به گزارش ایرنا، حجت الاسلام سید محمود علوی روز شنبه در همایش انقلاب اسلامی در استان کرمان به روایت اسناد ساواک با اشاره به اینکه انقلابیگری خردورزانه و تاثیرگذار در تمام عرصه ها از ویژگی های مردم استان کرمان است افزود: وزارت اطلاعات رسالت خود دید که درباره حرکت مردم و حرکت علمای کرمان در انقلاب بر پایه اسناد به جا مانده از ساواک رسالت انتقال فرهنگ انقلاب به نسل های بعدی را انجام دهد و در این رابطه 20 جلد کتاب تالیف می شود.
وی با تاکید بر اینکه خردورزی یکی از ویژگی های علمای کرمان بوده است اظهار کرد: آیت الله هاشمی رفسنجانی و شهید باهنر نشان دادند که در عین حالی که انقلابی و مبارز بودن ، حالت احساساتی بودن داشته اند و همچنین چهره های سیاسی و نظامی از جمله سردار سلیمانی نیز در اوج انقلابی بودن در آرامش بر محور عقلانیت حرکت می کنند.
وزیر اطلاعات از آیت الله پورمحمدی، آیت الله هاشمیان، آیت الله فهیم، آیت الله حجتی کرمانی و علمای دیگر کرمان نیز یاد کرد .
وی گفت: شخصیت آیت الله جعفری، نماینده ولی فقیه و امام جمعه کرمان از نظر رفتاری، تاثیرگذاری در خطبه ها مصادیق بارز ایجاد وحدت بوده است و در سخنانش هیچوقت به سمت 2 قطبی کردن جامعه نبوده و همواره برای ایجاد امت واحده بوده است.
حجت الاسلام علوی اضافه کرد: خطبه های نماز جمعه آیت الله جعفری باید الگویی برای ائمه جمعه باشد زیرا ایشان همواره بذر محبت را در جامعه کاشته و هیچگاه تخم کینه را در بین مردم نکاشته است.
وی ادامه داد: آیت الله جعفری در خطبه های نماز جمعه هیچگاه حرمت فردی را نشکسته و به هیچ یک از اعضای خانواده انقلاب توهین، بدگویی، تخریب و بی حرمتی نکرده است ولذا از آیت الله جعفری در طول سالیان امامت جمعه هر چه به نظام و جامعه رسیده، خیر بوده است .
حجت الاسلام علوی بیان کرد: برخورد بزرگوارانه و پدرانه وی با مردم بسیار ارزشمند است و بها دادن به چنین شخصیت ارزشمندی خود یک ارزش است و آیت الله جعفری به جایگاه امامت جمعه بها و شخصیت داده اند.
به گفته وی آیت الله جعفری بزرگ و نور چشم مردم هستند و ارزش ایشان ارزش ذاتی است.
وی افزود: مردم با اعتمادی که به علما داشتند زمانی که پرچم را در دست آنها می دیدند به صف مبارزان و مجاهدان می پیوستند و علما همواره جلودار بوده و حرکت کرده اند و مردم همراه آنها شده اند و هیچگاه در برابر استعمارگران کوتاه نیامده اند.
وزیر اطلاعات بیان کرد: عزت نفس، مخاطره پذیری، مجاهدت و استقامت علما همواره برای مردم به عنوان یک الگو و اسوه مطرح بوده است و در روز قیامت مداد علما و خون شهدا را در ترازو می سنجند و بی شک قلم علما ارزشمند تر خواهد بود زیرا قلم علما، مجاهدان را پرورش می دهد.
وی افزود: برای کسانی که از همه چیز خود می گذرند و خود را وقف مردم می کند و حافظ آزادگی مردم هستند باید اهمیت قائل شد و با او همراهی کرد و سود این همراهی به جای رسیدن به عالم، به خود مردم می رسد.
وزیر اطلاعات با بیان اینکه بر اساس برخی از احادیث کسی که عالمی را احترام کند به خدای خود حرمت قائل شده است گفت: امام حسن عسکری (ع) فرموده اند که علمای شیعه مرزداران مرزهای عقیدتی شیعه هستند و در ورای مرزی که ابلیس و نیروهایش سنگر گرفته اند به دفاع از مرزهای عقیدتی شیعیان می پردازند و از سلطه ابلیس و یارانش به شیعه جلوگیری می کنند.
وی اضاقه کرد: امام حسن عسکری (ع) علما را مرزداران اعتقادات و باورهای عقیدتی دانسته اند و در طول تاریخ اسلام نیز هر جا که اسلام در خطر بوده علما با هوشیاری های زیاد خود از آن حفظ و حراست کردند.
حجت الاسلام علوی با بیان اینکه علمای در برابر همه این خطرات مجاهدت و خطرپذیری داشته و چه بسیار علمایی که با جامه خونی به لقای پروردگار رسیدند تصریح کرد: علمای اسلام و مکتب اهل بیت (ع) به تبعیت از ائمه طاهرین سعی کرده اند مکتب علمی و فقهی علما را بارور کنند که در این زمینه کتاب های ارزشمندی تدوین و تالیف شده است.
وی بیان کرد: علمای شیعه برای حفظ کرامت امت اسلام به استقبال خطر رفتند و از جان خود گذشتندتا اسلام و مکتب اسلام و پیروان اهل بیت عزیز و سربلند باشند و هیچگاه برای حفظ خود زیر پرچم بیگانه نرفتند.
حجت الاسلام علوی یادآور شد: زمانی که فاتحان تهران در زمان مشروطیت جان حاج فضل الله نوری را تهدید می کردند،به ایشان گفتند اگر به سفارت روسیه پناهنده شوید نمی توانند به شما آسیبی برسانند و آیت الله فضل الله نوری گفتند من برای حفظ جان خود به بیگانه پناه نمی برم و در خانه خود نشسته ام و حتی حاضر نشد برای حفظ خود زیر بیرق بیگانه برود و بالای چوبه دار رفت.
وی تصریح کرد: علما هرگاه تنها بودند دست از انجام وظیفه خود برنداشتند و امام (ره) نیز در شرایطی که تمام تحلیل گران سیاسی فریاد مبارزه را با پاسخ فراگیری پیش بینی نمی کردند فریاد زدند و فریاد خود را فراگیر کردند.
وزیر اطلاعات بیان کرد: علما همواره در هر زمان خطرات سخت و نرم اسلام را تهدید کرده به صحنه آمده اند که نمونه آن فتوای میرزای شیرازی در تحریم تنباکو بود که توطئه استعماری انگلیس و توطئه هند شرقی را خنثی کرد.
حجت الاسلام علوی از مردم استان کرمان به عنوان مردمی بلند همت در عرصه مبارزه، دفاع مقدس و سازندگی که دین بزرگی بر ایران اسلامی دارند یاد کرد و گفت: کرمان با مردمی متین، عاقل، اندیشه ورز و انقلابی نقش بزرگی در انقلاب اسلامی ایران داشته است.
وی اظهار کرد: ویژگی انقلابیون کرمانی در این است که انقلابی بودن آنها در جوش و خروش شعارهای انقلابی خلاصه نمی شد و این مردم عقل خود را با انقلابی گری و شعارهای انقلابی گری همراهی می کردند.
وزیر اطلاعات تصریح کرد: ماجرای مسجد جامع کرمان خون تازه ای را وارد بدن انقلاب کرده و آن را فراگیر تر کرده است و علمای کرمان نیز در این زمینه نقش ممتازی داشته اند.
وی از استاندار کرمان، مدیرکل اطلاعات استان، ستاد اقامه نماز جمعه و همه افرادی که در برگزاری این همایش نقش آفرین بودند، تقدیر کرد.
این همایش با حضور جمعی از مسئولان، نخبگان و صاحبنظران و نیز خانواده های 23 شهید انقلاب اسلامی، 59 تن از آزادگان و جانبازان انقلاب، 140 نفر از مبارزان قبل از انقلاب و 30 نفر از روحانیونی که خدمات خاصی را در انقلاب انجام داده اند در کرمان برگزاری شد.
در این همایش ضمن رونمایی از تمبر یادبود مراسم، از خانواده شهدا، جانبازان، آزادگان و روحانیون مبارز نیز تجلیل شد.
این مجموعه کتاب که حدود 15جلد است و از 20هزار برگ سند احصا، مطالعه و گزینش شده است از نقش بی بدیل مردم کرمان بخصوص بزرگان سیاسی و فرهنگی این دیار در پیروزی انقلاب اسلامی بر مبنای اسناد موجود و مانده از ساواک بوسیله حوزه پژوهشی اداره کل اطلاعات تدوین و گردآوری شده است.
امروز هفدهم تیرماه؛ پنج جلد از این کتابها که هم اکنون انتشار یافته نیز با حضور شخصیت های کشوری رونمایی شد.
مطالب این کتاب که خود علاوه بر اینکه نشانگر سهم بزرگان دیار کریمان در سرعت بخشیدن به روند پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی در کنار سایر دیگر شخصیت های بزرگ دیگر نقاط میهن اسلامی دارد بیانگر این واقعیت است که برخلاف برخی دیدگاههای رایج امروزی، انقلاب اسلامی به سادگی به دست نیامده و نقش روحانیت در این نهضت فراگیر بارز، اساسی و انکار ناپذیر است.
این اثر نفیس و ارزشمند می تواند به عنوان یک اثر محتوایی قابل استفاده در شبکه های مجازی و اجتماعی ضمن آگاهی بخشی به نسل نوجوان و جوان امروزی که در بحبوحه مبارزات قبل و حتی حین پیروزی انقلاب اسلامی نبوده اند، در مقابله با پروژه تحریف انقلاب در این فضای مجازی قابلیت استفاده زیادی داشته باشد.
7440/1354/ 5054
خبرنگار: سمیه حسن شاهی ** انتشار دهنده :بهنام احمدی *
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.