الیاس تاج الدینی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: برنج، هندوانه، سبزی و انواع صیفی‌ از جمله گیاهان و محصولات کشاورزی پرمصرف و محصولاتی همچون جو و گندم جزو محصولات کم مصرف از نظر آبی هستند.
براساس آمارهای مختلف، 90 درصد منابع آبی کهگیلویه و بویراحمد در بخش کشاورزی مصرف می شود.
سال 1397 سه هزار هکتار از شالیزارهای این استان زیر کشت برنج رفت در حالی که سال گذشته بیش از پنج هزار هکتار برنج کشت شده بود.
با توجه به مصرف زیاد آب برای تولید محصول برنج امسال تنها در حاشیه رودخانه‌ها اقدام به کشت برنج شد.
تاج الدینی در ادامه اظهار داشت: یکی از مهمترین سیاست های جهاد کشاورزی در استان با توجه به مشکلاتی که در بخش کشاورزی وجود دارد بهره برداری از آب و روش های نوین آبیاری است.
براساس گزارش های سازمان جهاد کشاورزی تاکنون از مجموع 85 هزار هکتار زمین آبی کهگیلویه و بویراحمد، بیش از 32 هزار هکتار به سیستم‌های نوین آبیاری مجهز شده اند.
تاج الدینی بیان کرد: یکی دیگر از سیاست ها برای بهبود وضعیت کشاورزی استان، جلوگیری از فرسایش خاک است که در این زمینه طرح های آبخیزداری ضروری است.
براساس گزارش های اداره کل منابع طبیعی عملیات آبخیزداری تاکنون در 295 هزار هکتار از حوضه های آبخیزداری این استان انجام شده است.
وی با اشاره به برخی محدودیت های کشاورزی استان از جمله کمبود زمین های وسیع گفت: نسل های پیشین ما در زمین هایی کشت می کردند که محل رویش بلوط بود اما اکنون این مناطق جزو اراضی ملی شده است.
وی افزود: باید این امکان را به جوانان داد تا در مکان هایی که درخت و جنگل وجود ندارد کشت گیاهان دارویی انجام شود و با تغییر الگوی کشت به سمت تولید محصولاتی مانند کلزا حرکت کرد که هم باعث ناب ماندن خاک و هم بهبود عملکرد محصولات بعدی می شود.
تاج الدینی بیان کرد: بودجه صندوق توسعه حمایت از کشاورزی با حمایت استانداری تخصیص داده شده است و در اسرع وقت تشکیل خواهد شد.
پیش از این رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کهگیلویه و بویراحمد گفته بود تاسیس صندوق توسعه حمایت از بخش کشاورزی در این استان با هدف رونق این بخش در دستور کار دولت قرار گرفته است و برای تحقق آن 400 میلیارد ریال اعتبار اختصاص داده می‌شود.
6110
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.