روح الله خلیلی نژاد روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: تفاهم نامه ای با تولید کننده گوجه فرنگی سیاه (ساسان کفایی) در رفسنجان با دانشگاه پیام نور این شهرستان منعقد شده و نخستین مرکز تحقیقات علمی بر روی این محصول راه اندازی شده است.
وی تصریح کرد: قرار است کشت، تولید و انجام تحقیقات بر روی گوجه فرنگی سیاه در 600 مرکز دانشگاه پیام نور کشور انجام شود.
خلیلی نژاد بیان کرد: تولید گوجه فرنگی سیاه در گلخانه ای با متراژ چهار هزار متر مربع دانشگاه پیام نور رفسنجان و با اعتباری بالغ بر پنج میلیارد ریال در حال انجام است.
وی تاکید کرد: تحقیقات علمی بر روی گوجه فرنگی سیاه در دانشگاه پیام نور رفسنجان در حال انجام است.
وی عنوان کرد: قرار است نشاء این محصول در دانشگاه پیام نور رفسنجان تولید و به سایر مراکز دانشگاهی کشور به منظور تکثیر و تولید انبوه ارسال شود.
وی ادامه داد: در هر مرکز دانشگاه پیام نور کشور با راه اندازی گلخانه کشت گوجه فرنگی سیاه حداقل برای 15 نفر شغل ایجاد می شود که می توان گفت در راستای اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی و تولید گوجه فرنگی سیاه قدمی برداشته خواهد شد.
رئیس دانشگاه پیام نور رفسنجان گفت: قرار است کشت این محصول در آینده در مراکز پیام نور خارج از کشور نیز توسعه یابد.
وی با اشاره به وجود مرکز پیام نور در 73 کشور خارجی خاطرنشان کرد: دانشگاه پیام نور در کشورهای ویتنام، کانادا، ایتالیا، عمان، دبی، آذربایجان، قرقیزستان و غیره وجود دارد.
خلیلی نژاد افزود: تعدادی از کشورهای روسی به منظور خرید گوجه فرنگی سیاه از ایران وارد مذاکره شده اند تا ماهیانه 900 تن گوجه فرنگی سیاه را از کشور ما خریداری کنند.
وی بیان کرد: گوجه فرنگی سیاه که توجه جوامع علمی را به خود جلب کرده سرشار از آنتوسیانین است که در سبزیجات و میوه ‌های دیگر یافت نمی‌ شود و برای درمان بیماری ‌های قلبی، دیابتی و سرطان مفید است.
ساسان کفایی نخستین تولیدکننده گوجه فرنگی سیاه در رفسنجان است.
وی از سال 92 زیرساخت کشت این محصول را در روستای کفاییه رفسنجان آغاز کرد و به کشت بذر این محصول که از انگلستان خریداری شده بود اقدام کرد و با توسعه گلخانه خود توانسته موفقیت های چشمگیری را کسب کند.
خبرنگار: مریم رضایی ** انتشار دهنده: نجمه حسنی
7433/3029
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.