دکتر سید حسین رضوانی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: اکیپ های عملیاتی دامپزشکی از رامسر ،تنکابن ، چالوس و نور به کلاردشت و از محمودآباد ، آمل و بابلسر و نوشهر به کجور به همراه تعدادی از همکاران سازمان جهادکشاورزی برای کمک به روستاییان و دامداران اعزام و در مبارزه با عوامل انتقال دهنده این بیماری درمناطق درگیر مشغول انجام وظیفه هستند.
وی تصریح کرد: این گروه ها به مدت یک هفته مناطق یاد شده را پوشش می دهند و انتظار می رود دهیاران ،روستائیان و دامداران با همکاران در شهرستان ها نهایت همکاری را داشته باشند.
وی گفت: در پی اظهارات دانشگاه علوم پزشکی استان مازندران مبنی بر درگیری 2 نفر از هم استانی ها به بیماری تب هموراژیک کریمه کنگو، این اداره کل با خرید سم و موادضدعفونی کننده با تشکیل اکیپ های عملیاتی دامپزشکی، اقدام به سمپاشی بدن دام و اماکن دامی کرده است.
وی این اقدام را مبارزه با فعالیت کنه در شروع فصل گرما که یکی از عوامل انتقال دهنده این بیماری از دام به انسان است، برشمرد و گفت، تماس مستقیم فرد با خون یا ترشحات بدن حیوان یا لاشه‌ی حیوان آلوده به ویروس نیز می تواند از عمده راه های انتقال این ویروس به افراد جامعه باشد.
رضوانی مقدار حجم سم در نظر گرفته در اجرای این طرح را بیش از 12 هزار لیتر اعلام کرد و گفت :با توجه به اینکه مناطق غربی استان بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری هستند توزیع سموم و مواد ضدعفونی کننده در این مناطق دو برابر است.
مدیر کل دامپزشکی مازندران از روستائیان درخواست کرد ،از آنجائیکه کنه های آلوده بعنوان ناقل، با گزش می توانند انسانها را درگیر این بیماری کنند، از کشتار غیرمجاز دام در چرخه خارج کشتارگاه خودداری کنند.
وی بیان داشت: در صورت مشاهده کنه روی بدن دام با دست له نکرده ونیز حداقل 2هفته بعداز سمپاشی بدن دام یا عبور از حمام ضد کنه ، دام به کشتارگاه منتقل کنند.
وی خطاب به روستاییان گفت: در صورت عبور از مراتع یا مناطق جنگلی ،مزارع و یا در تهیه علوفه برای دام های خود نهایت دقت را در جلوگیری از مواجهه با کنه را داشته تا از گزش کنه در امان باشند.
مازندران حدود هفت میلیون واحد دامی دارد.
خبرنگار: سید رضا هاشمی کروئی ** انتشار دهنده:سید محسن حسن نیا
/1899/6990
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.