سید وحید احمدی طباطبایی روز پنجشنبه در نشست خبری با محوریت ویروس کرونا در رابطه با احرای طرح غربالگری در استان کرمان گفت: در اجرای این طرح مراقبین سلامت و بهورزها از دانشگاه علوم پزشکی با شماره ۴۰۳۰ با مردم تماس گرفته و از آن ها در مورد علایم اصلی کرونا سئوال و راهنمایی های لازم را برای نحوه برخورد با این علائم به آن ها ارائه می کنند.  

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان در ادامه بهترین سامانه برای خود ارزیابی و تست از راه دور برای بیماری ویروس کرونا را سایت salamat.gov.ir اعلام کرد و گفت: میزان استقبال مردم از این سایت در حدود ۸ درصد جمعیت تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی کرمان بوده است که بیش از ۷۶ درصد موارد ثبت شده تاکنون پیگیری شده‌اند و برای ورود به این سامانه فقط کافی است که شماره تلفن همراه و کد ملی را وارد کرده و به سئوالات مربوطه درباره علائم بیماری جواب دهند.

وی همچنین خدمات مراکز ۱۶ ساعته درمانی را دانشگاه علوم پزشکی کرمان را در بین ۶۱ دانشگاه علوم پزشکی کشور پیشتاز اعلام کرد و گفت: تاکنون بیش از ۲ هزار و ۶۰۰ بیمار به مراکز ۱۶ ساعته دانشگاه علوم پزشکی کرمان برای بیماری ویروس کرونا مراجعه کرده‌اند.

احمدی طباطبایی افزود:  در ابتدای اپیدمی کرونا در استان کرمان، ردپای سفرها در موارد مبتلا دیده می شد اما اکنون تماس های خانوادگی باعث ابتلای افراد به ویروس کرونا وجود دارد که به صورت بومی این ویروس در حال حاضر در استان در حال گردش است.

وی کلیپ های منتشر شده در فضای مجازی را  با آدرس سایت com عمدتا تجاری دانست و گفت: کلیپ های منتشر شده توسط این سایت ها دارای اعتبار بالایی نیستند و سایت هایی چون  gov، ir، EBU.  از اعتبار بالایی برخوردار می باشند که می توان به مطالب این نوع سایت ها استناد کرد ضمن آنکه توصیه ما این است به جهت وسعت شبکه های مجازی و دسترسی بالای ارتباطی ، مردم از انتشار مطالبی که در فضای مجازی مطرح می شود و منبع و اعتبار خاصی ندارد جدا خودداری کنند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان سرفه، نفس تنگی، تب و گلو درد را از علایم بیماری کرونا برشمرد و عنوان کرد: درمورد تنگی نفس بهترین راه پی بردن به این مساله این است که افراد می توانند تعداد تنفس خود را بشمارند (دم و بازدم یکی حساب می‌شود). طبق عرف بزرگسالان در هر دقیقه ۲۰ نفس می کشند که اگر بیشتر بود، توصیه می کنیم حتما به مراکز درمانی مراجعه کنند.

احمدی طباطبایی در ادامه افزود: در سطح ملی و استانی، همکاری بسیاری خوبی بین سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و وزارت بهداشت برای اجرای هرچه بهتر مصوبات ستاد مقابله با کرونا صورت گرفته است که در این راستا مردم می توانند شکایات و گزارشات تخلفات را در هر ساعتی با شماره ۱۱۴ سپاه و در ساعات اداری نیز با شماره ۱۱۱ استانداری اعلام کنند.

وی در رابطه با اینکه آیا افراد مبتلا بعد از بهبود از بیمارستان و گذران دوران نقاهت آیا ناقل می باشند گفت: فردی که دچار بیماری کوناشده است تا یک مدت زمان مشخصی می تواند ویروس کرونا را منتشر کند یعنی تا زمانی که دارای علایم عطسه، سرفه و آبریزش بینی باشد به عنوان ناقل شناخته می شود لذا از شروع بیماری حداکثر تا ۱۴ روز بعد احتمال ناقل بودن در آنها وجود دارد و حتی در برخی متون علمی آمده سه روز پس از پایان بیماری فرد می‌تواند به سرکار خود برگردد.

احمدی طباطبایی با اشاره به اینکه ماسک N۹۵ می‌تواند در جلوگیری از ابتلا به ویروس کرونا تا ۹۵ درصد موثر باشد گفت: در مراکز درمانی بیشتر از این ماسک ها استفاده می شود چرا که در تماس مستقیم با افراد مبتلا به ویروس کرونا هستند اما در بعضی از بخش‌ها طبق پروتکل های سازمان بهداشت جهانی باید لباس‌ها و وسایل حافظتی  برای کادرهای درمانی بیشتر استفاده شود.

وی در ادامه استفاده از وایتکس را به عنوان یک محلول ضدعفونی کننده و گندزدا دانست و گفت: این ماده برای استفاده باید صد در صد رقیق شده باشد و توصیه می شود افرادی که زمینه بیماری های تنفسی دارند کار رقیق کردن وایتکس را به هیچ عنوان انجام ندهند و یا حداقل در زمان استفاده از ماسک استفاده کنند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان در رابطه با اینکه آیا خبر انتشار ویروس کرونا از طریق هوا صحت دارد یا خیر گفت: در برخی از مکان‌های پزشکی به طور مثال در بخش های ICU و عفونی و ... احتمال آنکه ویروس کرونا در هوای آن محدوده تا چند ساعت وجود داشته باشد، هست اما در سایر فضاهای عمومی و سربسته احتمال اینکه در ویروس کرونا هوا معلق باشد، بسیار کم است.

وی در ادامه در خصوص ضایعات مغزی جبران ناپذیر به برخی افراد مبتلا به کرونا به دلیل کمبود اکسیژن گفت: ضایعه ریوی ایجاد شده توسط کرونا مثل ضایعه مشابه بمباران شیمیایی است و وقتی اکسیژن خون پایین می‌افتد ممکن است بر روی مغز هم تاثیر بگذارد.

احمدی طباطبایی افزود: فردی که به کرونا مبتلا شده است تا زمان درمان قطعی به خانه اجازه رفتن را ندارد و با توجه به حال بیمار در بیمارستان و یا به نقاهتگاه انتقال داده خواهد شد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به اینکه رفتار اپیدمی کرونا را به رفتار اجتماعی مردم  بستگی دارد گفت: در حال حاضر ۷۰ درصد مردم همکاری خوبی داشته و مسائل فاصله گذاری های اجتماعی و بهداشت فردی را رعایت می کنند و ۳۰ درصد افراد جامعه مسئولیت پذیری شان در این قضیه ضعیف بوده است و پیش بینی ما نیز این است که ظرف دو هفته آینده به دلیل این موارد رعایت نشده از جمله دیدو بازدیدهای عید و سفرهای نوروزی افزایش موارد مبتلا به ویروس کرونا را در استان شاهد باشیم.

وی با توجه به اینکه بیماری کرونا یک  ویروس جدید است و رفتار بعدی آن قابل پیش بینی نیست افزود: استان کرمان هم اکنون در موج اول کروناست و به صورت خوش بینانه پیش بینی می شود که تا اردیبهشت ماه سال جاری درگیر و شاهد موج های بعدی این بیماری در آینده باشیم اما در این خصوص نمی توان در حال حاضر به طور قطعی اظهار نظر کرد.

احمدی طباطبایی با اشاره به اینکه اتباع افغان غیرمجاز در رابطه با شیوع ویروس کرونا مشکل ساز هستند گفت: مرزهای کشور به ویژه استان کرمان را به دلیل همجواری با استان سیستان و بلوچستان باید با جدیت و به خوبی کنترل کنیم .

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.