به گزارش ایرنا، سند تحول بنیادین به عنوان یک سند بالادستی مبنای کار آموزش و پرورش است و به عنوان یک سند محکم، اصل و قانون در آموزش و پرورش پذیرفته شده است.
حالا با وجود تایید این سند در شورای عالی فرهنگ عمومی و اینکه بخش زیادی از زیرساخت زیر نظام های لازم برای اجرای سند تحول بنیادین انجام شده و در کتب درسی نیز موجود است، هنوز هستند افرادی که دلهره تربیت نابخردانه و دور از آداب اسلامی را در آموزش و پرورش به جان مردمی می اندازند که جان خود و عزیزانشان را با حفظ همین آرمان ها، همیشه تاریخ در طبق اخلاص گذاره اند.
مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمان نیز ضمن تاکید بر اجرای دقیق طرح تحول بنیادین در نظام آموزش و پرورش کشور افزود: کلیات مسائل تعلیم و تربیت با وجود سند تحول بنیادین حتی برای 20 سال آینده هم تصویب و ابلاغ شده و همین موارد پیاده سازی و اجرا می شود.
محمد محسن بیگی ضمن انتقاد از گسترش شایعات نادرست علیه نظام آموزش و پرورش گفت: عده ای فرصت طلب شایعات گسترده و به شدت نادرستی را در جامعه متدین و غیرتمند علیه نظام آموزش و پرورش کشور گسترش داده اند که تبعات و مخاطرات غیرقابل جبرانی را برای نظام و سرمایه اجتماعی کشور داشته است.
وی افزود: هیچ فعالیت پرورشی در آموزش و پرورش کشور در چند سال اخیر تعطیل نشده بلکه کیفیت بخشی به فعالیت های پرورشی نیز همواره در دستور کار بوده است.
وی با بیان اینکه متاسفانه بعضی اوقات برای رسیدن به اهداف بی ارزش دنیوی مقدسات را خرج می کنیم در حالی که ما باید برای مقدسات فدا شویم اظهار کرد: نگاه مادی به فعالیت های مذهبی و دینی نشات گرفته از بهره برداری ابزاری از مقدسات است.
مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمان گفت: فطرت پاک دانش آموزان با فعالیت ها و برنامه های آموزش و پرورش همرا و همسو است اما گاهی اوقات نگاه ابزاری به آنها به این همسویی و همراهی خدشه وارد می کند.
وی گفت: همچنین محتوای کتابهای درسی با تائید مراجع تقلید و متخصصان امر انتخاب می شود.
محسن بیگی افزود: محتوای کتاب های درسی پس از اینکه توسط مراجع تقلید و متخصصان امر تایید شد در کتاب های درسی گنجانده می شود لذا هیچ تغییری در محتوای کتاب درسی ما به وجود نیامده و نخواهد آمد.
وی با اشاره به اینکه سند 2030 در سازمان ملل منتشر و بسیاری از کشورها آن را امضا کرده اند افزود: جمهوری اسلامی ایران اسنادی را که با مبانی دینی و اسلامی در تضاد باشد اجرا نمی کند.
وی ادامه داد: تمام کشورها برای امضا و اجرای اسنادی که در سازمان ملل منتشر می شود شرط و شروطی می گذارند لذا جمهوری اسلامی ایران نیز برای اجرای این سند شرط گذاشته که مواردی را که با مبانی فرهنگی، اسلامی و اسناد بالادستی از جمله سند تحول بنیادین همخوانی نداشته باشد اجرا نکند.
محسن بیگی تاکید کرد: بنابراین اینطور نیست در سندی مواردی بر خلاف فرهنگ یک کشور وجود داشته باشد و آن کشور به اجرای آن موارد ملزم و اجبار شود.
مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمان با اشاره به اینکه فعالیت هایی که بر اساس سند تحول بنیادین بر عهده آموزش و پرورش است مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی است تصریح کرد: سند تحول بنیادین به عنوان یک سند بالا دستی در حوزه آموزش و پرورش در حال اجرا است.
وی گفت: حتی زمزمه هیچکدام از مسائلی که امروز برخی در قالب سند 2030 مطرح می کنند در آموزش پرورش مطرح نشده تا چه برسد به اینکه برای این موارد محتوا تولید شود یا کتابی وجود داشته باشد.
محسن بیگی گفت: اکنون هم تمام مبانی که در گذشته در آموزش و پرورش اجرا می شده در حال اجراست و فعالیت های قرآنی و دینی به اندازه ای در آموزش و پرورش مورد تاکید قرار دارد.
وی گفت: امسال 180 هزار دانش آموز کرمانی در رشته های مختلف قرآنی شرکت کردند و این نشان می دهد توجه به مسائل دینی و قرآنی حتی نسبت به سال های گذشته افزایش پیدا کرده است.
وی با بیان اینکه مبنا و پایه محتوای کتاب های درسی در شورای انقلاب فرهنگی تعریف می شود افزود: مرکز پژوهش های عترت تالیف کتب درسی این محتوا را مطابق با فرهنگ ایرانی اسلامی و سند تحول بنیادین تعریف می کند.
وی گفت: همانطور که رهبر معظم انقلاب اسلامی فرمودند ما مصالح خودمان را برای تمام موارد در نظر می گیریم.
وی با بیان اینکه ممکن است برخی بندهای منشور حقوق بشر نیز با فرهنگ ما همخوانی نداشته باشد تصریح کرد: لذا ما هیچ الزامی به اجرای این بندها نداریم لذا سند 2030 هم مشابه آنهاست.
محسن بیگی با اشاره به اینکه این روزها در فضای غیراخلاقی و توسط عده ای از افراد ناآگاه که حتی محتوای این اسناد را مطالعه هم نکرده اند مواردی مطرح می شود که باید گفت هیچکدام از این موارد مطروحه حتی در آموزش و پرورش وجود هم ندارد و تصور این امر هم ممکن نیست.
وی با استناد به فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی در هفته معلم سال جاری اشاره و به نقل معظم له ادامه داد: 'دست هایی در کار است که می خواهند اعتبار آموزش و پرورش را از بین ببرند و به این اعتبار آموزش و پرورش خدشه وارد کنند.'
محسن بیگی تاکید کرد: لذا ما باید مراقب باشیم که عده ای در بیرون دانسته و عده ای ناآگاه هم در داخل کشور ندانسته در این مسیر به اعتبار نظام تعلیم و تربیت آسیب می رسانند و خسارت این امر دامن همه افراد را می گیرد.
وی تاکید کرد: مردم باید هوشیار باشند و مسئولان نیز باید بدانند برخی از مطامع زودگذر نباید بر اصل و اساس نظام تعلیم و تربیت کشور سایه بیندازد.
مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمان گفت: هیچ نگرانی و دغدغه ای در حوزه تعلیم و تربیت با وجود شورای عالی انقلاب فرهنگی، مجلس شورای اسلامی، مراجع تقلید و همچنین رهبر معظم انقلاب اسلامی وجود ندارد.
وی افزود: رسانه ها باید در زمینه انتشار برخی مسائل کذب روشنگری کنند.
معاون پژوهش، برنامه ریزی و نیروی انسانی آموزش و پرورش استان کرمان هم گفت: سند 2030 بسیار کلی و 17 هدف اصلی و 169 هدف ویژه دارد.
حمیدرضا دعاگویی افزود: هدف چهارم سند 2030 آموزش است و این هدف به عنوان اولویت انتخاب و دبیرخانه ملی یونسکو در ایران با توجه به اقتضای بومی برای تحقق برخی اهداف برنامه ریزی کرده است.
وی با بیان اینکه در این زمینه در حق آموزش و پرورش جفا شد و در بین مردم ایجاد نگرانی و شبهه کرد افزود: سند 2030 به هیچ وجه ضمانت اجرایی در تمام اهداف و راهکارها برای کشورها ایجاد نمی کند.
وی با اشاره به اجرای سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش افزود: 6 زیرنظام برای این سند ایجاد و اجرا شده است.
معاون پژوهش، برنامه ریزی و نیروی انسانی آموزش و پرورش استان کرمان تاکید کرد: حدود 11 سال از زمان تدوین تا زمان اجرای سند تحول بنیادین طول کشید.
وی افزود: تمام زیرنظام های سند تحول بنیادین در چهار سال گذشته تدوین و برای آنها برنامه عملیاتی نوشته و نقشه راه تعریف شده است.
وی ادامه داد: عنوان سند توسعه پایدار است و دقیقا به توسعه پایدار می پردازد و یکی از دغدغه های سند تحول بنیادین توسعه پایدار و ماندگار در آموزش و پرورش است.
دعاگویی ادامه داد: سهم کشور در آموزش در دولت تدبیر و امید از 9 درصد به 12 درصد رسیده است و در سیاست گذاری ها همان توسعه پایدار را دنبال می شود.
خبرنگار: نجمه حسنی ** انتشار دهنده: بهنام احمدی *
3029/ 5054
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.