گودرز باقری فرد روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این طرح در قالب خشک چینی، بذرپاشی،توسعه گیاهان دارویی،کشت گونه های مرتعی و علوفه ای در مناطق مختلف کهگیلویه و بویراحمد شروع و تا پایان فصل پاییز ادامه دارد.
وی بیان کرد: احیای جنگل ها و مراتع این استان با 24 میلیارد ریال اعتبار از محل صندوق توسعه ملی اجرا می شود.
معاون فنی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: طرح احیای جنگل ها و مراتع این استان با مشارکت جوامع محلی اجرا خواهد شد.
باقری فرد اظهار داشت: تغییر اقلیم، خشکسالی‌های پی‌درپی و بروز بیماری‌ها و حمله آفات ازجمله خشکیدگی بلوط و شیوع آفت برگ خوار بلوط سبب کاهش و تنک شدن بخشی از جنگل‌های بلوط این استان شده است.
باقری فرد عوامل تهدیدکننده منابع طبیعی را استفاده از درختان به عنوان سوخت، پراکنش روستاها در قلب مناطق جنگلی، عدم اجازه زاد آوری جنگل به علت بالا بودن آمار دام، توسعه شهرها و شهرک‌ها، طرح های عمرانی، بوته کنی گیاهان خوراکی، آتش سوزی، خشکسالی، دام مازاد و تخریب جنگل و مرتع و تبدیل به اراضی کشاورزی ذکر کرد.
وی تصریح کرد: تدوین یک برنامه کوتاه مدت ، میان مدت و بلند مدت، حفاظت از جنگل ها، نظارت بیشتر بر میزان برداشت از سفره های زیرزمینی و آب های سطحی در کنار تخصیص ردیف اعتباری برای کاشت جنگل از راهکارهای گره گشا برای تدوام حیات جنگل ها در این استان است.
بیش از یک میلیون و 300 هزار هکتار از وسعت کهگیلویه و بویراحمد را جنگل و مرتع تشکیل داده است.
36 هزار هکتار جنگل دست کاشت در مناطق مختلف این استان وجود دارد.
کهگیلویه و بویراحمد با بیش از 15 هزار کیلومتر مربع مساحت در جنوب غربی ایران قرار دارد و 30 درصد کل گونه‌های گیاهی کشور را در خود جای داده است.
این استان 713 هزار نفری دارای یک درصد مساحت و یک درصد جمعیت کشور است.
کهگیلویه و بویراحمد با 2 اقلیم متفاوت و مناظر بکر و طبیعی و موقعیت خاص گردشگری دارای هشت شهرستان، 17 شهر و یک هزار و 676 روستای دارای سکنه است.
8143/1662
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.