آری امروز اصحاب قلم و رسانه در هفت شهرستان جنوبی استان کرمان دریافته اند که اتحاد، رمز گشودن قفل های اقتصادی این مناطق است و همچنین اذعان می کنند این اتحاد می تواند برای برداشتن دردی از دل مردم، بسیار تاثیر گذار خواهد بود.
آنها رساندن صدای مردم سختکوش و سختی کشیده جنوب کرمان را به گوش مسئولان از هر فعالیت دیگری ارجح تر می دانند و بنا به گفته برخی از صاحبان مطبوعات این خطه، رسانه های جنوب قصد دارند با اطلاع رسانی دقیق و سریع، فاصله بین مردم و مسئولان را به صفر برسانند و به معنای واقعی کلمه چشم بینای جامعه باشند و حضور پر رنگ فعالان رسانه ای این دیار کهن در فضای مجازی، گواهی بر این مدعاست...
خوب است بدانیم امروز وضعیت رسانه ای جنوب کرمان به گونه ای است که حتی کوچکترین اقدامات مسئولان به اطلاع عموم مردم می رسد و این، حقیقتی غیر قابل کتمان است.
البته که این اتحاد رسانه ای و مطبوعاتی قابل ستایش است اما خوب است به تبعات و بازخوردهای مثبت و منفی این اقدامات نیز توجه کنیم تا خدایی ناکرده به جای شتاب بخشیدن به قطار پیشرفت منطقه مانعی بر سر راه این قطار توسعه ای نباشیم، که خوشبختانه شاهد بودیم رویکرد خانه مطبوعات جنوب کرمان، سرعت بخشیدن به حرکت این قطار اقتصادی بوده و معرفی ظرفیت های اقتصادی این منطقه زرخیز همچون برگی زرین در تاریخ مطبوعات جنوب کرمان به ثبت خواهد رسید.
نکته مثبت رسانه های هفت شهرستان جنوبی استان کرمان این است که همه این رسانه ها و صاحبان قلم با وجود برخی از اختلاف نظرها، بر سر توسعه و پیشرفت جنوب، متحد بوده و اجازه حاشیه سازی و راه اندازی بازی های سیاسی را به فرصت طلبان نمی دهند.
مسلما وقتی برنامه و هدف، مشخص باشد اتحاد و انسجام مطبوعات نیز به عنوان رکن چهارم دموکراسی مستحکم تر از گذشته خواهد بود.
وقتی مطبوعات یک منطقه با چنین رویکردی اقدام به فعالیت های رسانه ای می کنند، قطعا مردم آنجا نیز از همه امور اطلاع داشته و در شرایط سخت اقتصادی، یار و همراه مسئولان خواهند بود و امروز ما شاهد چنین رویدادی در جنوب کرمان هستیم چرا که شفافیت اقدامات دولت و ارتباط تنگاتنگ اصحاب رسانه با مدیران دولتی باعث شده که مردم از تمام وقایع مربوط به منطقه خود آگاه شده و در کنار مسئولان برای حل مشکلات تلاش کنند.البته در این بین هستند مدیرانی که تمایلی به پاسخگویی ندارند که با مجوز شفاهی استاندار محترم کرمان مبنی بر معرفی مدیران غیر رسانه ای به مردم، اسامی این مدیران بزرگوار نیز در نشریات به چاپ خواهد رسید.
و اما جنوب استان کرمان، این منطقه ثروتمند و کم برخوردار که حکایت بی مهری مسئولان نسبت به خود را سالهاست به همراه دارد، همچنان از برخی محرومیت ها رنج می برد، محرومیت هایی که باعث مهاجرت خانواده های زیادی از این مناطق و ایجاد معضل و بحران حاشیه نشینی در دیگر شهرهای استان شده است.
قطعا غفلت از این مشکلات، هزینه های بسیار سنگینی را به کشور تحمیل می کند چرا که دولت های مختلف از دوره های گذشته تا کنون خدماتی همچون راه آسفالت، برق، آب و دیگر زیرساخت ها را با صرف هزینه های زیادی انجام داده اند و اکنون که وقت بهره برداری از این امکانات فرا رسیده است، مردم این مناطق به واسطه وجود اقتصاد ضعیف و نبود شغل مجبور به ترک دیار شده و بعضا در حاشیه دیگر شهرها سکنی گزیده اند و با این جابجایی مجددا هزینه های کلانی به کشور تحمیل می شود چراکه این حاشیه نشینان نیز به خدماتی همچون آب و برق و دیگر امکانات زندگی احتیاج دارند و این دولت است که باید آن امکانات مورد نیاز را فرآهم کند و پرواضح است که در این مسیر چقدر از منابع کشور، ضایع می شود.
بی شک چنین وضعیتی، مسئولیت رسانه های جنوب کرمان را به مراتب سنگین تر از گذشته کرده است و می طلبد اصحاب قلم و اندیشه با معرفی ظرفیت های موجود، زمینه را برای ورود سرمایه گذاران، مهیا و موجبات تحقق مهاجرت معکوس را فراهم کنند که خوشبختانه این حرکت توسط اصحاب رسانه جنوب شروع شده و انشاالله تا رسیدن به هدف نهایی استمرار خواهد داشت.
با تفاسیر فوق به این نتیجه می رسیم، افرادی که می خواهند در جنوب استان کرمان، مسئولیتی را به عهده بگیرند، قبل از قبول مسئولیت ببینند که آیا واقعا می توانند با این مطبوعات فعال تعامل داشته باشند یا نه!! چراکه با وجود چنین انسجامی در بین رسانه های جنوب، موئلفه پاسخگویی به مردم از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و حقیقتا با این شرایط می طلبد تعامل با اصحاب رسانه به عنوان یک معیار مهم در انتخاب مدیران، مورد توجه مسئولان بالا دستی قرار گیرد.
در غیر این صورت بعد از مدت کوتاهی با نا کارآمدی آن مدیران مواجه می شویم و تغیر مجدد آنها، هزینه های زیادی را به کشور تحمیل می کند و همین هزینه های بدون جهت، وضعیت اقتصادی مردم را نابسامان تر از گذشته خواهد کرد.
پس انتخاب درست مدیران نیز در بلند مدت می تواند مانع بروز مشکلات اقتصادی شود و قطعا با انتخاب مدیران شایسته، زمینه اشتغال نیز در روستاها و مناطق محروم فراهم شده و از حاشیه نشینی جلوگیری می شود و سخن به گزاف نگفته ایم که با جلوگیری از همین هدر رفت منابع می توان اقتصاد منطقه را شکوفا کرد...
بی شک برای تحقق این اهداف، حضور فعال اصحاب قلم و اندیشه بسیار تاثیر گذار خواهد بود.
در جنوب استان کرمان 54 نشریه مکتوب، 11 پایگاه خبری و دهها کانال خبری فعال در فضای مجازی وجود دارد.
جنوب کرمان از شهرستانهای جیرفت، عنبرآباد، کهنوج، قلعه گنج، منوجان، رودبار جنوب و فاریاب تشکیل شده که جمعیتی بیش از یک میلیون نفر را در خود جای داده است.
رئیس ایرنا در جیرفت
انتشار: بهنام احمدی/5054
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.