روز گذشته با مردی ۳۹ ساله به نام حمید آشنا شدم، او اهل شهرستان جیرفت و محله کلرود است، می‌گفت با شرایطی که ویروس کرونا ایجاد کرده خود و خانواده‌ام را در خانه قرنطینه‌ کرده‌ام و به جز موارد ضروری آن هم تحت بالاترین تدابیر بهداشتی شخصا به بیرون از خانه می‌روم و همیشه با خود می‌گفتم من که درآمد نسبتا خوبی دارم و می‌توانم مدتی را در خانه بمانم اما افرادی که با کارگری، روزگار می‌گذرانند چه می‌کنند چون کارگران، روزها کار می‌کنند و شب‌ها می‌خورند و در واقع با شرایط اقتصادی حاکم بر کشور نمی‌توانند پولی پس‌انداز کنند.

حمید ادامه داد: در بین فامیل و اطرافیان دور و نزدیکمان هستند افرادی که کسب و کار آزاد دارند و مدتی است کرونا کاسبی‌شان را حسابی خوابانده است، با تعدادی از اهل فامیل مشورت کردم و گفتم بیایید راهی پیدا کنیم تا دوستان و آشنایانی که این روزها کسب و کارشان کساد شده برای بدست آوردن نیازهای ضروری خانواده‌شان مجبور نباشند به خیابان بروند و خدایی ناکرده به این ویروس مبتلا شوند و از طرفی باید طوری برنامه ریزی می‌کردیم که به لحاظ شخصیتی هم به کسی برنخورد.

او با بیان اینکه همگی متفق‌القول شدیم که در مرحله نخست هر کداممان مبلغ ۲ میلیون تومان برای این امر خداپسندانه اختصاص دهیم اظهار داشت: به دنبال راهی می‌گشتیم که خودِ افراد بتوانند بدون اینکه شناخته شوند از این پول استفاده کنند و در شرایطی که لزوم جلوگیری از ارتباطات اجتماعی مورد تاکید کارشناسان بهداشتی است، بحث ارتباط فیزیکی و رد و بدل نقدی پول هم منتفی بود.

این مرد جیرفتی که زندگی‌اش را از راه کشاورزی می‌گذراند تصریح کرد: چندین روز به این موضوع فکر کردم و یک شب قبل از اینکه بخوابم، یاد حساب دیوار افتادم، حسابی که در بسیاری از رستوران‌های کشورمان وجود دارد. در سفری که سال گذشته به تهران داشتم برای صرف صبحانه به یک رستوران تقریبا در حوالی کوچه مروی نزدیک بازار رفتم، بعد از خوردن صبحانه، تخته سفید (وایت‌بوردی) بر سینه دیوار رستوران توجهم را جلب کرد، در قسمت بالای تخته "حساب دیوار" نوشته شده بود.

مبالغ مختلفی که با ماژیک آبی روی آن نوشته بودند بیشتر حس کنجکاوی‌ام را برانگیخت و از صندوقدار رستوران سوال کردم که حکایت این حساب دیوار چیست و او در جوابم گفت برخی مشتری‌ها وقتی می‌خواهند پول غذای خود را حساب کنند یک مبلغی هم به عنوان حساب دیوار اضافه پرداخت می‌کنند و ما رقم آن را روی تخته می‌نویسیم و افراد و رهگذرانی که پول کافی برای تهیه غذا ندارند با دیدن این رقم‌ها وارد رستوران می‌شوند و به حساب دیوار، غذا سفارش می‌دهند و ما پول غذای آن فرد را از حساب روی دیوار کسر می‌کنیم.

وی که نمی‌خواست مشخصات هویتی‌اش به طور کامل منتشر شود ادامه داد: هدف ما کمک به دوستانی است که این روزها به واسطه خانه‌نشینی، راه کسب درآمدشان بسته شده و برای حفظ جان زن و بچه‌هایشان چاره‌ای جز در خانه ماندن ندارند و می‌خواهیم این کمک‌ها بدون اینکه کسی متوجه شود به دستشان برسد. با توکل به خدا یک گروه خانوادگی در یکی از پیام‌رسان‌ها ایجاد کردیم و هم اکنون ۴۴ خانواده در این گروه عضو هستند.

حمید که زیاد تمایل نداشت از جزئیات کارشان بگوید وقتی متوجه شد قصد ما فرهنگ‌سازی برای ترویج کارهای خیرخواهانه است راضی شد بیشتر از حرکت خودجوششان بگوید و تصریح کرد: در گروه مجازی اعلام کردیم هرکدام از اعضا که تمکن مالی دارد در مرحله نخست، ۲ میلیون تومان به شماره حسابی که از قبل در گروه گذاشته بودیم واریز کند، آن شماره حساب متعلق به من بود و من می‌توانستم چِک کنم که چه مقدار پول به حساب واریز شده است، حدود سه ساعت بعد موجودی حساب به ۳۰ میلیون تومان رسید.

او با بیان اینکه تنها ۱۵ نفر از اعضای گروه به حساب ذکر شده پول واریز کرده بودند افزود: با ارسال پیامی عنوان کردیم هر کدام از اعضا می‌تواند تا زمانی که ویروس کرونا خنثی می‌شود برای تامین نیازهای روزانه خود از این حساب برداشت کند و شماره ۱۶ رقمی و سایر رمزهای کارت را در گروه گذاشتیم.

وقتی از نحوه برداشت پول توسط اعضا سوال کردم و اینکه چگونه همه می‌توانند رمز پویا دریافت کنند پاسخ داد، به اعضای گروه اعلام کردیم از انجا که با محدودیت رمز پویا مواجه هستیم مبالغ زیر یکصد هزار تومان انتقال دهیم، به عنوان مثال هر فرد می‌تواند چندین مرتبه مبلغ ۹۹ هزار تومان از این کارت، به کارت خودش انتقال دهد و طی چهار روز گذشته ۹۹۵ هزار تومان از این حساب برداشت شده و این نشان می‌دهد اعضای گروه واقعا به اندازه نیازشان از حساب پول برداشت می‌کنند و هم‌اکنون با احتساب ۵۰۰ تومان کارمزد انتقال وجه، ۲۹ میلیون و پنج هزار تومان موجودی حساب دیوارمان است.

حمید که به قول خودش یک خانه روستایی در محله کلرود و یک خودروی سمند مدل ۸۷ دارد عنوان کرد: من در این مملکت هیچ پست و مقامی ندارم که بتوانم برای مردمم کاری انجام دهم اما این روزها وقتی در خانه خودم نشستم و می‌خواهم غذا بخورم، لقمه‌ها به سختی از گلویم پایین می‌رود چون مرتب به این فکر می‌کنم خانواده‌هایی که مردشان کارگر و یا کاسب است آیا الان غذایی سر سفره‌شان دارند یا نه، حتی شب‌ها به سختی می‌توانستم بخوابم اما الان به قدری خوشحال هستم که انگار ثروتمندترین انسان روی زمینم، چون خیالم آسوده است که فرزندانِ دوستان و آشنایانم امشب گرسنه نمانده‌اند. سهم من در بحران کرونا به همین اندازه بود.

از دوره پسا کرونا هم از او سوال کردم و گفت: بنا داریم فعالیت این گروه را بعد از فروکش کردن بحران کرونا هم ادامه دهیم اما احتمالا نحوه برداشت از حساب را تغییر خواهیم داد. اگر موجودی حساب بالا باشد به اعضای گروه به صورت قرعه‌کشی، وام پرداخت می‌کنیم. البته هنوز در مورد جزئیاتش فکر نکرده‌ایم.

بی شک همه آحاد جامعه می‌توانند بحران جاری را به فرصتی برای افتخارآفرینی تبدیل کنند، همانگونه که در مسایلی مانند سیل و زلزله به وفور شاهد این‌گونه اتفاقات زیبا و خاطره‌انگیز در جای جای کشور عزیزمان ایران بوده‌ایم و اگر هر شهروند ایرانی بتواند با مسئولیت‌پذیری اجتماعی در صدد اجرای سهم و نقش خود برآید، بی‌گمان مدیریت بحران جاری به مراتب آسانتر، عوارض پیش‌بینی شده و نشده آن کمتر و بازه زمانی کنترل و رفع عوارض آن کوتاه تر خواهد شد.

حوادث تلخ گاهی می‌توانند میزانی برای سنجش انسانیت و نوع‌دوستی ما باشند، برخی در این وانفسا با اینکه در خانه‌های میلیاردی زندگی می‌کنند و خودروهای چندصد میلیونی سوار می‌شوند هنوز هم به دنبال مکیدن خون مردم هستند و دست به احتکار کالاهای مورد نیاز مردم مملکت خویش می‌زنند تا بر صفرهای حساب بانکی‌شان بیفزایند و برخی هم می‌شوند مردِ کلرودی گزارش ما، مردی روستایی که تا از وضعیت معیشتی همسایه‌ها و دوستان و آشنایانش مطمئن نشد نتوانست آسوده بخوابد، او امروز در کلبه محقر خود پادشاهی می‌کند و من یاد این بیت شعر از مرحوم محمد خرمشاهی افتادم، در خانه ما رونق اگر نیست صفا است، هرجا که صفا است در آن نور خدا است.

به گفته مهدی شفیعی مدیرگروه بیمارهای واگیردار معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان از ابتدای اپیدمی ویروس کرونا تا کنون مراجعه کنندگان بیمار تنفسی به بیمارستان های استان ۸۵۹ نفر  گزارش شده که از این تعداد ۴۰۷ نفر مشکوک ابتلا به ویروس کرونا بودند که براساس حجم نمونه های گرفته شده در این مدت از ۴۶۶ نفر  جواب آزمایش قطعی ۷۷ مورد مثبت بوده و ۳۸۹ نفر نیز منفی بوده است و ۱۹ مورد مبتلا به این ویروس با حال عمومی خوب از بیمارستان های سطح استان ترخیص شده‌اند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.