به گزارش ایرنا سرزمین ایران انسان ها و شخصیت هایی ارزنده و بزرگ را درخود پرورانده که تاریخ این مرز و بوم را سرشار از افتخار و عزت کرده و یکی از این بزرگ مردان مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی بود.
مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی از روستایی کویری در جنوبشرق کشور در حالی پای به میدان مبارزه و سیاست گذاشت که نظام پادشاهی کهن و سنت دیرینه استبداد شرقی فرصتی برای سیاست ورزی خلاف تعریف های رسمی حاکمیت نمی گذاشت.
هوش وافر و تیز بینی، عقلانیت، صراحت بیان و نظم، شناخت و تحلیل دقیق و صحیح از شرایط و محیط، روشن بینی و آینده نگری، کیاست و سیاست ذاتی، فعالیت خستگی ناپذیر و صبوری که خاص مردمان کویر است از آیت الله هاشمی شخصیتی طراز اول و بی بدیل در سپهر سیاسی ایران ساخت.
پافشاری بر آرمان ها و اصول انقلاب، فداکاری و پاسداشت راه امام، نظام و انقلاب، اطاعت و حمایت از رهبری در هر زمان و شرایط، داشتن دغدغه آبادانی و رفاه کشور و ملت، ایثار و از خودگذشتگی در مقاطع حساس تاریخی از جمله ویژگی های عقیدتی و رفتاری ایشان بشمار می آمد.
پس از دو دهه مبارزه و فعالیت سیاسی بر ضد رژیم پهلوی، فعالیت اجرایی و حاکمیتی ایشان با عضویت در شورای انقلاب چند روز قبل از پیروزی انقلاب اسلامی آغاز شد و تا روز آخر حیات ایشان ادامه پیدا کرد.
مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی در 37 سال از استقرار و حاکمیت نظام جمهوری اسلامی همواره در مناصب و پست های ارشد و کلیدی نظام حضور داشتند و مهمترین نکته این حضور، مشی و فعالیت این شخصیت ماندگار عقلانیت و اعتدال در طی این سالها بود.
آیت الله هاشمی رفسنجانی در سخنان و عملکرد خود همواره بر رعایت اعتدال و دوری از افراطی گری تاکید می نمودند و خط قرمز ایشان تنها آرمان های انقلاب، نظام و رهبری بود و تا آخر نیز به آن پافشاری کرد.
رفتار صبورانه در مقابل تندروی ها و جلوگیری از برخی رفتارهای غیر عقلانی از خصوصیات فرزند انقلاب و یار دیرین امام و رهبری بود که در سال های اخیر نمود بیشتری پیدا کرده بود.
به باور تمامی بزرگان، کارشناسان و صاحب نظران عرصه سیاسی کشور آیت الله هاشمی رفسنجانی نماد اعتدال و میانه روی در عرصه سیاسی کشور بودند و به مدد همین مشی توانست همواره تاثیر گذاری خود را در سطوح و تصمیمات کلان کشور حفظ کند.
وی در برهه های حساس تاریخی و سیاسی پس از انقلاب نقطه ثقل مشاوره و همفکری انقلابیون و مسئولان نظام جمهوری اسلامی از همه طیف ها و جناح های سیاسی بشمار می رفت که نشان از جایگاه رفیع اعتدال در خط فکری و رفتاری مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی داشت.
آیت الله هاشمی رفسنجانی در حاشیه دیدار دانشجویان دانشگاههای سراسر کشور در بهمن ماه سال 92 بیان می کنند: البته درست است که مردم در انتخابات 92 مسیر افراطی‏ ها را سد کردند ولی این تازه آغاز کار است و همه باید ضمن شکرگزاری این نعمت الهی، مراقب نهال نوپای «تدبیر و امید» باشیم و با صبر و هوشیاری و اعتدال روزافزون، دولت را یاری کنیم.
لازم است همه نیروهای اعتدال گرا و میانه رو در نبود مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی محور تفکر و میراث گرانبهایش که همان اعتدال بود را سرلوحه و خط مشی خود قرار دهند.
خبرنگار:داود رجبی بهجت ** انتشار دهنده: نجمه حسنی
7437/3029

منبع ‫:‬ ایرنا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.