از جمله دستاوردهای طرح مثلث توسعه اقتصادی در استان کرمان، افزایش میل به سرمایه گذاری توسط بخش خصوصی، تمرکز بر امکانات و ظرفیت های داخلی استان، شناسایی سرمایه گذاران و کارآفرینان موفق ، جلوگیری از سرمایه گذاری معاملاتی و غیر مولد و جهت گیری این سرمایه ها به سمت فعالیتهای اشتغالزا و تولیدی، تقویت جریان سرمایه گذاری، شفافیت سازی و مقابله با فساد اقتصادی و رفع موانع تولید بوده است.
حاصل این طرح ، انعقاد تفاهم نامه های جدید سرمایه گذاری در استان کرمان بوده است به گونه ای که این حجم از سرمایه گذاری طی دولت یازدهم و دوازدهم در استان کرمان نسبت به سالیان گذشته بی سابقه بوده است.
هم اکنون عملیات اجرایی بسیاری از این طرح ها آغاز شده است و عملیاتی شدن تمامی آنها در آینده نزدیک منشاء آثاری نیکو برای پیشرفت و آبادانی دیار کریمان به عنوان خطه ای کهن خواهد بود.
از دیگر نتایج طرح مثلث توسعه توسعه اقتصادی استان کرمان، تسهیل و تسریع در روند جذب سرمایه گذاری، تامین بستری مناسب برای مشارکت مردمی در طرح های اقتصادی، گسترش فرهنگ کار جمعی، احترام به خرد جمعی، تقویت فرهنگ توسعه (فرهنگ کار و تلاش مستمر) و جلب اعتماد سرمایه گذاران بوده است.
تمامی این عوامل با مشارکت مردم محقق می شود مردمی که برای توسعه همه جانبه این استان نقشی اساسی ایفا می کنند نمونه ای از مشارکت مردم با سرمایه گذاری در صندوق های خرد برای افزایش تولید داخلی و اشتغالزایی در این استان و همچنین کاهش جرم و جنایت، تقویت اقتصاد روستایی و در نتیجه توقف حاشیه نشینی رقم خورده است.
نمود مردمی کردن اقتصاد استان کرمان در شهر نمونه اقتصاد مقاومتی قلعه گنج، مناطق هشتگانه و معین های اقتصادی (تعمیم مدل قلعه گنج به تمامی استان) و توسعه مشارکت های عمومی، خصوصی در این استان مشاهده می شود.
از نگاهی دیگر مشارکت و سرمایه گذاری مردم برای روستا و یا شهر خود می تواند منجر به اثرات مفید فرهنگی و اجتماعی ازجمله کاهش جرایم و حاشیه نشینی باشد.
برخی از اثرات طرح مثلث توسعه اقتصادی، تشکیل جبهه واحد از ارکان حکومتی در روند توسعه، کنار زدن فضای سنگین سیاسی کاری و تکریم سرمایه گذاران در قالب طرح مثلث توسعه اقتصادی بوده است.
توسعه اقتصادی در گذشته کشور با 2 چالش بزرگ از جمله سیاسی کاری و همچنین ساختار اداری خشک مواجه بوده است لذا در این راستا استاندار کرمان شعار ولایت و توسعه را براساس قانون اساسی مطرح کرده و بر اساس این مشی، منشور همدلی را به امضای تمامی جناح های سیاسی رسانده است.
آرامش سیاسی پیش نیاز توسعه اقتصادی است لذا بر اساس طرح مثلث توسعه اقتصادی استان کرمان، پرهیز از سیاسی کاری برای توسعه اقتصادی این استان به عنوان یک اولویت چراغ راه مسئولان و دولتمردان قرار گرفته است.
بنا به گفته استاندار کرمان در قالب طرح مثلث توسعه اقتصادی فرشی قرمز برای تکریم سرمایه گذاران این استان پهن شده است و مسئولان با هدایت سرمایه ها به سمت تولید کالاهای با کیفیت داخلی و ایجاد فضای مناسب کسب و کار بارها این مبحث را در کرمان به اثبات رسانده اند.
اثرات این طرح تاکنون در توسعه استان کرمان و حتی زندگی مردم این خطه بخوبی مشاهده می شود زیرا در دولت یازدهم تاکنون بیش از 114 هزار میلیارد تومان تفاهم نامه سرمایه گذاری در قالب یکهزار و 444 طرح و پروژه در جای جای این استان منعقد شده است.
همچنین بیش از 31 هزار میلیارد تومان در بخش های مختلف اقتصادی هزینه شده است و در صورت اجرایی شدن این طرح ها بیش از 14 هزار نفر اشتغال در استان کرمان ایجاد خواهد شد که در جای خود در کاهش بیکاری و رونق اشتغال موثر است .
از یکهزار و 444 طرح و پروژه، سرمایه گذاری بخش صنعت با 131 طرح و با سرمایه گذاری 43 هزار میلیارد تومان (معادل حدود 43 درصد از میزان سرمایه گذاری) بیشترین میزان طرح و سرمایه گذاری را به خود اختصاص داده است.
طرح مثلث توسعه اقتصادی استان، ناشی از تفکرات اقتصادی استاندار کرمان در چارچوب سیاست های اقتصاد مقاومتی، حمایت از تولیدات داخی و سرمایه گذاری برای خلق ثروت و رونق اقتصادی تعریف شده و تاکنون دستاوردهای خوبی برای توسعه این استان داشته است.
سه ضلع این مثلت از دولت (دستگاه های اجرایی و در راس آن استاندار کرمان)، نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی و سرمایه گذاران بخش خصوصی هستند و ائمه جمعه نیز در اجرای سیاست های این طرح در کنار نقش نظارتی، فرهنگ سازی را بر عهده دارند.
در اجرای این طرح هر کدام از قسمت های این مثلث نقش مکمل یکدیگر را بازی می کنند تا توسعه استان کرمان با سرعت بیشتری نسبت به گذشته انجام گیرد.
نامگذاری سال 97 به عنوان حمایت از کالای ایرانی توسعه مقام معظم رهبری الگویی برای حرکتی توسعه ای در کشور است و این حرکت از سال 93 همزمان با آغاز طرح مثلث توسعه توسعه اقتصادی در استان کرمان کلید خورده است.
تقویت سرمایه گذاری بخش خصوصی رهاورد دولت تدبیر و امید موجب تحولی شگرف و توسعه همه جانبه فضای کسب و کار در استان کرمان شده است.
بگونه ای که تنها با بودجه دولتی سالیان دراز این حجم از سرمایه گذاری و در نتیجه افزایش چشمگیر تولیدات، اشتغالزایی و توسعه اقتصادی در این استان محقق نمی شد.
استان کرمان به عنوان پایلوت اقتصاد مقاومتی پیشگام کشور در تحولات امروز اقتصاد کشور است و اقدامات اقتصادی این استان همواره مورد توجه مسئولان کشوری و الگوی سایر استان ها بوده است.
**خبرنگار ایرنا مرکز کرمان
7420/ 5054
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.