محمدرضا اسلامی روز شنبه درگفت و گو با ایرنا، افزود: بر اساس فرمان رهبر معظم انقلاب و دستورالعمل ثبت نام دانش آموزان اتباع که از وزارت آموزش و پرورش ابلاع می شود، تمام دانش آموزان متقاضی تحصیل درمدارس قم ثبت نام شده اند.
وی اضافه کرد: 31 هزار تن از دانش آموزان غیرایرانی ثبت نام شده دارای مجوز هستند و حدود چهار تن فاقد مجوز بودند که با همکاری اداره کل اتباع و مهاجران استانداری، دفاتر کفالت و اداره پلیس و مهاجرت تمام این دانش آموزان ساماندهی شدند.
وی با تاکید بر این که هیچ دانش آموز غیرایرانی درقم از تحصیل بازنمانده است، خاطرنشان کرد: حدود 80 درصد دانش آموزان غیرایرانی افاغنه، 15 درصد عراقی و پنج درصد از 30 کشور دیگر جهان از جمله ترکیه، امارات، نیجریه، کنیا و کشوهای مختلف آفریقایی و خاورمیانه هستند.
به گفته اسلامی،بیش از 60 درصد این دانش آموزان درمقاطع ابتدایی و 40نیز درمقاطع متوسطه اول و دوم تحصیل می کنند.
وی با تاکید بر این که در ثبت نام دانش آموزان غیرایرانی هیچ وجهی دریافت نشده است، گفت: قم در مقایسه با جمعیت استانی نسبت به سایر استان ها بیشترین دانش آموزان اتباع را دارد که بیش از 10 درصد دانش آموزان قم را شامل می شود.
وی با بیان این که دانش آموزان غیرایرانی در صورت مواجهه با هر نوع مشکل می توانند به مناطق آموزش و پرورش استان مراجعه کنند، تاکید کرد: دانش آموزان غیرایرانی همانند دانش آموزان ایرانی حق مشارکت در برنامه های آموزشی، مسابقات ورزشی و فرهنگی مدارس و اردوها را دارند.
اسلامی بیان کرد: همچنین 13 مدرسه ویژه اتباع خارجی از جمله 2 مدرسه افغانی، لبنانی، پاکستانی، هندی و عراقی در قم فعال است که با شیوه آموزشی کشورهای مبدا اداره می شود و هفت هزار دانش آموز در این مدارس تحصیل می کنند.
استان قم میزبان حدود 135 هزار تبعه خارجی از بیش از 100 کشور جهان است که به صورت قانونی در این شهر زندگی می کنند.
75 هزار تن از اتباع پاسپورت و 60 هزار تن نیز کارت آمایش ویژه اتباع دارند؛ اتباعی که پاستورت دارند با ویزاهای مختلفی از جمله کار، تحصیل، اقامتی و ازدواج در این استان زندگی می کنند که این ویزاها بازه های زمانی مختلفی دارد و قابل تمدید است.
15 هزار تن از اتباعی که کارت آمایش دارند، طلاب علوم دینی، بیش از 2 هزار تن دانشجو و 32 هزار تن دانش آموزان هستند که از تمام تسهیلات و خدمات مربوط به شهروندان ایرانی بهره مند هستند.
90 درصد اتباع خارجی در قم از اتباع افغانستان و 10 درصد دیگر از سایر کشورها از جمله عراق، پاکستان و هند هستند.
/2085/ 6133/ خبرنگار: سمیه حیدری **انتشار- جعفرمسلمی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.