به گزارش ایرنا، ایران یکی از کشورهای منطقه است که سرمایه گذاری فراوانی در روستاها انجام داده اما به دلیل نداشتن برنامه ریزی مناسب این سرمایه گذاری نتوانسته خروجی خوبی برای توسعه جامع اجتماعی و اقتصادی روستاها داشته باشد.
بر اساس سرشماری ها ، سال 1395 جمعیت روستایی ایران در ادامه روند کاهشی خود به 20 میلیون نفر رسیده است.
سالانه 700 هزار نفر از جمعیت روستایی کاهش می یابد که دلیل اصلی آن بنیان‌های اقتصادی است؛ زیرا هنوز بنیان‌های اقتصادی برای فرصت های شغلی پایدار ایجاد نشده است.
ضعف مبنایی در اقتصاد روستایی، فرار مغزهای متفکر ، افزایش سطح تکنولوژی در شهرها و افزایش مراکز اندیشه ورزی مانند دانشگاه ها موجب شد که بار توسعه در حوزه شهرها متمرکز و روستاها به مرور با کاهش جمعیت مواجه شوند.
با توجه به اینکه شهرستان گچساران به عنوان یکی از پایلوت های اجرای طرح توسعه منظومه روستایی کشور انتخاب شده است سه شنبه شب نشستی با حضور معاون عمران بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در این شهرستان برگزار شد.
معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در نشست بررسی چگونگی اجرای طرح توسعه منظومه روستایی گچساران گفت: طرح توسعه منظومه روستایی قرار است در پنج هزار روستای کشور انجام شود.
محمدرضا شاملو افزود: براساس برنامه ریزی سالیانه یکهزار روستای کشور برای اجرای این طرح مطالعه می شود.
وی بیان کرد: 61درصد از منابع اعتباری مورد نیاز این طرح از طرف دولت و بقیه با استفاده از تسهیلات بانکی و سهم آورده مردم تامین می شود.
به گفته شاملو طرح توسعه منظومه روستایی در 102 روستای کهگیلویه و بویراحمد مطالعه شده و برای 224 روستای دیگر در دست اجراست.
معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی اضافه کرد: براساس این طرح در سه دوره زمانی پنج ساله ظرفیت ها و محدودیت های توسعه روستاها مطالعه، برنامه ریزی و عملیاتی می شود.
وی تاکید کرد: شناخت ظرفیت ها و محدودیت های توسعه هر روستا از نظر اقتصادی،اجتماعی،عمرانی و فرهنگی از بخش های این طرح است.
وی توانمندسازی روستائیان برای تولید، فروش و حتی صادرات و عمران از اهداف این طرح است.
معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی تصریح کرد: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در طول چهار دهه فعالیت عمرانی کالبدی خوبی برای توسعه روستاها انجام داده است.
وی بیان کرد: در فعالیت های این بنیاد مشارکت مردم اصل بوده که این امر باعث اندوختن تجارب ارزنده برای انجام موفق طرح توسعه منظومه روستایی شده است.
وی نگاه پهنه ای به جای رویکرد نقطه ای را رکن نخست موفقیت این طرح ذکر کرد.
شاملو ادامه داد: در این طرح همه دستگاه های اجرایی برای توسعه همه جانبه روستاها با هم مشارکت می کنند.
وی با اشاره به اینکه مقاوم سازی واحدهای مسکونی از خدمات مهم نظام جمهوری اسلامی پس از انقلاب بوده بیان کرد: 2 میلیون واحد روستایی تاکنون برای مقاوم سازی از تسهیلات مقاوم سازی مسکن روستایی بهره مند شده اند.
شاملو ابراز کرد: از سال 94 تاکنون عملیات آسفالت و بهسازی معابر بیش از هفت هزار روستای کشور با استفاده از 61 میلیون و 500 هزار متر مربع عملیات آسفالت ، انجام شده است.
شاملو ابراز کرد: تاکنون طرح هادی در بیش از 38 هزار روستای بالای 20 خانوار کشور تهیه شده است.
وی ادامه داد: از این تعداد روستای دارای طرح تاکنون عملیات بهسازی روستایی در قالب طرح هادی در 18 هزار روستای آن انجام شده است.
شاملو میزان اعتبارات برای اجرای طرح های عمران روستایی کشور را 20 هزار میلیارد ریال ذکر کرد و گفت: از این میزان تاکنون 50 درصد تخصیص داده شده است.
شاملو اظهار داشت: با همکاری و مشارکت سازمان ثبت اسناد و املاک بنیاد مسکن از برنامه دوم پنج ساله توسعه کشور تاکنون برای سه میلیون و 450 هزار واحد روستایی و شهرهای زیر 25 هزار نفر در کشور اسناد مالکیت صادر شده است.
افزون بر پنج میلیون و 300 هزار واحد مسکونی روستایی در کشور وجود دارد.
نماینده مردم شهرستان های گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی گفت: زیرساخت موردنیاز برای اجرای طرح توسعه منظومه روستایی در گچساران وجود دارد.
غلامرضا تاجگردون اظهار داشت: دسترسی همه روستاها به جاده آسفالت،اجرای طرح هادی در90 درصد روستاها، گازرسانی به تمام روستاهای دارای شرایط و برخورداری بخش عمدای از روستاها از آب آشامیدنی سالم از زیرساخت هایی است که قابلیت اجرای این طرح را بیشتر می کند.
وی بیان کرد: در این طرح پول توزیع نمی شود بلکه راهبرد استفاده اصولی از اعتبارات برای سرعت بخشی به توسعه اقتصادی و اجتماعی روستاها مشخص می شود.
مشاور طرح توسعه منظومه روستایی می گوید: روستاهای شهرستان گچساران در چهار بخش از خرداد سال 1396 برای اجرای این طرح مطالعه شده است.
مریم بحرینی مقدم اظهار داشت: برای عملیاتی شدن طرح توسعه منظومه روستاهای گچساران 741 طرح تعریف شده است که 234 طرح آن محرک است.
وی طرح احیای پرورش کرم ابریشم در بخش بابل کنار مازندران را یکی از نمونه های موفق این طرح دانست.
بحرینی مقدم تصریح کرد: براساس این طرح یک کلبه بومگردی راه اندازی و گردشگران به مدت سه روز شاهد پرورش کرم ابریشم بودند.
به گفته وی این طرح گردشگران خارجی را به کلبه بوم گردی بابل کنار کشاند.
بحرینی مقدم گفت: می توان با شناسایی ظرفیت های هر منطقه و با برنامه ریزی مناسب چنین ایده های موفقی را الگوسازی کرد.
وی افزود: مطالعات نشان میدهد شهرستان گچساران 124 هزار نفر جمعیت دارد که 78درصدآن ساکن شهر هستند.
بحرینی مقدم ادامه داد: با اجرایی شدن این طرح زمینه پدیده مهاجرت معکوس به روستاهای این شهرستان فراهم می شود.
مدیر کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کهگیلویه و بویراحمد گفت:از ابتدای تشکیل این نهاد یکهزار و هشت طرح عمرانی و رفاهی در 400 روستای پر جمعیت این استان اجرا شده که زمینه بازگشت تعدادی از مردم به زادگاه خود را ایجاد کرده است.
حسین جنتی اظهار داشت: شهرستان گچساران به دلیل توسعه همه جانبه زیرساخت های رفاهی بیشتر از سایر شهرستان های کهگیلویه و بویراحمد شاهد مهاجرت معکوس به روستاها در سال های اخیر بوده است و اجرایی شدن این طرح می تواند توسعه پایدار روستایی در این شهرستان را متحول کند.
شهرستان گچساران در جنوب کهگیلویه و بویراحمد 120 روستای دارای سکنه دارد.
وی ابراز داشت: تا زمان حاضر یکهزار و هشت طرح عمرانی در قالب طرح های هادی و سایر زیرساخت های رفاهی در 400 روستای پر جمعیت کهگیلویه و بویراحمد انجام شده است.
وی بیان کرد: با احتساب طرح های مطالعاتی و نوسازی مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی این استان در 720 روستا فعالیت داشته است.
مدیر کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کهگیلویه و بویراحمد گفت:اجرای طرح هادی در بیش از 400 روستای بالای 20 خانوار این استان از فعالیت های مهم برای تقویت زیرساخت های رفاهی زندگی در مناطق روستایی این استان است.
جنتی اظهار داشت: جدول گذاری، سنگ فرش و دیگر زیرساخت های رفاهی از کارهای انجام شده در طرح های هادی روستاهای کهگیلویه و بویراحمد است.
وی تصریح کرد: 250 طرح در زمینه عمران روستایی در مناطق مختلف این استان با 540 میلیارد ریال اعتبار هم اکنون در دست اجراست.
جنتی عنوان کرد: جلوگیری از مهاجرت روستائیان به شهر و جذب سرمایه گذاران برای اجرای طرح های تولیدی و توریستی از مزایای اجرای طرح های هادی در روستاهاست.
مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کهگیلویه و بویراحمد گفت:در 2 دهه اخیر 32 هزار واحد مسکن روستایی و شهری این استان بازسازی و مقاوم سازی شده است.
جنتی افزود: 80 هزار واحد مسکونی روستایی در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد که تاکنون 45 درصد آن مقاوم سازی شده است.
وی بیان کرد: این تعداد واحد مسکونی در روستاها و شهرهای زیر 25 هزار نفر این استان مقاوم سازی شده است.
وی تصریح کرد: بیش از 722 روستای بالای 20 خانوار در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد که تاکنون برای تمامی این روستا ها طرح هادی تهیه شده است.
حدود 45 درصد از جمعیت 713 هزار نفری کهگیلویه و بویراحمد معادل بیش از 314 هزار نفر در روستاهای این استان زندگی می کنند.
8143/1662
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.