به گزارش ایرنا، یدالله موحد روز چهارشنبه در دیدار مدیرعامل شرکت صنایع ملی مس ایران ضمن استماع گزارش وی از اقدامات و پیشرفت های صنعت مس کشور، افزود: صنایع بزرگ این استان نباید توسعه را فقط در صنعت متبوع خود ببیند زیرا این نگاه، رهاوردی جز تک محصولی شدن و در نهایت عدم بهره گیری کامل از ظرفیت ها در مسیر توسعه را نخواهد داشت.

وی ادامه داد: تجربه تلخی درباره صرف منابع آبی این استان برای تولید محصولات کشاورزی وجود دارد که موجب شد در نهایت منابع آبی کرمان کاهش یافته اما عواید و ثروت ناشی از فروش و صادرات این محصولات به استان وارد نشد؛  از این رو معتقدیم که نگاه یک بعدی به منابع و ذخایر معدنی کرمان نیز ممکن است موجب تکرار اینگونه تجارب تلخ شود.

وی خاطرنشان کرد: صنایع بزرگ معدنی کرمان باید در زمینه ایجاد صنایع جایگزین پایدار به نحوی برنامه ریزی و عمل کنند که مردم این استان مطمئن باشند که در صورت اتمام ذخائر معدنی موجود نیز، آینده فرزندان این سرزمین در حوزه های اشتغال، اقتصاد و معیشت تامین خواهد شد.

وی از اقدامات شرکت ملی مس ایران در راستای انتقال حساب های این شرکت به استان کرمان و انجام اقدامات  عام المنفعه از جمله اجرای طرح انتقال آب از بندرعباس، احداث جاده ها و غیره تقدیر و خاطرنشان کرد: وجود محرومیت در این استان که به عنوان بهشت معادن ایران شناخته می شود، زیبنده نیست و این موضوع باید بر مبنای مسئولیت های اجتماعی شرکت های معدنی برطرف شود.

وی با اشاره به این مطلب که محدودیت های موجود در پیش روی صنایع بزرگ استان کرمان را قبول داریم، خاطرنشان کرد: انتظار می رود که در بخش های سیاست گذاری و قانون گذاری در رابطه با صنایع بزرگ معدنی به نحوی برنامه ریزی شود که منابع خدادادی هر منطقه منجر به توسعه پایدار آن شود.

وی حمایت از حقوق عامه را یکی از اولویت های قوه قضائیه در سال جاری برشمرد و افزود: یکی از مصادیق حمایت از حقوق عامه این است که مردم از مزایای معادن موجود در منطقه خود به نحوی بهره مند باشند که آینده فرزندان این سرزمین تامین شود و دستگاه قضایی در راستای درخواست های مردم و بر مبنای نگاه حمایتی تلاش می کند که توسعه صنایع جایگزین ماندگار به نحو مطلوبی محقق شود.

مدیرعامل شرکت ملی مس ایران نیز گفت: به ذخایر بسیار خوبی دسترسی داریم و بر اساس برنامه های پیش رو، در سال ‌جاری رکورد تولید را خواهیم شکست.

اردشیر سعدمحمدی با اشاره به صادرات یک میلیارد دلاری شرکت ملی مس در سال گذشته، خاطرنشان کرد: معادن و واحدهای جدیدی در درآلو، میدوک، سرچشمه و سایر نقاط در دست ایجاد است و در مجموع شرکت ملی مس در مسیری مهم برای کشور حرکت می کند.

وی خاطرنشان کرد: شرکت ملی مس در اجرای مسوولیت های اجتماعی خود در برابر کرونا نیز فعال و پیشتاز بوده و در این راستا ضمن توجه به سلامت کارکنان خود، ایجاد بیمارستانی با ۷.۵ میلیارد تومان سرمایه گذاری در رفسنجان را در برنامه دارد و در کنار آن بیش از ۸.۵ میلیارد تومان نیز در حوزه های درمانی و بهداشتی استان کرمان هزینه کرده است.

مدیرعامل شرکت ملی مس ایران، گردش مالی شرکت ملی مس ایران در سال‌گذشته را ۲۴ هزار و ۴۴۰ میلیارد تومان برشمرد و افزود: اقدامات لازم برای انتقال حساب های این شرکت به استان انجام شده و در حال حاضر ۴۰ درصد نقدینگی ما در سرچشمه، ۲۰ درصد در تهران، ۲۰ درصد در میدوک و ۲۰ درصد نیز در سونگون است.

وی با اشاره به سرمایه گذاری بیش از ۳۰ میلیاردی شرکت ملی مس در حوزه های جاری، عنوان کرد: بر اساس مستندات موجود، این شرکت اقدامات مورد نیاز در راستای انتقال حساب های خود به استان را انجام داده و در این راستا باید عملکرد بانک ها نیز مورد ارزیابی قرار گیرد.

وی افزود: ایجاد صنعت جایگزین برای کاهش هزینه ها در تولید موضوعی جدی در سطح دنیا است و شرکت ملی مس ایران نیز مورد توجه قرار گرفته است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.