براساس آمار اعلام‌شده از سوی معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز در روز پنجشنبه ۲۲ اسفند ۹۸ شمار مبتلایان به کرونا در این استان به ۱۹۹ نفر رسیده است و تاکنون ۷ نفر از مبتلایان جان خود را از دست داده‌اند.

هم‌اکنون ۱۰۵ نفر در بیمارستان بستری هستند و ۴۴ نفر نیز در قرنطینه خانگی به سر می‌برند؛ در این میان، ۲۳ نفر با بهبودی کامل از بیمارستان ترخیص شده‌اند.

علاوه بر شیراز، در شهرستان‌های فسا، نی ریز، اقلید، خرم‌بید، استهبان، داراب، ارسنجان، لارستان، کازرون، آباده ، مرودشت، قیروکارزین، فیروزآباد، جهرم، گراش، بوانات، زرقان، سرچهان و کوار بیماران مبتلای به کرونا شناسایی شده است.

فارس به‌مثابه استانی گردشگرپذیر به ویژه در نوروز، شناخته می‌شود؛ از همین رو بسیاری نگران‌اند که باوجود وضعیت ناخوشایند بیماری کرونا در استان‌های شمالی، سیل گردشگران و افراد بی‌توجه به وضعیت بیماری، به فارس سرازیر شود و آمارمبتلایان به این ویروس را در این استان افزایش دهد.

استان فارس در حال حاضر در رتبه ۱۴ از نظر تعداد مبتلایان در کشور قرار دارد؛ از همین رو بیان نگرانی‌ها و اعلام آن در قالب نامه و پویش و نیز در جلسات حضوری با مدیران ارشد استان سبب شد مبادی ورودی فارس کنترل شود و فعالیت‌های درون شهری نیز بسیار محدود شود تا آنجا که اصناف مختلف تعطیل شده‌اند و برای تردد خودروها نیز مقررات زوج و فرد اعمال شده است.

با این حال پزشکان معتقدند این کنترل‌ها همچنان باید تشدید شود؛ مردم نیز باید همکاری‌های لازم را با دستگاه‌های مسوول داشته باشند و با کاهش رفت و آمدها، لغو سفرها و دید و بازدید نوروزی و به تعویق انداختن هرگونه تجمع غیرضروری از فراگیرتر شدن این بیماری جلوگیری کنند؛ افزون بر این رعایت نکات بهداشتی و پیشگیرانه نیز اهمیت دارد.

درواقع زمانی زحمات کادر درمانی که در صف اول مقابله با بیماری ایستاده‌اند ثمر خواهد داد که شهروندان با ترس آگاهانه با کرونا مواجه شوند و تمام موارد پیشگیرانه را به‌درستی انجام دهند.

فوق تخصص عفونی کودکان در همین زمینه در گفت‌وگو با ایرنا عنوان کرد: اگر بتوان مرزهای استان را کنترل کرد، به‌زودی روند صعودی شیوع بیماری کاهش خواهد یافت و وضعیت با آمار کنونی ادامه می‌یابد و شاید تعداد اندکی از افراد به بیماری دچار شوند.

دکتر محمدرحیم کدیور افزود: در صورت عدم تشدید کنترل مبادی ورودی استان و پذیرش افراد از استان‌های همجواری که وضع نامطلوبی دارند یا استان‌های مرکزی، وضعیت فعلی نیز تغییر خواهد کرد و تعداد مبتلایان در فارس افزایش می‌یابد.  

کاهش تعداد مبتلایان در گرو افزایش احتیاط‌

وی با تاکید بر اینکه کنترل مرزهای استان فارس  سرعت افزایش تعداد مبتلایان را کم خواهد کرد، گفت: افزون بر این باید احتیاط‌های لازم را بیشتر کرد؛ بدین‌معنا درصورت شناسایی به‌موقع افراد مبتلا، قرنطینه خانگی و لغو هرگونه اجتماع، در آینده شاهد افزایش چندانی نخواهیم بود.

 این فوق تخصص عفونی با اشاره به اینکه سازمان جهانی بهداشت وضعیت شیوع کرونا را در جهان در مرحله همه‌گیری (پاندمی) اعلام کرده است، اظهار کرد: گرچه این بدان معناست که تعداد زیادی از افراد در جهان به این بیماری دچار می‌شوند، در وظیفه درمانی پزشکان و پرستاران تفاوتی ایجاد نکرده است؛ زیرا این قشر از روز نخست با تمام توان به مقابله با این بیماری پرداخته‌اند.

کدیور با بیان اینکه چند استان در کشور وضعیت مناسبی از نظر شیوع کرونا ندارند، عنوان داشت: فارس از سویی به دلیل دوری از مرکز شیوع بیماری و از سوی دیگر، به دلیل زحمات بسیاری که تاکنون کشیده شده است، در مقایسه با دیگر استان‌ها در وضعیت بدی نیست؛ اما نباید فراموش کرد که بیماری همچنان واگیر دارد و نیازمند پیشگیری و رعایت اصول است.

مدعیان ترسناک نبودن کرونا در اشتباه‌ هستند

وی با تاکید بر اینکه ترس از کرونا باید منجر به کوشش بیشتر برای مقابله با کرونا بدل شود، ابراز کرد: هرکس ادعا کند که این بیماری ترس ندارد، اشتباه کرده است؛‌ اما ترسی که همراه با آگاهی و پیشگیری باشد نه ترسی که باعث تشدید اضطراب شود و مانع کوشش برای مقابله با کرونا؛ به بیان دیگر باید بترسیم ولی ترسی که مراقبت بیشتری بطلبد.

این فوق‌تخصص عفونی درباره زمان پایان یافتن شیوع بیماری کرونا گفت: در فارس اقدامات خوبی صورت گرفته است و اگر بیماری محدود به این استان بود می‌گفتیم آینده خوبی خواهیم داشت؛ اما چون در کل کشور وجود دارد و در برخی استان‌ها بیماری به هر دلیلی تحت کنترل نیست نمی‌توان پیش‌بینی درستی کرد.

قرنطینه کامل و سختگیری‌های پیشگیرانه راه نجات از کرونا

کدیور افزود: اگر همین امروز کل مرزهای استان بسته می‌شد و مردم کنترل خود را تشدید می‌کردند، بعد از چند هفته سیر نزولی بیماری را پیش‌بینی می‌کردیم؛ اما متاسفانه چون در کشوری هستیم که همه استان‌ها آلوده است و برخی استان‌ها خیلی شدید آلوده‌اند و هیچ قرنطینه‌ای نداریم نمی توانیم بگوییم دقیقا چه زمانی بیماری تمام می‌شود.

وی با اشاره به تجربه کشور چین در قرنطینه استان ووهان و استان‌های همجوار ابراز داشت: بیش از ۸۵درصد مبتلایان در چین در ووهان و استان‌های همسایه آن شناسایی شدند؛ درحالیکه با قرنطینه تنها ۱۵درصد افراد در سراسر چین مبتلا شدند و همین امروز آمار مبتلایان در این کشور به ۱۵ نفر رسید.

این فوق تخصص عفونی اظهار داشت:این در حالی است که آمار امروز ایران بیش از ۱۰هزار نفر مبتلا را نشان می‌دهد که ۱۹۹ نفر آن در فارس شناسایی شده‌اند؛ البته با توجه به جمعیت استان، اگر حتی یک‌بیستم بیماران کشور را داشتیم می‌بایست رقمی بسیار بیش از این را برای مبتلایان اعلام می‌کردیم و این موضوع نشان می‌دهد خوب عمل کرده‌ایم.

کدیور بیان کرد:متاسفانه در ابتدای شیوع بیماری، اداره و کنترل آن به خوبی صورت نگرفت و نتوانستیم استان‌های اولیه را قرنطینه کنیم و از همین رو تمام کشور آلوده به ویروس شد و هم‌اکنون نیز قرنطینه کامل نداریم؛ بنابراین پیش‌بینی آینده و زمان اتمام شیوع بیماری دشوار است.

براساس آخرین آمار تا ظهر پنجشنبه بیست و دوم اسفند ۹۸ تعداد مبتلایان به کرونا در کشور ۱۰۰۷۵ نفر اعلام شده است؛ همچنین طی ۲۴ ساعت گذشته۱۰۷۵ نفر به این بیماری دچار شدند که از این تعداد ۳۲۷۶ نفر بهبود یافته‌اند و ۴۲۹ نفر نیز فوت شده‌اند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.