به گزارش ایرنا، براساس قانون برنامه پنجم، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی موظف به احیا سالانه 10 درصد از بافت های فرسوده هستند که در ارزیابی ها این مهم به طور کامل محقق نشده است.
اجرا نشدن کامل ماده 16 قانون ساماندهی، کمبود تسهیلات مالی و سکونتگاه های غیر رسمی و موروثی از دلایل اجرایی نشدن تکالیف احیا بافت فرسوده روستایی است.
درمناطق روستایی سمنان بیش از یکهزار هکتار بافت فرسوده وجود دارد که از مقدار حدود 400 هکتار بافت تاریخی محسوب می شود و در سال جاری با تخصیص اعتبار حدود 30 میلیارد ریالی احیا بافت تاریخی 11 منطقه روستایی استان از سوی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان سمنان در دستور کار قرار دارد.
در سال گذشته بیش از 500 واحد مسکونی روستایی با یکصد میلیارد ریال نوسازی شد و برای امسال هم بازسازی، 2 هزار واحد مسکونی دیگر در این مناطق در دستور کار قرار گرفته است.
حدود 20 هزار واحد مسکن روستایی در بافت فرسوده قرار دارد که برای احیا آن به حدود 300 میلیارد ریال اعتبار نیاز است.
معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان سمنان روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود : بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با همکاری برخی دستگاه‌های متولی، در برنامه ششم توسعه موظف به اجرای طرح‌هایی در راستای احیا و حفاظت بیشتر از این بافت‌های ارزشمند تاریخی با هدف توسعه گردشگری روستایی شده است.
سعیدرضا حسینی افزود: در سال جاری احیا بافت تاریخی 11 روستای استان با اعتبار 30 میلیاردریال در دستور کار است و اکنون اجرای این طرح در روستای قلعه‌بالا شاهرود آغاز شده است.
وی اظهارداشت: اکنون این طرح با انجام یک سری ساخت‌و سازها ، نماسازی‌ها، بازسازی و بهسازی معابر روستا در این روستای هدف گردشگری اجرا شده است.
وی با بیان این که، در برنامه پنجم توسعه نوسازی بافت تاریخی تنها 2 روستای سمنان در دستور کار بود، خاطرنشان کرد: در برنامه ششم توسعه و با پیگیری نمایندگان استان سمنان در مجلس شورای اسلامی این رقم به 10 روستا افزایش یافت.
معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان سمنان تصریح کرد : حدود 40 روستای هدف گردشگری در استان سمنان وجود دارد که بیشتر این روستاها برای افزایش رونق در بخش گردشگری نیازمند اجرای طرح های توسعه ای و بازآفرینی بافت های تاریخی هستند.
حسینی با بیان این که حدود از مجموع یکهزار بافت فرسوده در مناطق روستایی استان حدود 400 هکتار بافت تاریخی است، گفت: تویه‌دروار، نمکه، بیابانک، نام نیک کالپوش، عباس‌آباد، ملاده ،قلعه‌نو خرقان، قلعه‌بالا و رودبارک روستایی هستند که طرح احیا بافت تاریخی در این مناطق اجرا می شود.
وی به الزام برخی دستگاه‌ها در ماده 99 قانون برنامه ششم به بهره‌گیری از ظرفیت گردشگری روستاهای واجد ارزش تاریخی اشاره کرد و افزود: دولت در این طرح با هدف احیای بافت‌های تاریخی و رونق گردشگری روستایی و ایجاد اشتغال در مناطق روستایی کشور 300روستای ایران را برای اجرای این طرح شناسایی کرده که سهم استان سمنان از آن 11 روستاست.
حسینی بر ضرورت توجه به مولفه‌های معماری سنتی و بومی تاکید و اضافه کرد : بنیاد مسکن در استان نیز از ساخت‌و سازهایی که به این مولفه‌ها توجه کنند حمایت می‌کند.
استان سمنان دارای بیش از یک هزار و 147 اثر تاریخی شناسایی شده است که تاکنون 718 اثر تاریخی، طبیعی و معنوی این استان به ثبت ملی رسیده است.
سالانه بیش از 15 میلیون مسافر از محورهای ارتباطی استان سمنان عبور می کنند که باید تدابیری اتخاذ کرد تا بخش اعظمی از این مسافران از این آثار تاریخی و روستاهای هدف گردشگری استان دیدن کنند.
6026/7339
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.