دستگاه قضا با وظیفه ذاتی پشتیبانی از حقوق فردی و اجتماعی، مسئول تحقق بخشیدن عدالت در جامعه است.
این دستگاه با وظایف خطیری که برعهده دارد، اخیرا اقدامات جالب و قابل توجهی را انجام داده که بیانگر روشنفکری مسئولان و دست اندرکاران این مجموعه ارزشمند است.
اقداماتی که در راستای کاهش جرم و بزه در جامعه و البته تنویر افکار عمومی جامعه نسبت به قبح برخی جرائم در حال انجام و اجرا است که از آن جمله می توان به ایجاد ستاد صبر در استانها با هدف گسترش فرهنگ عفو و گذشت در جامعه اشاره کرد.
ستاد صبر، اقدام در خور تحسین دستگاه قضایی است که بعد از تشکیل آن جای خالیش در گذشته بیش از پیش احساس می شود.
دستگاهی که وظیفه پشتیبانی حقوق فردی و اجتماعی و مسئول تحقق بخشیدن به عدالت است حالا با اقدامی جالب درصدد ارائه و نهادینه کردن آموزش های مهم فردی به افراد مختلف است.
این ستاد به منظور دستیابی به اهداف والای خود که همان کنترل خشم و پیشه کردن صبر است دست یاری به سوی تک تک افراد جامعه دراز کرده و در این میان از فضای مجازی به عنوان ظرفیتی مغفول در این حوزه بهره برده است.
ستاد ملی صبر که به شکل فراقوه ‎ای و با تاکید مقام معظم رهبری (مدظله العالی) شکل گرفته است، می رود فرهنگ مدارا، مودت، همدلی، صبر و مهربانی را در جامعه نهادینه کند.
این ستاد درصدد اعتلای فرهنگ قانون مداری، احترام به حقوق دیگران و ارتقای کارآمدی دستگاه قضایی کشور در حل و فصل دعاوی و منازعات به عنوان بستر امنیت در جامعه است.
بدیهی است با نهادینه شدن فرهنگ صبر و کاهش جرائم در جامعه، ارتقای جایگاه نظام جمهوری اسلامی و دستگاه قضایی در عرصه صلح طلبی و حقوق بشر، کاهش پرونده های دستگاه قضا و تعداد زندانیان نیز بیش از پیش محقق خواهد شد.
حال آنکه افراد زیادی به دلیل لحظه ای غفلت و ناتوانی در کنترل خشم، آینده خود را به نیستی و تباهی کشانده و پیوند داده اند.
اقدامات دستگاه قضایی در ایجاد ستاد صبر و همچنین اجرای طرح مجازات جایگزین حبس برای متهمان بدون سابقه کیفری خود نوعی آموزش است که به راحتی می توان اهداف آن را با استفاده از رسانه ها در جامعه نهادینه کرد.
اجرای طرح مجازات های جایگزین حبس نیز که متهمان را به انجام اقدامی فرهنگی در راستای جرم خود اجبار می کند، به طور قطع تاثیرات مهمی از خود به جای خواهد گذاشت که تحمل حبس و زندان هرگز نمی تواند در مجرم چنین آثاری را به وجود بیاورد.
توسعه فرهنگ صبر و تحمل موجب کاهش آسیب‌ های اجتماعی و جرایمی می شود که به ساده‌ ترین شکل ممکن فاجعه های بزرگی را رقم می‌ زنند.
حالا ستاد صبر با 15 هزار همیار در کشور، آستین همت را برای نهادینه کردن فرهنگ صبر در جامعه بالا زده و دست یاری به سمت اقشار مختلف مردم از جمله روحانیون، فعالان اجتماعی و غیره دراز کرده تا با این همیاری جامعه ای در خور نام و شأن مسلمانان بسازد، جامعه ای که همانند سایر امور برای دیگر ملل الگو شود.
چشم به راه آن روزیم.
خبرنگار و دبیر ایرنا در کرمان
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.