به گزارش ایرنا ،محمد رضا پور ابراهیمی روز پنجشنبه در همایش 'پیشگیری از خشونت، چالش ها و راهکارها' افزود: بخشی از آثار در حوزه های مختلف انسانی، اجتماعی، روانی و غیره به مسائل اقتصادی بر می گردد و شاید یکی از اصلی ترین مولفه هایی که به کاهش میزان خشونت کمک می کند، این است که پیامدهای اقتصادی ناشی از وقوع جرائم را کنترل کنیم.
وی با بیان اینکه هزینه ایجاد خشونت در کشور ما عدد بسیار بالایی است تصریح کرد: براساس مطالعه یک مرکز معتبر بین المللی، 12 درصد از ارزش تولید ناخالص جهانی برای مساله خشونت اختصاص یافته است.
نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی افزود: سرانه سالانه هزینه خشونت در دنیا حدود 2 هزار دلار در سال محسوب می شود که آثار منفی کلان اقتصادی در بخش های مختلف ایجاد می کند و این اثر در نظام اقتصادی کشور ما هم به همین شکل می تواند احصا شود که ببینیم چه هزینه هایی ناشی از وجود خشونت در نظام اجتماعی شاهد هستیم.
وی تاکید کرد: آنچه همه در رابطه با جلوگیری از ایجاد و افزایش خشونت در مسائل اجتماعی انجام می دهند این است که حجم مسائل اقتصادی کاهش پیدا کند.
پور ابراهیمی با بیان اینکه باید با همکاری همه مسئولان اتفاقات مهمی در مقابله با خشونت رقم بخورد تاکید کرد: در مجلس شورای اسلامی آمادگی کمک به موضوعات مرتبط با حوزه عملکرد کمیسیون اقتصادی را داریم.
وی ادامه داد: در راستای اقدام عملی کاهش میزان خشونت، یکی از محورها، اقداماتی است که باید دولت و دستگاه های اجرایی در ماموریت های خود القاء کنند.
پور ابراهیمی گفت: بخش دوم برمی گردد به حوزه مسائلی که می تواند در حوزه قانونگذاری موثر باشد و بخش دیگری از اقدامات به خود دستگاه قضائی و اصلاحات و اقداماتی که در مجموعه قضایی برای کاهش اثار و اقدامات جرائم بر می گردد.
وی تصریح کرد: آمادگی داریم در مسائل مرتبط با مجلس و دستگاه قوه مققنه کشور، آنچه به عنوان بسته پیشنهادی همایش های اینگونه که به کاهش هزینه های ناشی از خشونت که بخشی از آن اقتصادی است، همکاری کنیم.
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: بر اساس ماده 112 قانون برنامه توسعه ششم یکی از تکالیف دستگاه قضایی این است که بتواند در حوزه مسائل پیشگیری از وقوع جرم برای کاهش 10 درصدی جرائم برنامه پیشنهادی خود را ارائه کند.
وی گفت: خوشبختانه یکی از این اقدامات موثر در فضای کنونی کشور برگزاری همایش پیشگیری از خشونت و چالش ها و راهکارها است.
پور ابراهیمی افزود: سه استان کرمان، آذربایجان غربی و لرستان به عنوان پایلوت اقتصاد مقاومتی در کشور مطرح بودند و در سفر اخیر رییس جمهوری به کرمان، پیشنهاداتی مطرح شد تا اتفاقات خوبی در حوزه های محتلف رقم بخورد.
وی افزود: استان کرمان به عنوان اولین استان در بحث تفویض اختیارات به عنوان پایلوت معرفی شد تا در بحث توانمندی اقتصادی اقدامات مثبت در آن شاهد باشیم.
وی تصریح کرد: نتیجه توانمندی اقتصادی در 2 سال اخیر در منطقه قلعه گنج و جنوب کرمان به خوبی قابل مشاهده است و در قلعه گنجی که بیشترین آمار خشونت و جرائم سخت را در جنوب استان داشت، به واسطه حجم اشتغال و سرمایه گذاری، در حال حاضر کمترین میزان خشونت در ماه های اخیر مربوط به شهرستان قلعه گنج بوده است.
پور ابراهیمی تاکید کرد: این واقعیت غیرقابل انکار است که بخشی از شرایط مسائل مربوط به جرم و خشونت مربوط به مسائل اقتصادی است.
وی تصریح کرد: دلیل جرم بیش از 70 درصد زندانیان در استان کرمان فقر مطلق است و ما نمی توانیم عدالت اجتماعی و کاهش خشونت را داشته باشیم مگر اینکه در این حوزه اقدامات اساسی انجام بدهیم.
همایش پیشگیری از خشونت، چالش ها و راهکارها امروز (پنجشنبه ) با حضور حجت الاسلام غلامحسین محسنی اژه ای معاون اول قوه قضاییه، استاندار کرمان، جمعی از مسئولان حوزه قضایی و استانی در محل تالار وحدت دانشگاه شهید باهنر کرمان برگزار شد.
7437/ 5054
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.