به گزارش ایرنا سید عبدالمجید اجتهادی روز چهارشنبه در اولین همایش منطقه ای پیشگیری و مبارزه با قاچاق محصولات سلامت محور در تالار ابن سینا دانشگاه علوم پزشکی استان در سنندج، پدیده قاچاق را یکی از معضلات جدی امروز کشور دانست و افزود: دامنه تاثیرات زیانبار قاچاق در کشور بسیار بسیار وسیع است.
وی مقوله قاچاق کالاهای سلامت محور را بسیار مهم ارزیابی کرد و ادامه داد: از آنجا که این کالاها با سلامت و امنیت غذایی مردم ارتباط دارد از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
وی برخورداری از سلامت، بهداشت و غذای سالم را یکی از حقوق مسلم آحاد جامعه دانست و افزود: دولت ها موظفند امینت غذایی آحاد جامعه را تامین و از توزیع و مصرف کالاهای زیانبار در جامعه پیشگیری کنند.
وی تامین امنیت جامعه را یکی از وظایف خطیر دولت ها برشمرد و گفت: نگرش امنیتی به مقوله سلامت از اهمیت ویژه ای برخوردار است تا جایی که بدون این نگرش در مبارزه با قاچاق کالاهای سلامت محور موفق نخواهیم شد.
وی با بیان اینکه این کالاها در دراز مدت تاثیرات و عوارض غیر قابل جبرانی بر سلامت افراد وارد می کند افزود: در همین راستا قانونگذار در قانون در مبارزه با قاچاق، نگاه متفاوتی به قاچاق کالاهای سلامت محور دارد.
وی اظهار کرد: اطلاع رسانی به مردم در زمینه مصرف کالاهای سلامت محور و تفهیم و معرفی کالاهای قاچاق تقلبی و غیر قابل مصرف به مردم ضروری است.
وی ادامه داد: مسئولان ادارات موظفند در راستای معرفی کالاهای سلامت محور در جامعه تلاش کنند و با ایجاد حساسیت نگرش مردم را در زمینه مصرف این کالاها تغییر دهند.
وی با اشاره به اینکه طبق قانون هر گونه کالایی که بدون تشریفات و ضوابط قانونی وارد کشور شود کالای قاچاق محسوب می شود گفت: از دیدگاه قانونگذار ورود قاچاق به داخل کشور جرم اقتصادی محسوب می شود.
وی افزود: طبق قانون ورود و خروج، حمل، خرید و نگهداری و ساخت کالاهای سلامت محور جرم محسوب می شود و توزیع و خرید و فروش این کالاها بدون عبور از مبادی قانونی، ممنوع است.
مدیر کل دفتر مبارزه با قاچاق کالا و ارز تعزیرات حکومتی کشور یکی از دلایل قاچاق کالاهای بهداشتی و آرایشی را کسب سود هنگفت و عدم قبح بودن کالاهای سلامت محور عنوان کرد.
اولین همایش منطقه ای کالاهای سلامت محور با حضور استان های غرب کشور در سنندج با محوریت بررسی چالش ها و راهکارها در رابطه با پیشگیری مبارزه با قاچاق محصولات و نقش مبارزه با قاچاق سلامت محور در اقتصاد مقاومتی، حمایت از تولیدات داخلی در سنندج برگزار شد.
استان کردستان یکی از استان های مرزی است و 230 کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق دارد.
7352/6108
**خبرنگار: شیوا اردلان منش/**انتشار دهنده: امید بهمنی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.