به گزارش ایرنا، علی محمد احمدی روز شنبه در نشست با معاون گردشگری کشور در یاسوج اظهار داشت: کهگیلویه و بویراحمد از لحاظ توپوگرافی، ساختار، پوشش گیاهی و جانوری و دیگر موارد دارای موقعیت استثایی است.
وی افزود: ظرفیت های تاریخی، فرهنگی و هنری بسیاری همچون شهر تاریخی بلادشاپور، سی سخت، کریک، غارده شیخ، آبشار یاسوج از جمله موهبت های خدادادی این استان هستند که لازم است این میراث ملی با نگاهی ژرف تر از گذشته و برنامه ریزی دقیق تر معرفی و به درستی محافظت شوند.
احمدی با اشاره به تخریب بخشی از بافت قدیمی بلادشاپور واقع در شهر دهدشت، بیان کرد: بلادشاپور از نظر بافت و ارزش تاریخی دارای پیشینه و قدمت زیادی است که باید این میراث ملی حفظ و به مردم شناسانده شود.
بافت قدیم شهر دهدشت یکی از بزرگترین آثار دوره صفوی به لحاظ اهمیت بافت تاریخی و وجود بناهای ارزشمند سال های متمادی است که از سوی مسئولان خبرهای زیادی از احیای این بافت منتشر شده است.
بافت قدیمی دهدشت (بلاد شاپور) با 45 هکتار وسعت یکی از بزرگترین بافت های تاریخی کشور به شمار می آمد اما این بافت به دلایل توسعه شهرنشینی تخریب شد و هم اینک 37 هکتار از این شهر قدیمی باقی مانده است.
وی عنوان کرد: با پیگیری های رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی 150 میلیارد ریال اعتبار برای مرمت و بازسازی بافت تاریخی دهدشت (بلاد شاپور) اختصاص یافت.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد ابراز داشت: گردشگری مردم محور با توجه به ظرفیت‌های موجود طبیعی از برنامه‌های دولت دوازدهم برای ایجاد فرصت‌های شغلی در این استان است.
وی تصریح کرد: این استان از میراث فرهنگی و تاریخ کهنی برخوردار بوده که اشاعه، حفظ و معرفی آن‌ها بر توسعه استان تأثیر بسزایی دارد.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به طرح جامع گردشگری در این استان، افزود: پیگیری این طرح از مهمترین اولویت هاست و به طور جد در حال پیگیری است این درحالی است که سال های گذشته کهگیلویه و بویراحمد با دارا بودن ظرفیت های گسترده فاقد طرح جامع گردشگری بوده است.
وی افزود: طرح جامع توسعه گردشگری محور و بنای فعالیت های گردشگری استان به شمار می رود که هم اینک در دستور کار بوده و مطالعات آن انجام می شود.
در این نشست مقرر شد که تسهیلات و زیرساخت های لازم گردشگری کهگیلویه و بویراحمد توسط سازمان گردشگری تا حد مطلوب تامین شود.
همچنین برای معرفی بهتر ظرفیت های گردشگری، کهگیلویه و بویراحمد در نمایشگاه های بین المللی بیش از پیش حضور فعال داشته باشد.
معاون گردشگری کشور روز شنبه به همراه جمعی از مسئولان ملی و استانی دیداری با استاندار کهگیلویه و بویراحمد، بازدید ستاد های اسکان و چندین طرح گردشگری این استان داشتند.
حرم بی‌بی حکیمه (س) خواهر امام رضا (ع)، آبشار یاسوج، چشمه بلقیس چرام، گردنه شلال دان، رود رونه، آبشار کمردوغ، برم الوان، بافت تاریخی دهدشت، بارگاه امام‌زاده سید محمود کهگیلویه و سد کوثر از مهم‌ترین جاذبه‌های کهگیلویه و بویراحمد است.
این استان با بیش از 15 هزار کیلومترمربع وسعت بین استان‌های فارس، بوشهر، چهارمحال و بختیاری، اصفهان و خوزستان واقع شده است.
افزون بر 2 هزار و 600 اثر تاریخی در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد که از این تعداد 750 مورد در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.
یک‌میلیون و 564 هزار و 484 نفر مسافر و گردشگر در تعطیلات نوروز سال 97 از مناطق و جاذبه‌های طبیعی، تاریخی و مذهبی این استان دیدن کردند.
9868/6110
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.