به گزارش ایرنا عبدالمحمد زاهدی روز چهارشنبه در اولین همایش منطقه ای پیشگیری و مبارزه با قاچاق محصولات سلامت محور در تالار ابن سینا دانشگاه علوم پزشکی استان در سنندج، افزود: قاچاق کالاهای سلامت محور تهدید بیوتروریسم و تاثیر روی نسل های آینده جامعه را افزایش می دهد.
وی با اشاره به اینکه ورود برخی کالاها مانند مواد مخدر، مشروبات الکلی و کالاهای فرهنگی به داخل کشور جمهوری اسلامی حرام و ممنوع است گفت: در مواجهه با ورود کالاها و محصولات سلامت محور با معضل پیچیده ای مواجه هستیم.
وی با بیان اینکه نگرش و برخورد مردم جامعه نسبت به مصرف کالاهای ممنوعه مانند مصرف مواد مخدر و مشروبات الکلی مذموم است ادامه داد: این درحالی است که نگرش و رفتار مردم نسبت به کالاهای سلامت محور و بهداشتی با کالاهای ممنوعه متفاوت است.
استاندار کردستان اظهار کرد: از آنجا که اکثریت مردم مصرف کننده و خواهان کالاهای سلامت محور و بهداشتی، داروها و مکمل ها هستند، قاچاق کالاهای سلامت محور می تواند آسیب جدی برای بخش وسیعی از جمعیت کشور تلقی شود.
زاهدی با بیان اینکه اکثریت جامعه اطلاعی از برچسب سلامت ندارند افزود: پیشگیری و مقابله با قاچاق کالاهای سلامت محور نیازمند اطلاع رسانی و فرهنگسازی جامعه در راستای تغییر نگرش و نحوه مصرف کالاهای سلامت محور است.
وی با اشاره به اینکه کشور ایران در همسایگی 15 کشور قرار گرفته است گفت: در همین راستا نظارت و اعمال حاکمیت قانونی به صورت 100 درصدی در مرزها وجود ندارد و در این زمینه مشکلات زیادی دیده می شود.
وی افزود: کشور ایران یکی از کشورهای هدف قاچاقچیان است و سالانه از طریق مرزهای کشور حجم وسیعی کالای قاچاق وارد کشور می شود.
استاندار کردستان به موضوع کولبری در مناطق مرزی استان اشاره کرد و گفت: تمام سرپرستان خانوار تا شعاع 15 کیلومتری مرز، داراری دفترچه کولبری هستند و کولبرانی که دارای دفترچه هستند و از معابر شناخته شده عبور می کنند قاچاقچی نیستند، چون مجوز دارند و کالای آنها کنترل می شود.
زاهدی از پیشنهاد استان کردستان و مطرح شدن طرح ساماندهی کولبران در کمیسیون اقتصادی دولت خبر داد و افزود: بیمه کولبران از جمله اقداماتی است که از سال گذشته در کردستان آغاز شده که مانند تامین اجتماعی شامل بازنشستگی، از کارافتادگی و سایر موارد می شود.
وی با اشاره به اینکه در سه ماه گذشته در چهار برخورد 800 میلیون تومان کالای قاچاق کشف و معدوم شده است، اطلاع رسانی و آگاه کردن مردم در زمینه مصرف کالاهای سلامت محور را بسیار ضروری برشمرد.
زاهدی افزود: رسانه ها در راستای معرفی محصولات با کیفیت داخلی و بی کیفیت و تقلبی بودن کالاهای خارجی به مردم اطلاع رسانی کنند.
وی با اشاره به اینکه مبارزه با قاچاق کالا یکی از از تاکیدات مهم مقام معظم رهبری است و مسئله قاچاق کالا و ارز یکی از موضوعات اصلی مناظره های ریاست جمهوری بوده است گفت: همه سازمان ها و نهادها موظفند در زمینه پیشگیری و مبارزه با قاچاق کالا تلاش کنند.
وی افزود: نیروهای مرزبانی، نیروی انتظامی در راستای انجام وظایف خود و مبارزه با قاچاق کالا و ارز شهدای زیادی تقدیم کرده اند.
اولین همایش منطقه ای کالاهای سلامت محور با حضور استان های غرب کشور در سنندج با محوریت بررسی چالش ها و راهکارها در رابطه با پیشگیری مبارزه با قاچاق محصولات و نقش مبارزه با قاچاق سلامت محور در اقتصاد مقاومتی، حمایت از تولیدات داخلی در سنندج برگزار شد.
استان کردستان یکی از استان های مرزی است و230 کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق دارد.
7352/6108
**خبرنگار: شیوا اردلان منش/**انتشار دهنده: امید بهمنی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.