علی احمدی عصر چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا مبارزه با بیماری های مشترک بین انسان و دام و جلوگیری از شیوع آن ها را از وظایف مهم دامپزشکی عنوان کرد و افزود: مبارزه با بیماری های مشترک از دو جنبه ارتقای سطح بهداشت عمومی و حفظ سرمایه های اقتصادی در بخش پرورش دام و طیور دارای اهمیت می باشد، به همین دلیل دامپزشکی به صورت مجدانه و برنامه ریزی شده و از طریق انجام اقدامات پیشگیرانه و همچنین پایش و کنترل بیماری های مشترک بین انسان و دام سعی در جلوگیری از بروز و شیوع این گونه بیماری ها دارد.
وی تصریح کرد: واکسیناسیون دام و طیور علیه بیماری های مشترک، رعایت اصول قرنطینه ای و بهداشتی، ایجاد هماهنگی بین بخشی با دانشگاه علوم پزشکی استان و ترویج و آموزش نکات ایمنی و پیشگیرانه به متولیان امر پرورش دام و طیور و نیز عاملین حمل، کشتار و توزیع فرآورده های خام دامی در سطح منطقه از جمله مهمترین اقدامات دامپزشکی جنوب کرمان در زمینه مبارزه با بیماری های مشترک می باشد.
وی خاطرنشان کرد: این تعداد از واکسیناسیون علیه بیماری های مشترک و همچنین آزمایشات تشخیصی بیماری های مشترک از قبیل سل، بروسلوز و مشمشه انجام گرفته است.
مدیرکل دامپزشکی جنوب کرمان همچنین از سم پاشی بیش از 332 هزار راس دام سبک و سنگین در جنوب کرمان خبر داد و افزود: علاوه بر سم پاشی دام سم پاشی بیش از 630 هزار متر مکعب جایگاه جهت مبارزه با انگل های خارجی که عامل انتقال برخی بیماری های مشترک از جمله تب کریمه کنگو می باشند نیز از ابتدای سال جاری تا کنون انجام گرفته است.
وی با تاکید بر نقش آموزش در پیشگیری از بیماری های مشترک بین انسان و دام گفت: در این راستا بیش از 150 کلاس آموزشی ترویجی در این زمینه برای بهره برداران توسط اداره کل دامپزشکی جنوب کرمان برگزار شده است.
احمدی ضمن تاکید بر نقش شهروندان در مبارزه و ریشه کنی بیماری های مشترک خاطر نشان کرد: بدون شک در کنار فعالیت های دامپزشکی ، مردم نیز می توانند با کسب آگاهی های لازم و انجام اقدامات مناسب در زمینه ی رعایت اصول بهداشتی از شیوع این گونه بیماری ها در جامعه پیشگیری کنند.
عشایر جنوب کرمان حدود یک میلیون و 200 هزار رأس دام در اختیار دارند که یک میلیون و 941 هزار و 954 هکتار از کل مراتع منطقه جیرفت و کهنوج در اختیار و جزو قلمرو آنها است.
اداره کل دامپزشکی جنوب کرمان هفت شهر ،جیرفت،کهنوج، عنبرآباد،قلعه گنج، منوجان ،رودبار و فاریاب را پوشش می دهد.
شهرستان جیرفت با 280 هزار نفر جمعیت از چهار بخش مرکزی، اسماعیلی، ساردوئیه و جبالبارز تشکیل شده و در فاصله 230 کیلومتری جنوب کرمان واقع است.
خبرنگار: هادی شفیعی مجاز** انتشار : بهنام احمدی *
7450/6003/ 5054
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.