علی داوودی مهر روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: تا قبل از انقلاب شکوهمند اسلامی هیچ طرح آبی در کهگیلویه و بویراحمد اجرا نشده بود.
وی افزود: به برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی از آغازین روز های شروع دوره چهل ساله انقلاب تاکنون بیش از ۲۵۰ طرح در قالب طرح های متعدد در بخش آب توسط شرکت آب منطقه ای با اعتباری بالغ بر سه هزار میلیارد ریال در استان انجام شده است.
داوودی مهر بیان کرد: نقطه عطف این فعالیت ها در سفر پر برکت رهبر فرزانه انقلاب به استان و آغاز طرح های مهمی از جمله سد های کوثر، شاه قاسم و دیگر طرح ها است.
وی عنوان کرد: هم اینک این طرح ها در مدار بهره برداری بوده و بیش از ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از برکات این طرح ها بهره مند هستند.
مدیر عامل شرکت آب منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: اضافه بر این طرح ها صدور مجوز بهره برداری از آب های سطحی به میزان ۲ هزار و ۸۴۱ فقره، صدور مجوز حفر و بهره برداری سه هزار و ۳۲۸ حلقه چاه از آب های زیرزمینی از سری خدمات ارزنده بخش آب به متولیان مصرف در زمینه های شرب، صنعت و کشاورزی بوده است.
داودی مهر به احداث پنج نیروگاه برق آبی در استان اشاره کرد و گفت: ظرف چند سال اخیر علاوه بر سد های کوثر و شاه قاسم، پنج نیروگاه برق آبی با ظرفیت اسمی ۸.۱۶ مگاوات، هفت طرح تغذیه مصنوعی با ظرفیت تغذیه سالیانه حدود ۱۷ میلیون متر مکعب، هفت شبکه آبیاری و زهکشی با ظرفیت بیش از ۹ هزار هکتار ساخته شده است.
مدیر عامل شرکت آب منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد افزود: ساماندهی رودخانه های استان در نقاط حادثه خیز بیش از ۵.۳۳ کیلومتر، تعیین حریم ۷۳۵ کیلومتر از رودخانه های استان و دهها خدمات ارزنده دیگر بوده که همه این فعالیت ها دستاورد تلاش خدمتگزاران مردم در شرکت آب منطقه ای است.
داوودی مهر ابراز داشت: ظرف 2 سال اخیر حدود ۵۳ طرح با عنوان احیا و تعادل بخشی منابع آب توسط این شرکت در دست اقدام می باشد.
داوودی مهر بیان کرد: در صورت خروجی مطلوب تمامی طرح های در دست مطالعه و اجرا، بیش از 600 میلیون متر مکعب از آب های استان قابل مهار و استحصال است.
وی گفت: علاوه بر رفع نیاز های شرب و صنعت استان تا افق ۱۴۲۵ آب مورد نیاز کشاورزی ۲۰ هزار هکتار از اراضی دیم و مستعد استان قابل تامین و بیش از ۳۰ هزار شغل مستقیم و غیر مستقیم ایجاد می شود.
کهگیلویه و بویراحمد با 11 میلیارد مترمکعب آب حدود 10 درصد آب شیرین کشور را در اختیار دارد.
کهگیلویه و بویراحمد در جنوب ایران یک درصد خاک و 10 درصد منابع آبی کشور را دارد.
این استان دارای چهار هزار و 400 چشمه و 10 رودخانه دائمی و فصلی است.
9868/6110
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.