به گزارش ایرنا، کرمان به دلیل موقعیت جغرافیایی پذیرای حدود 200 هزار تبعه بیگانه غیرمجاز و 100 هزار تبعه مجاز است که 27 هزار نفر از این افراد را دانش آموزان تشکیل می دهند.
هر چند هفت شهر شمال استان کرمان ترافیک حضور اتباع بیگانه را دارد اما 16 شهرستان این استان برای حضور اتباع بیگانه، ممنوعه اعلام شده است.
در عین حال بعد از فرمایش رهبر معظم انقلاب اسلامی در زمینه تحصیل دانش آموزان اتباع بیگانه، شرایط تحصیل برای دانش آموزان اتباع در این استان بهتر از گذشته فراهم شد و این دانش آموزان همچنان در کنار فرزندان ایرانی در مدارس مختلف مشغول به تحصیل هستند.
رئیس اداره روابط عمومی آموزش و پرورش استان کرمان چندی قبل در پاسخ به انتشار مطالبی در فضای مجازی مبنی بر اینکه 'تمام دختران افغانستانی دوره ابتدایی دبستان زینبیه شهر کرمان از مدرسه اخراج شدند' ضمن رد این موضوع گفت: زمینه تحصیل دانش آموزان پناهنده افغان در استان کرمان فراهم است.
امید سلاجقه افزود: در راستای عمل به منویات رهبر معظم انقلاب اسلامی و دستور وزیر آموزش و پرورش، زمینه تحصیل بیش از 27 هزار دانش آموز پناهنده تبعه افغانستان همچون دانش آموزان ایرانی در مدارس شهرستان های مجاز به زندگی اتباع افغانی این استان فراهم شده است.
وی می افزاید، ادامه تحصیل این دانش آموزان در مدرسه زینبیه آموزش و پرورش ناحیه 2 شهر کرمان نیز مانعی ندارد بلکه با توجه به تراکم و آمار بالای دانش آموزان در کلاس های مدرسه زینبیه و افتتاح مدرسه جدید و نوساز ویژه دانش آموزان تبعه خارجی فقط به برخی از آنها توصیه شده در راستای کاهش بعد مسافت مدرسه تا منزل و ارتقا کیفیت فعالیت های آموزشی و پرورشی به مدرسه رودکی مراجعه، ثبت نام و ادامه تحصیل دهند.
وی از آماده سازی، تجهیز و نصب 63 دستگاه کانکس آموزشی، برای تحصیل بیش از چهار هزار دانش آموز اتباع خارجی در استان، احداث و کلنگ زنی پنج مدرسه ویژه اتباع خارجی در شهرستان های زرند، کرمان، بردسیر، رفسنجان و منطقه چترود و راه اندازی 318 کلاس سواد آموزی عمومی ویژه سه هزار 500 تبعه خارجی در گروه سنی 10 تا 15 سال در کرمان خبر داد.
وی ادامه داد: برگزاری دوره های مقدماتی سوادآموزی و مهارت آموزی ویژه 508 نفر از اتباع خارجی در کرمان، بهسازی و مقاوم سازی 120 کلاس درس در قالب پروژه مدیریت آموزش در اضطرار با همکاری امور پناهندگان نروژ (NRC) ویژه دانش آموزان اتباع خارجی از جمله این اقدامات است.
مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمان نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: تا سال 93 حدود 12 هزار دانش آموز افغان در مدارس این استان تحصیل می کردند و بعد از آن پیرو فرمایش رهبر معظم انقلاب اسلامی دولت نسبت به شناسایی دانش آموزان افغانی غیرمجاز نیز مکلف شد.
محمد محسن بیگی افزود: سال 1394 تعداد دانش آموزان افغان در استان کرمان به حدود 23 هزار نفر افزایش پیدا کرد و در سال گذشته این عدد به 27 هزار نفر رسید.
وی ادامه داد: پیش بینی می شود با توجه به ادامه داشتن ثبت نام از دانش آموزان افاغنه در مدارس استان کرمان این عدد 2 هزار مورد افزایش داشته باشد.
وی با تاکید بر اینکه شرایط تحصیل برای دانش آموزان افغان فراهم شده است اظهار کرد: این دانش آموزان در برخی مناطق به طور مستقل و در برخی مناطق در کنار دانش آموزان ایرانی در مدارس درس می خوانند.
وی بیان کرد: آموزش و پرورش استان کرمان توانسته در طول سه سال گذشته با کمک کمیساریای عالی پناهندگان حدود پنج مدرسه احداث کند.
بنا به گفته مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمان در برخی مناطق به دلیل کمبود فضای فیزیکی مدارس در 2 شیفیت کاری در حال فعالیت هستند و دانش آموزان افغان نیز در این مدارس مشغول به تحصیل هستند.
خبرنگار و انتشار دهنده: نجمه حسنی*
3029
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.