رییس کمیته ساماندهی خدمات سرپایی بیماران مبتلا به کرونا روز سه شنبه به خبرنگار ایرنا گفت: این طرح با هدف پوشش حدود ۸۰ درصد از بیماران مبتلا به کرونا و از طریق کلینیک ها و مراکز بهداشت سراسر استان در قالب سطح یک و دو اجرا می شود.

حمید مللی با بیان اینکه این طرح توسط معاونت های درمان و بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اجرا شد، افزود: با توجه به افزایش مراجعه افراد مشکوک و مبتلا به ویروس کرونا در این استان به بیمارستانها، این طرح به منظور کاهش بار مراجعه به بیمارستان ها عملیاتی شد.

وی با تاکید بر اینکه حدود ۸۰ درصد از افراد مبتلا به ویروس کرونا، نیاز به بستری ندارند و حتی خود به خود بهبود می یابند، تصریح کرد: به طور میانگین حدود ۲۰ درصد آنها نیاز به درمان و مراقبت تخصصی و بستری شدن دارند.

مللی با اشاره به اینکه در این طرح تلاش شد که ۸۰ درصد افرادی که نیاز به بستری ندارند زیر پوشش قرار بگیرند، توضیح داد: افزایش مراجعه مردم به بیمارستان ها باعث می شود که از طرفی، بیمارانی که واقعا نیاز به درمان دارند شاید نتوانند پاسخ و رسیدگی مناسبی دریافت کنند، از طرف دیگر، عده ای زیادی که اصلا نیازی به مراجعه به بیمارستان نداشتند، مسیر طولانی را طی کنند یا اینکه با حضور در فضای بیمارستان ، احتمال ابتلای آنها به کرونا شدت بگیرد.

وی با بیان اینکه برای اجرای این طرح حدود ۲۵۰ پزشک به صورت حضوری و ۶۰۰ پزشک به صورت غیر حضوری درباره چگونگی بررسی افراد مشکوک به بیماری کرونا  آموزش دیدند، گفت: در این طرح، افراد می توانند با مراجعه به کلینیک ها و مراکز بهداشت در نقاط مختلف استان که در سطح یک قرار دارند، مورد بررسی و تشخیص پزشکی قرار گیرند که در این مرحله حدود ۶۰ درصد آنها تعیین تکلیف می شوند و اگر نیاز به قرنطینه خانگی داشته باشند، کد ملی آنها ثبت می شود و سپس کارکنان و پزشکان مراکز بهداشت آنها را تا بهبودی کامل، تحت نظر خواهند داشت.

رییس کمیته ساماندهی خدمات سرپایی بیماران مبتلا به کرونا در اصفهان اضافه کرد: ۴۰ درصد سایر مراجعان که نیاز به خدمات تخصصی دارند به کلینیک های سطح ۲ معرفی می شوند که در آنجا تعدادی از بیماران که شرایط حاد و نیاز به بستری دارند به بیمارستان های مرجع معرفی شده و سایر بیماران، تحت مراقبت و قرنطینه خانگی با نظارت سیستم بهداشتی قرار می گیرند.

مللی با تاکید بر اینکه بیماران در این کلینیک ها و مراکز بهداشت، بستری نخواهند شد، اظهار داشت: به طور معمول فقط حدود ۲۰ درصد از مراجعان اولیه نیاز به بستری پیدا

میکنند که در این صورت به بیمارستانهای مرجع که در کلانشهر اصفهان شامل خورشید، عیسی بن مریم، غرضی و امین است، معرفی خواهند شد.

وی خاطرنشان کرد: بیمارانی که از طریق این طرح، قرنطینه خانگی میشوند به طور مداوم تحت نظارت هستند و در صورتی که شرایط آنها حاد شد و مشکل تنفسی پیدا کردند به کلینیک سطح ۲ یا بیمارستان ارجاع میشوند.

مللی افزود: در این طرح حدود ۴۰ کلینیک خصوصی و ۲۰ مرکز بهداشتی در سطح یک و پنج کلینیک خصوصی، یک کلینیک کودکان، چهار کلینیک دولتی و ۲ کلینیک تامین اجتماعی در سطح ۲ فعالیت دارند.

وی از مردم خواست تا در صورت مشاهده هرگونه علائم اولیه ابتلا به ویروس کرونا ابتلا با سامانه تلفنی ۳۱۱۳ تماس بگیرند و در صورتیکه مشاوران به آنها راهنمایی دادند به کلینیک های مذکور مراجعه کنند.

علائم اولیه ابتلا به کرونا، تب‌، سرفه و مشکلات تنفسی است.

تا ظهر روز سه شنبه بیستم اسفند ۳۴۵ بیمار مبتلا به ویروس کرونا در استان اصفهان به‌جز شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل شناسایی شدند و ۱۸ تَن از بین آنها بر اثر این بیماری جان باخته‌اند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.