آئین های سنتی مردم گچساران است که عزاداری با نام کتل خوانی که در آن یک خانم به‌عنوان مداح یا تک خوان یک گهواره با چوب درست کرده و آن را با پارچه‌های زیبا و رنگارنگ تزیین می‌کند.
این آئین که در قالب هیات علی اصغر (ع) به‌صورت منسجم اجرا می‌شود زنان با تکان دادن گهواره طلب حاجت می‌کنند.

برخی هیات های عزاداری در گچساران نیز در شب های محرم خود را به حرم بی بی حکیمه (س) خواهر امام رضا (ع) در ۸۰ کیلومتر شهر دوگنبدان می رسانند تا با عمه سادات همدردی کنند.

برنامه های معرفت افزایی در ماه محرم

مدیرکل اوقاف و امور خیریه کهگیلویه و بویراحمد گفت: طرح بصیرت عاشورایی همزمان با ماه محرم در ۸۰ بقعه متبرکه استان و شهرستان گچساران برگزار می‌شود.

حجت الاسلام و المسلمین نورالله جنتی پور اظهار داشت: سوگواره بصیرت عاشورایی با شعار «کرامتنا الشهاده » از دهم شهریور امسال در بقاع متبرکه کهگیلویه و بویراحمد آغاز شده است.

وی عنوان کرد: برگزاری آئین های سخنرانی و عزاداری در شب‌ های دهه نخست محرم، برپایی تجمع بزرگ لبیک یا حسین‌ (ع) در روز دوم محرم‌، ویژه برنامه شیرخوارگان حسینی‌، برگزاری برنامه احلی من العسل (همایش نوجوانان حسینی‌) با همکاری ادارات آموزش و پرورش، ویژه‌ برنامه‌های روز تاسوعا و عاشورای حسینی‌ علیه‌السلام و شام غریبان از برنامه های اجرایی در بقاع متبرکه استان است.

فراهم شدن زیرساخت های عزاداری در مشهد فقیران

معاون فرهنگی و اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت: امکانات سوگواری کاروان های محرم در آستان مقدس بی بی حکیمه (س) خواهر امام رضا (ع) فراهم شده است و هیات های عزاداری می توانند برای برپایی آئین های عزاداری در این مکان مقدس اقدام کنند.

حجت الاسلام قاسم مؤمن شاد اظهار داشت: سیستم صوتی،  استقرار مبلغان دینی، زیرساخت های مانند آب و برق و امنیت در حرم بی بی حکیمه (س) برای پذیرایی از هیات های عزاداری از امروز اول محرم تا شام غریبان آماده شده است.

وی بیان کرد: کاروان هایی متشکل از کارکنان صنعت نفت و گاز گچساران روزهای پنجشنبه و جمعه هفته جاری برای برپایی آئین های عزاداری در ماه محرم  به حرم بی بی حکیمه (س) عزیمت می کنند.

آستان نورانی حضرت بی بی حکیمه خاتون (س) کانون معرفت شیفتگان اهال بیت عصمت و طهارت (ع) از سرتاسر ایران ، کشورهای حوزه خلیج فارس و شیعه نشین از جمله کویت، قطر، بحرین، امارات و دیگر کشورهای عربی از قبیل لبنان، عراق، سوریه و عربستان، از سده‌های پیشین تاکنون بوده است.

بارگاه نورانی حضرت بی بی حکیمه (س) دختر باب‌الحوائج امام موسی کاظم (ع) و خواهر پیشوای هشتم شیعیان، امام رضا (ع) است.

مرقد مطهر امامزاده بی‌بی حکیمه (س) یکی از پرآوازه‌ترین امامزاده‌های جنوب کشور است که در ۸۰ کیلومتری جنوب گچساران در ضلع شرقی روستای بی‌بی حکیمه از توابع این شهرستان، حد فاصل بندر گناوه به مرکز گچساران (دوگنبدان) در میان تنگه‌ای بزرگ و طولانی قرار گرفته است.

این مکان مقدس در فضایی تقریبا دایره‌ای شکل قرار گرفته است که در اصل فضایی باز و طبیعی بوده که در عمق کوهستانی صعب ‌العبور و منحصر به فرد ایجاد شده، به گونه‌ای که سقف آن به شکل ناهمواری سنگ‌تراشی شده و دیواره‌های آن با سیمان زبره‌کاری شده است.

سالانه افزون بر یک میلیون نفر از سراسر کشور و کشورهای حوزه خلیج فارس به زیارت بارگاه بی بی حکیمه (س) خواهر بلافصل شاهچراغ(ع) در این شهرستان مشرف می شوند و به عشق اهل بیت(ع) راه پر پیچ و خم و ناهموار زیارتگاه بی بی حکیمه را از میان تپه ماهورهای بلند گچساران می پیمایند تا از این چشمه گوارای معرفت و حقیقت جرعه ای بنوشند.

۱۶۰هیات مذهبی فعال سوگواری های ماه محرم را در شهرستان گچساران انجام می دهند.۲۰۰ مداح و شاعر آئینی ایام محرم در مساجد و هیات های مذهبی این شهرستان فعالیت می‌کنند.

۵۰ روحانی و مبلغ به‌منظور ترویج فرهنگ عاشورائی در ایام محرم در مساجد این شهرستان فعالیت دارند.

شهرستان گچساران ۱۲۶ هزار نفری گچساران در جنوب غربی کهگیلویه و بویراحمد و در نزدیکی استان خوزستان قرار دارد.

۸۱۴۳/۱۶۶۲

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.