به گفته برخی کارشناسان و صاحبنظران در حوزه دینی و اجتماعی وجود عینی و ملموس و رو به رشد برخی از آسیب های اجتماعی در جامعه پس از گذشت حدود چهار دهه از عمر انقلاب و تثبیت نظام جمهوری اسلامی نشان از ناتوانی ساز و کارهای اجرایی و ساختاری متولیان امر به معروف و نهی از منکر در اقناع پذیری جامعه دارد و نظر به فضای ارتباطی ایجاد شده در جامعه پیرامونی ضرورت بازنگری جدی در شیوه های سنتی این فریضه مهم احساس می شود.
خبرگزاری ایرنا مرکز کرمان به منظور ترویج فریضه مهم امر به معروف و نهی از منکر همزمان با ایام ماه مبارک رمضان اقدام به برگزاری میزگرد تخصصی با موضوع موانع پیش رو اجرای این فریضه اسلامی و بررسی نقاط ضعف و قوت شیوه های کاری گذشته و تعریف شاخصه های امر به معروف و نهی از منکر با نگاه جامعه امروزی در راستای احیای این فریضه و در نهایت پیشگیری از آسیب های اجتماعی و رسیدن به یک جامعه سالم با حضور کارشناسان و صاحب نظران ذیربط کرد.
در این میزگرد 'محمد سلطانزاده 'دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان کرمان ، ' سرهنگ علیرضا پریور 'معاونت اجتماعی فرماندهی انتظامی استان کرمان ، 'سید مهدی هاشمی 'کارشناس اجتماعی و رئیس گروه بازرسی ستاد صیانت از حقوق شهروندی و 'حجت الاسلام مهدی عربپور' امام جمعه موقت کرمان نظرات خود پیرامون موضوع امر به معروف و نهی و وجود چالش های موجود بر سر راه اجرای این فریضه ها با وجود برخورداری از بار قانونی و حقوقی را ارایه دادند.
** خواص جامعه به امر به معروف و نهی از منکر بپردازند
دبیر ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر استان کرمان گفت: قرآن کریم در آیه 41 سوره حج می فرماید، زمانی که مومنین در زمین مستقر شدند و حکومت تشکیل دادند سه کار انجام می دهند، یکی اینکه زکات می دهند، نماز بر پا می دارند و امر و به معروف می کنند و این یعنی اینکه دامنه حکومت اسلامی در این سه محور خلاصه می شود.
محمد سلطان زاده با اشاره به اینکه نگاهی که دین ما، مکتب اسلام و قانون اساسی به امر به معروف و نهی از منکر دارد این است که همه فعالیت های حکومت اسلامی به نوعی امر به معروف و نهی از منکر است تصریح کرد: امر به معروف و نهی از منکر از شئونات حکومت اسلامی است.
وی افزود: یکسری ارکان مانند سه قوا و مجالس مختلف وجود دارند که همه اقدامات آنها امر به معروف و نهی از منکر است.
وی گفت: همه وظایفی را که دین به عهده مسلمانان می گذارد امر به معروف و نهی از منکر است لذا خداوند در سوره توبه آیه 71 می فرمایند، برخی از مومنان و مومنات بر برخی دیگر سرپرستی دارند و این افراد امر به معروف و نهی از منکر می کنند.
سلطان زاده ادامه داد: قرآن کریم وظیفه امر به معروف و نهی از منکر را هم به عهده حکومت اسلامی و مومنان گذارده است و وجه تمایز امت اسلامی را نسبت به سایر امت ها در این دانسته که این افراد امر به خیر می کنند.
وی تصریح کرد: قانون اساسی در اصل هشتم، امر به معروف و نهی از منکر را در سه حوزه دولت و مردم، مردم نسبت به مردم و مردم نسبت به دولت قرار داده است.
دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان کرمان گفت: ما نمی توانیم بگوییم که به امر به معروف در جامعه مورد توجه قرار نمی گیرد حالا به شکل های مختلف توجه می شود ولی در برخی شکل ها باید بیشتر ترویج شود.
سلطان زاده تصریح کرد: همانطور که نهضت عاشورا در راستای امر به معروف و نهی از منکر بود، حرکت امام، حرکت های مردمی نیز همه امر به معروف و نهی از منکر بوده است.
وی از برپایی حکومت اسلامی ، دوران جنگ هشت ساله و حضور مردم در پای صندوق های رای به عنوان امر به معروف اشاره و بیان کرد: مردم ما تکلیف مدار هستند و بر اساس تکالیف خود اقدام می کنند.
سلطان زاده بیان کرد: هر چند که رویکرد امر به معروف در مردم وجود دارد اما گاها موارد به علت وجود برخی آسیب های اجتماعی ،اجرای این فریضه های مهم دینی تعطیل می گردد.
سلطان زاده نقش خواص در اجرای این فریضه و فرهنگسازی برای عامه مردم را مهم تلقی کرد و تصریح کرد: خواص جامعه باید در امر به معروف فعال باشند و اگر خواص در این بخش حرکت کنند مصادیق کلیدی و خاص معروف و منکر مورد توجه قرار گرفته و به تبع آن مردم نیز در این مسیر حرکت می کنند.
وی با اشاره به تشکیل اتاق های اندیشه ورزی به عنوان یک کار ابتکاری در استان کرمان تصریح کرد: حدود 30 هیات برای مصادیق کلیدی و اساسی که همان علت ها در فریضتین است تشکیل شده که این به عبارتی دفاع از مردم و جامعه است.
دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر در استان کرمان افزود: بسیاری از مشکلات موجود به دلیل کم کاری و بی توجهی به اصل تربیت به وجود می آید و متولیان تربیت در برخی موارد غفلت می کنند اما معلول های آن در جامعه به چشم می آید و اینکه نگاه مردم را به سمت معلول معطوف کنیم درست نیست.
وی ادامه داد: زمانی مردم روحیه و انگیزه اجرای فریضتین را پیدا می کنند که ببیند خواص جامعه به این مهم می پردازند و این در حالیست که این خلاء هم اکنون کم و بیش وجود دارد .
سلطان زاده با اشاره به تصویب و فرهنگ سازی قانون هشتم قانون اساسی به طور همزمان گفت: اصل هشتم قانون اساسی دقیقا دفاع از حق مردم است و ستاد امر به معروف و نهی از منکر هم چشم انداز و برنامه راهبردی و برنامه سال را بر اساس برنامه راهبردی اجرا می کند.
وی به وجود آسیب های اجتماعی خلاها و مشکلات در جامعه به عنوان موانع موجود بر سر راه اجرای امر به معروف اشاره و بیان کرد: برای شناسایی موانع و ایجاد ساز و کارهای لازم یک ساختاری را ستاد امر به معروف به عنوان طلایه داران، یادآوران و یاوران برنامه ریزی کرد و اعضای این ستادها در حال حاضر در حال آموزش هستند.
دبیر ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر ادامه داد: این ساختار زمانی جواب می دهد که به سراغ علت ها برویم لذا در برخی موارد در جامعه آسیب هایی وجود دارد که به این اصل ضربه می زند و مردم خودشان از برخی مسائل آسیب می بینند لذا اشکال از مردم نیست بلکه باید ساز و کارها را جدی تر تعریف کرد.
سلطان زاده با بیان این مطلب که باید دید ما در حوزه تربیت چه کاستی هایی داریم و به چیزهایی باید توجه می شده که نشده است اظهار داشت: باید در بخش اجرای فریضتین اولویت بندی کنیم مثلا باید کلیدی ترین مسائل معروف و منکر را در سال جاری در جامعه پیدا کنیم و به آن بپردازیم که اگر به این موارد پرداخته شود بسیاری از موارد دیگر نیز برطرف می شود.
** حرکت های مردمی بدون ساز و کار نتیجه نمی دهد
وی ستاد امر به معروف را مردمی عنوان و بیان کرد: حرکت مردمی زمانی که بدون ساز و کار باشد نتیجه نخواهد داشت.
وی به آسیب شناسی جامعه و آسیب شناسی امر به معروف و نهی از منکر در این ستاد اشاره کرد و گفت: باید در نشست های مختلف مسائل مورد بحث و بررسی قرار بگیرد.
وی افزود: ما در کاهش آسیب های اجتماعی برنامه های آموزشی زیادی داریم و ستاد مردمی امر به معروف رویکرد آموزشی نیز دارد و باید و نبایدهای اقشار مختلف جامعه در این مجموعه آمده است.
سلطان زاده تصریح کرد: افرادی که سازماندهی شده اند در واقع وظیفه ترویج فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر را دارند.
وی افزود: انجام اقدامات در برخی از جوامع غیراسلامی بهتر از جامعه اسلامی به دلیل وجود انضباط اجتماعی و فرهنگ سازی بهتر است.
سلطان زاده به پیشرفت های علمی جامعه و امنیت موجود در کشور اشاره کرد و گفت: رویکرد نیروی انتظامی و پلیس رویکردی فرهنگی است حتی قوه قضاییه رویکرد فرهنگی دارد.
وی تاکید کرد: سخنان ما همان سخنان تریبون های رسمی نظام است و جایگاه های رسمی نظام این مهم را آسیب شناسی کرده اند و در صدد به نتیجه رساندن فریضتین در جامعه هستند.
** عقل سلیم وجود امر به معروف و نهی از منکر را می پذیرد
معاونت اجتماعی نیروی انتظامی استان کرمان با بیان اینکه قرآن سه وظیفه نماز، زکات و امر به معروف را برای جامعه اسلامی مشخص کرده است گفت: مشکل امروز جامعه ما این نیست که اثبات کنیم امر به معروف باید باشد یا نه؟ زیرا عقل سلیم وجود این مهم را می پذیرد.
سرهنگ علیرضا پریور افزود: سئوال این است، چرا امروز و در یک جامعه اسلامی که امر به معروف یکی از فروع دین و یکی از وظایف حکومت اسلامی است، مردم این مهم را انجام نمی دهند که البته دلایل متعددی دارد.
وی اظهار کرد: آیا ما تمام مقدمات را برای اجرای امر به معروف و نهی از منکر در جامعه آماده کرده ایم ؟و آیا مردم آن را پذیرفته اند؟
وی به برخی مسائل تاریخی در کشور اشاره و تصریح کرد: ما نمی توانیم برخی از این موارد را نادیده بگیریم تا زمانی ضرب المثل هایی چون 'دستت را روی کلاه خودت بگذار که باد نبرد' را داریم نمی توان امیدی به فراگیر شدن امر به معروف و نهی از منکر در جامعه داشت .
سرهنگ پریور ادامه داد: ما نمی توانیم مسائل تاریخی را در بخش امر به معروف نادیده بگیریم و این امر مهم است که ما به روز نیستیم لذا مردم این مهم را انجام نمی دهند.
وی تاکید کرد: ما نباید احکام را به شکلی که هزاران سال قبل آمده به همان شکل در حال حاضر اجرا کنیم بلکه ما باید به فرموده بزرگان دینی فرزند زمان خود باشیم یعنی شرایط زمان خود را درک کرده و با تغییر زمانه متناسب سازی کنیم .
وی با بیان اینکه تک تک افراد جامعه باید نسبت به مسائل موجود احساس مسئولیت کنند تصریح کرد: امر به معروف و نهی از منکری که ما دنبالش هستیم در جوامع دیگر با احساس مسئولیت کردن افراد جامعه در حال اجرا است.
معاونت اجتماعی فرماندهی انتظامی استان کرمان گفت: ما اکنون در جامعه ایران مساله ای تحت عنوان فرهنگ رسمی و غیرر رسمی داریم.
وی بیان اینکه در کدام جوامع فرهنگ غیررسمی شکل می گیرد؟ گفت: در جوامعی که به دلیل بینشی در بین افراد جامعه و تضاد بین فرهنگ رسمی که نظام حاکمه آن را ابلاغ و حمایت می کند با آنچه که مردم می پذیرند به وجود می آید.
وی ادامه داد: فرهنگ غیررسمی ما تا چه اندازه منطبق با هنجارهای جامعه است؟
وی بیان کرد: اکنون افراد جامعه به افرادی که مدعی امر به معروف و نهی از منکر هستند اعتماد نمی کنند لذا برای تغییر رفتار در جامعه اول باید ذهنیت مردم را در مورد افرادی که قرار است امر و به معروف کنند بسنجیم و اگر این نگرش با این افراد در تضاد باشد، قطعا باید بدانیم که تقابل شکل می گیرد.
سرهنگ پریور ادامه داد: آیا افراد جامعه افرادی را که امر به معروف می کنند می پذیرند و اگر نمی پذیرند چرا؟
وی گفت: ما بر اساس ذهنیات خودمان در زمینه امر به معروف و نهی از منکر برنامه ریزی می کنیم و این برنامه ریزی را نیز تغییر هم نمی دهیم.
وی افزود: باید دید جامعه تا چه اندازه نسبت به امر به معروف و نهی از منکر گرایش نشان داده و اگر نداده اند، آیا روش های ما درست بوده و نباید در روش ها تغییری ایجاد کنیم؟
** تغییر در روشهای عملی امر به معروف ضرورتی انکار ناپذیر
سرهنگ پریور تصریح کرد: آثار و شواهد زیادی دال براین است که راهی را تاکنون در بخش اجرای امر به معروف و نهی از منکر رفته ایم ما را به نتیجه نرسانده لذا باید تغییر روش دهیم و علمی تر، دقیق تر و بر اساس مسائل روز اقدام کنیم.
وی تاکید کرد: اگر با همین روش های متداول برای اجرای امر به معروف و نهی از منکر در جامعه پیش برویم باز هم بدنه جامعه از ما فاصله اش بیشتر و بیشتر خواهد شد.
سرهنگ پریور با بیان اینکه جایگاه مکارم و رذایل اخلاقی در جامعه ما به چه صورت است؟ افزود: ما قبول داریم امر به معروف باید باشد، شاید نیاز باشد جاهایی عنوانش را تغییر دهیم و این ضرورت جامعه است و اگر غیر از این باشد ممکن است جامعه متزلزل شود.
به گفته این کارشناس روش های اجرای امر به معروف و نهی از منکر باید با توجه به شرایط زمان و مکان و تغییرات اجتماعی تغییر پیدا کند و باید سعی کنیم نگرش اجتماع را نسبت به افرادی که امر به معروف و نهی از منکر انجام را می دهند تغییر دهیم.
وی گفت: نقد اصلی من این است، زمانی که مساله مهم امر به معروف و نهی از منکر فقط به این ستاد محول شد، نتیجه گیری دشوار می شود لذا امر به معروف یا مسئولیت و تعهد اجتماعی نباید تنها به ستاد واگذار شود.
** نام امر به معروف به تعهد اجتماعی تغییر داده شود
معاونت اجتماعی فرماندهی انتظامی استان کرمان با بیان اینکه برای زدودن حساسیت جامعه از واژه های امر به معروف و نهی از منکر که بر اثر روشهای جهشی و چکشی و بدون مطلعه انجام گرفته می توان نام امر به معروف و نهی از منکر را به تعهد اجتماعی تغییر دهیم و معنای واقعی این فریضه را برای آحاد مردم بخصوص جوانان تبیین کرد و جا انداخت .
وی ادامه داد: مسئولیت اجتماعی یک وظیفه اجتماعی است و نباید فقط به ستاد امر به معروف محول و منحصر شود بلکه آموزش و پرورش، نظام های فرهنگی و اجتماعی نیز می توانند در این خصوص رهگشا و اثر گذار باشند.
وی با بیان اینکه ثواب بسیاری از موارد قابل قیاس با انجام امر به معروف و نهی از منکر نیست تصریح کرد: در حالی که 38 سال از پیروزی انقلاب اسلامی می گذرد و ما هنوز نتوانسته ایم این مهم را در جامعه نهادینه کنیم.
سرهنگ پریور افزود: در گذشته همه افراد یک محل در قبال افراد دور و بر خود احساس مسئولیت می کردند در حالی که اکنون همین حداقل را نیز از دست داده ایم.
وی با بیان اینکه رفتارهای هیجانی در یک زمان خاص شکل می گیرند و به مرور حذف می شوند گفت: اما رفتارهای دائمی و همیشگی و ماندگار هستند و ما رفتار دائمی و مستمر در حوزه امر به معروف و نهی از منکر نداریم.
وی به وجود منکرات زیاد در جامعه اشاره کرد و گفت: آیا فردی پیدا می شود به انجام دهنده این منکرات تذکر دهد.
سرهنگ پریور تصریح کرد: مردم پیرو خواص هستند لذا خواص باید در بخش امر به معروف کار کنند.
وی گفت: همه باید وظیفه خود را در بخش انجام فریضتین انجام دهند و اگر وظیفه زیربنایی انجام نشود با همین روند جلو می رویم و در جا خواهیم زد..
وی ادامه داد: جامعه امر به معروف و نهی از منکر را بیشتر در 2 یا سه مصداق مشخص مانند رعایت حجاب می دانند که البته به نوعی تاکید بر حجاب کار درستی است اما سئوال اینجاست که چرا روز به روز وضعیت حجاب در جامعه بدتر شده است.
وی به وجود دروغ، تهمت و غیبت در جامعه اشاره کرد و گفت: نپرداختن به فریضتین پایه های جامعه را متزلزل می کند و آیا ما در حذف این مهم از بین مردم و خواص برنامه ریزی کرده ایم؟
وی گفت: گفتار چیز دیگری و رفتار چیز دیگری است و لذا باید گفتار و رفتارمان برای اجرای امر به معروف و نهی از منکر یکی باشد و با وجود تضاد و نفاق ، مردم در این بخش دچار مشکل می شوند.
سرهنگ پریور تصریح کرد: ما باید تعهد را در جامعه فراگیر کنیم و به باور برسانیم و باید از نقطه ای شروع کنیم که دارای باور عمومی است و نباید شروع این مهم از جایی باشد که بخش از جامعه در تقابل با ما باشند لذا باید آسیب شناسی کنیم و نقاط ضعف و قوت را بشناسیم و برنامه ریزی داشته باشیم.
** فلسفه امر به معروف و نهی از منکر محبت به مردم است
رئیس گروه بازرسی ستاد صیانت حقوق شهروندی و کارشناس اجتماعی با بیان اینکه ما در اصل هشتم قانون اساسی دعوت به را خیر داریم اظهار کرد: پس از گذشت سالها از پیروزی انقلاب اسلامی ما هنوز در تعریف امر به معروف و نهی از منکر مانده ایم.
سید مهدی هاشمی سئوال کرد: آیا فلسفه امر به معروف و نهی از منکر جز محبت است ؟و آیا توانسته ایم این مهم را در جامعه ترویج دهیم؟ آیا مردم متوجه شده اند که هدف از اجرای امر به معروف و نهی از منکر در جامعه محبت است؟.
وی با بیان اینکه ما هنوز بعد از گذشت 38 سال از پیروزی انقلاب اسلامی قدمی در این بخش بر نداشته ایم تصریح کرد: در زمینه اجرای امر به معروف و نهی از منکر روشی قانونمند وجود نداشته که بخواهیم آن را تغییر دهیم یا اصلاح کنیم.
وی گفت: باید دید کجای کار ما اشکال دارد؟ اشکال کار ما از نوع ساختار در اجرای امر به معروف و نهی از منکر است و ما در این زمینه قانون زیاد داریم آیا در مورد این قوانین اقدامی انجام شده که البته هرگز انجام نشده است.
وی بیان کرد: آیا ما جرات داریم نسبت به یکدیگر تذکر لسانی بدهیم؟ ما باید قدم اول را برداریم و ما که در همین قدم نخست اجرای امر به معروف مانده ایم چگونه می خواهیم برای جامعه مخاطب خود نسخه بپیچیده و راه را نشان دهیم .
هاشمی با بیان اینکه آیا ما در اجرای فریضتین از اول انقلاب تاکنون قدمی برداشته ایم؟ اظهار کرد: بعد از گذشتن 38 سال از پیروزی انقلاب اسلامی ما در بخش امر به معروف و نهی از منکر بسیار ضعیف عمل کرده ایم.
وی گفت: ما می گوییم تذکر وظیفه همگانی است اما کسی به این مهم عمل نمی کند.
رئیس گروه بازرسی ستاد صیانت حقوق شهروندی افزود: آسیب های اجتماعی اکنون در جامعه زیاد شده و اینکه چرا این مسائل ترویج پیدا کرده است؟ به دلیل این است که ما نتوانستیم اصل قانون هشتم قانون اساسی را در جامعه اجرا کنیم .
وی بیان کرد: اجرا نشدن فریضتین در جامعه و بروز آسیب های اجتماعی به دلیل وجود اشکال در کار تشکیلات و خودمان است و ما در استان کرمان در این حوزه دچار روزمرگی شده ایم.
وی تاکید کرد: ساختار موجود در جامعه در راستای اجرای امر به معروف و نهی از منکر باید اصلاح شود و تا زمانی ساختار چنین است نمی توان کاری انجام داد.
رئیس گروه بازرسی ستاد صیانت حقوق شهروندی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب اسلامی سال های قبل به تهاجم فرهنگی اشاره کرده اند گفت: اشاره معظم له به همه اقشار جامعه بود.
وی با اشاره به فرمایش رهبر معظم انقلاب اسلامی در مورد رسوخ فرهنگی گفت: باید امر به معروف در جامعه احیا شود.
هاشمی ادامه داد: من می گویم اشکال از ساختار است لذا باید این مشکلات به منظور اجرای صحیح فریضتین در جامعه برطرف شود.
وی تاکید کرد: رهبر معظم انقلاب اسلامی می فرمایند، امر به معروف از مشت فولادین دولت ها سخت تر است و رهبری بر این مهم تاکید دارند.
وی با بیان اینکه رهبری به همه دستگاه ها و سازمان ها امر کرده اند گفت: مردم موتور محرکه می خواهند و آیا مردم وظیفه خود را می دانند که در صورت آگاهی به این مهم مردم روش های درست را می پذیرند.
هاشمی بیان کرد: گاهی با امر به معروف همه نگاه ها به سمت حجاب می رود در حالی که آسیب های مختلفی در جامعه وجود دارد و مردم باید بدانند که امر به معروف نوعی محبت کردن است.
وی با اشاره به دوران جنگ افزود: رزمندگان بدون بودجه در جبهه جنگیدند لذا در مورد امر به معروف و نهی از منکر نیز باید حرکتی جهادی انجام شود.
هاشمی گفت: رهبر معظم انقلاب اسلامی، روش های امر به معروف و نهی از منکر را اعلام کردند اما ما حرکتی نکردیم لذا باید ساختار اصلاح شود تا به نتیجه مطلوب در امر به معروف برسیم.
رئیس گروه بازرسی ستاد صیانت حقوق شهروندی تاکید کرد: نقد ما بر این است که سال های سال است نتواسته ایم قدم مثبتی برداریم.
**احیا امر به معروف موجب سلامت جامعه می شود
امام جمعه موقت شهر کرمان با بیان اینکه امر به معروف و نهی از منکر یک واجب الهی است و بر گردن افراد جامعه یک تکلیف است گفت: اگر این 2 فریضه آنگونه که اسلام خواسته در جامعه پیاده شود چیزی جز خیرخواهی نیست.
حجت الاسلام مهدی عربپور ادامه داد: اگر مردم نصحیت یکدیگر را بپذیرند جامعه به سمت سلامت پیش خواهد رفت و نتیجه اش به همه مردم بر می گردد و اگر چنین نشود جامعه رو به صلاح نخواهد شد.
وی با بیان اینکه در گذشته اجرای امر به معروف و نهی از منکر در یکی دو منکر خلاصه شده بود اظهار کرد: این امر موجب زدگی مردم شد در حالی که امر به معروف دعوت به هر کار خیر و نهی از منکر بازداشتن افراد از اقدامات بد و شر است.
امام جمعه موقت شهر کرمان ادامه داد: اگر بخواهیم در این راستا موفق شویم باید این ذهنیت را از مردم دور کنیم و بگوییم این مهم در همه امور می تواند اجرا شود.
وی به وجود منکرات مختلف در جامعه اشاره کرد و گفت: البته باید بر روی فسادی که بیشتر در جامعه وجود دارد متمرکز شد.
حجت الاسلام عربپور اظهار کرد: باید رویکرد اجرای امر به معروف و نهی از منکر در آینده به سمت همکاری مردم به منظور ترویج خوبی ها و زدودن بدی ها از جامعه متمرکز شود.
وی بیان کرد: دین مبین اسلام بر احیا امر به معروف و نهی از منکر در جامعه تاکید دارد و زمانی که فریضتین در جامعه اجرا می شود جامعه از هر گزندی مصونیت پیدا می کند و در این صورت اگر فردی نیز میل به خلاف داشته باشد به دلیل جو سالم جامعه نمی تواند کار بدی انجام دهد.
وی گفت: اجرای فریضتین در جامعه از اقدامات بد جلوگیری می کند و می تواند از برخی از جرم ها پیشگیری کند.
حجت الاسلام عربپور با بیان اینکه ممکن است در ادارات ما مشکلاتی نیز وجود داشته باشد افزود: اگر افراد از کار بد نهی شوند و ناهی از منکر نیز در گناه وارد نشوند ادارات به سمت بهبود وضعیت خواهند رفت.
وی تاکید کرد: اجرای امر به معروف و نهی از منکر در جامعه موجب سلامت جامعه می شود.
وی به نقل پیامبر مکرم اسلام حضرت محمد (ص) اظهار کرد: 'امر به معروف 2 خلق از خلق های روزگار است و هر کس آنها را عزیز کند، عزیز می شود و هر کس آنها را خار کند، خار می شود.
خبرگزاری جمهوری اسلامی، به عنوان نبض نظام و دست بزن نظام در مصاف با رسانه های معاند به نقل رهبر معظم انقلاب اسلامی ، در صدد تغییر رویکرد جامعه نسبت به فریضتین مهم امر به معروف و نهی از منکر است، فریضه ای که سالار شهدا جان و خانواده خود را در راهش نثار کرد.
خبرنگاران: نجمه حسنی و کمیل بهشتیان ** انتشار : بهنام احمدی *
3029/ 7429/ 5054
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.