به گزارش ایرنا، از شمال استان کرمان به جنوب آن قدم که میگذاری با دنیایی از زیبایی طبیعت و صفای مردمان خونگرم آن مواجه می شوی، مردمانی که سالهاست نتوانسته اند به حق واقعی خود برسند.
در جنوب کرمان آنقدر نعمت به چشم می آید که دل کندن از آن آسان نیست، اما رنج، فقر و مصائب ساکنان طی سالهای متمادی آزار دهنده شده است.
اقتصاد مقاومتی واژه ای است که این روزها در جنوب کرمان زیاد می شنویم و کاربرد دارد و می توان آن را طرحی نو برای برون رفت از وضعیت موجود دانست.
در بازدیدی که همراه با تور رسانه ای اصحاب رسانه استان کرمان از مناطق جنوبی کرمان داشتم، نکته بسیار با اهمیتی را متوجه شدم و آن توجه به توان افزایی مردمان مستضعف این خطه بود که نتایج بسیار بزرگی را در پی داشته است.
دولت های مختلف در سالهای گذشته با اجرای طرح های متنوعی سعی کردند چهره محرومیت را از این منطقه پر از گنج بزدایند اما توفیقات در برابر انبوه محرومیت به چشم نمی آمد.
با مشخص شدن معین های اقتصادی در شهرستان های قلعه گنج، منوجان و رودبار جنوب بحث توانمندی جوامع محلی و مردم به طور جدی از سوی این نهادها وشرکت های مطرح و اجرا شده است.
در شهرستان قلعه گنج، شهر نمونه اقتصاد مقاومتی با تشکیل تعاونی های خرد روستایی و جذب مبالغ اندک و یارانه و ارائه تسهیلات به افراد، باعث اشتغالزایی و توانمندی مردم شده است.
آقا و خانم خواستگاری، زوج جوان قلعه گنجی با استفاده از تسهیلات اهدایی توانسته اند 25 بز نژاد مورسیا بخرند و دامداری کوچک سورنا را راه اندازی کنند.
در چهره این زوج، امید و نشاط را دیدم که خانه و کاشانه خود را در کپری نزدیکی دامداری برپا کرده بودند تا آینده خود را آنجا بسازند.
ناصر بامری جوان ریز جثه ای که سالها در غربت و در یکی از بنادر کشور به کارگری مشغول بود، امروز با دریافت تسهیلات از صندوق های تشکیل شده توسط خود مردم و کمک دولت، به توانمندی رسیده که مغازه فروش لوزام یدکی موتور سیکلت راه اندازی کند.
بامری با لهجه جنوب کرمان می گوید: به خدا قسم از این مغازه سه خانواده نان می خورند و خودم از آوارگی نجات پیدا کردم.
از میان نخل ها و زمین های کشاورزی که می گذریم همه را گنج های پنهانی می بینم که مردم جنوب کرمان توان بیرون آوردنشان را دارند.
تعداد زیادی از زنان و دختران جوان جنوب کرمان با توان افزایی معین های اقتصادی امروز هر کدام صاحب دار قالی، دستگاه شالبافی و چرخ خیاطی شده اند و صاحب درآمدی که به زندگی شان رونق می دهد.
کودکان و نوجوانان شهرهای جنوبی کرمان با کمک معین های اقتصادی منطقه در راه توانمندی علمی قرار گرفته اند تا هر کدام در آینده ای نه چندان دور بخشی از توسعه و حرکت این منطقه به سوی پیشرفت و تعالی باشند.
این روزها اقدامات انجام شده در جنوب کرمان بویژه قلعه گنج، نگاه های مدیران و مسئولان ارشد کشور را به خود متوجه کرده است و توانمندی مردم این دیار در کارآفرینی و اشتغال ثبات کرده است که جنوب کرمان سرزمین فرصت های است.
7437/ 5054
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.