شماری از عرضه کنندگان کالا در شهر بجنورد، مرکز خراسان شمالی می گویند که به علت نگرانی ها از کرونا و جو روانی ایجاد شده، میزان فروش اجناس بسیار کاهش یافته است و البته این تاثیر، در همه صنوف بویژه صنایع غذایی بیشتر خودنمایی می کند.

یکی از فروشندگان بدلی جات در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: بیشتر خرید محصولات ما مربوط به ماه های گذشته و حتی ۶ ماه پیش است اما، ترس از کرونا سبب شده تا مردم از خرید این اجناس خودداری کنند.

بیشتر خرید محصولات مربوط به ماه های گذشته و حتی ۶ ماه پیش است اما، ترس از کرونا سبب شده تا مردم از خرید این اجناس خودداری کنند

وی اظهار داشت: بیشتر بدلی جات، تولید چین است و به همین لحاظ، مردم کمتر سراغ این محصولات می آیند، این امر سبب شده تا فروش بسیار پایین باشد.

یکی از سوپری های بجنورد هم در این باره با اشاره به اینکه میزان تقاضا برای شیر در این شهر کم شده است گفت: مردم می گویند به علت بیماری کرونا، کمتر از شیر و لبنیات استفاده می کنند، در این چند روز میزان تقاضا برای این محصول بسیار کم شده و تمام شیرها بر روی دستم مانده است. 

محمد بهروز اظهار داشت: در این چند روز، فروش شیر بسیار کاهش یافته، بعضا حتی یک پاکت فروش نرفت، به ناچار شیرها را به کارخانه بازگرداندم. 

یکی از فروشندگان لباس هم با بیان اینکه مردم دیگر از دست زدن به اجناس هم واهمه دارند، تا برسد به خرید گفت: ترس از کرونا همه را فرا گرفته است و مردم ترجیح داده اند خریدهای خود را تا زمان عادی شدن اوضاع، به تاخیر بیندازند.

ندا رحمانی با گلایه از هزینه های بالای تامین ژل ضدعفونی کننده اظهار داشت: برای جلوگیری از بروز کرونا ویروس، ژل ضدعفونی کننده در اختیار مشتریان قرار می دهم اما هزینه های تامین آن بسیار زیاد است، از مسوولان انتظار می رود با در اختیار قرار دادن این مواد، در کاهش هزینه ها، از کسبه حمایت داشته باشند.

نان آجر شده طباخی ها 

رییس اتحادیه رستوران داران و غذا فروشان بجنورد هم در این باره گفت: جو روانی کرونا، در کاهش میزان استقبال مردم از صنف مرتبط با غذا بسیار تاثیر گذار بوده است.

علیرضا علی آبادی اظهار داشت: میزان فروش در طباخی ها ۸۰ تا ۹۰ درصد افت کرده است و رستوران داران هم اعلام کرده اند که میزان استقبال مردم و البته میزان درآمدهایشان، ۵۰ درصد کاهش داشته است.

وی با اشاره به اینکه این اتحادیه  ۲۵۰ عضو دارد افزود: اعضای این صنف، در تماس های مختلف از این وضعیت نگران هستند و بیشتر واحدها، نیمه تعطیل شده اند.

رییس اتحادیه رستوران داران و غذا فروشان بجنورد با اشاره به اینکه متاثر از جو روانی کرونا، شمار مجالس هم کم شده است خاطرنشان کرد: در بجنورد، کسبه مشغول در واحدهای طباخی، رستوران داران و آشپزخانه داران نگران ادامه وضعیت هستند.

رییس اتاق اصناف بجنورد گفت: نگرانی ها از شیوع بیماری کرونا میزان فروش در بسیاری از اصناف را تحت تاثیر قرار داده و سبب کاهش ۵۰ درصدی آن شده است.

مهدی امیدوار در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: براساس برآوردها، میزان فروش در اصناف مختلف در چند روز گذشته، به نصف کاهش یافته است.

براساس برآوردها، میزان فروش در اصناف مختلف در چند روز گذشته، به نصف کاهش یافته است

وی با بیان اینکه بیشترین میزان کاهش فروش در میان اصناف مربوط به مواد غذایی است افزود: متاثر از جو روانی ایجاد شده، اقبال به خرید مواد غذایی در صنوف مختلف بسیار کاهش یافته است.

رییس اتاق اصناف بجنورد افزود: البته مردم حق دارند و در این زمینه، انتظار می رود دانشگاه علوم پزشکی گزارش کاملی از میزان ابتلا به کرونا را تشریح کند.

وی اظهار داشت: اگر اطلاع رسانی ها مناسب بود، راحت تر می توانستیم برای مدیریت جو روانی اقدام کنیم و تبعات آن هم کمتر بود، کاش مردم یک ماه قبل، از چند و چون بروز بیماری کرونا در کشور خبر داشتند و در این زمینه، بخش اقتصاد هم می توانست برنامه ریزی درست داشته باشد.

خریدهای هیجانی

امیدوار خاطرنشان کرد: اکنون مردم هجوم واره متقاضی خرید ماسک و یا مواد ضدعفونی کننده شده اند، الکل که سال ها در مغازه ها می ماند، اکنون کیمیا شده است.

الکل که سال ها در مغازه ها می ماند، اکنون کیمیا شده است

وی با بیان اینکه نگرانی ها، سبب شده تا شاهد خریدهای هیجانی مردم باشیم گفت: اکنون مردم به علت نگرانی از شیوع کرونا ویروس از رستوران ها، تالارها، کافی شاپ ها و غذای آماده استقبال نمی کنند و میزان فروش در این اصناف به شدت و بیش از ۵۰ درصد کاهش یافته است.

وی افرود: این در حالی است که در آستانه سال نو، همواره فروش بیشتر بود اما اکنون میزان فروش در صنف شیرینی و آجیل هم کاهش یافته است.

نگرانی مردم از خرید نان

 شهروند بجنوردی گفت: یکی از نگرانی های مردم، نانوایی ها هستند، در نانوایی ها، شاطر دستکش در دست دارد اما با همان دست که نان تحویل مردم می دهد، با همان دست پول را می گیرد و یا باقی پول را به مشتری برمی گرداند.

رویا رضایی اظهار داشت: نگران بیماری کرونا هستیم اما نمی توانیم از خرید نان منصرف شویم، کاش تدبیری می شد تا فردی مسوول دریافت و پرداخت پول در نانوایی ها می شد.

الیاس رحمتی، رییس اتحادیه نانوایان بجنودر در این باره با بیان اینکه نکات بهداشتی در واحدهای نانوایی رعایت می شود گفت: در زمینه گرفتن پول از مشتریان، نمی توان کاری کرد.

مدیر غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی خراسان شمالی در این باره گفت: بر خلاف تصور عموم مردم، انتقال ویروس کرونا از طریق مصرف نان امکان‌پذیر نیست و شهروندان بدون نگرانی این ماده غذایی را مصرف کنند. انتقال ویروس کرونا از طریق مصرف نان امکان‌پذیر نیست و شهروندان بدون نگرانی این ماده غذایی را مصرف کنند

دکتر حسن براتی زاده اظهار داشت: هیچ مشکلی از نظر مصرف مواد غذایی وجود ندارد و نظارت های ما با جدیت و حساسیت بیشتری انجام می شود.

وی با اشاره به نگرانی مردم از احتمال انتقال ویروس کرونا از طریق مصرف نان، افزود: مصرف مواد غذایی پخته شده و حرارت دیده نظیر نان، جای نگرانی وجود ندارد و مردم می توانند با خیال راحت آنرا مصرف کنند.

 مدیر غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی خراسان شمالی بر حفظ آرامش و رعایت بهداشت فردی تاکید کرد و اظهار داشت: متاسفانه اخبار نادرست و شایعات در فضای مجازی، ترس و نگرانی مردم را دوچندان کرده است.

اکنون یک هزار و ۱۱۲ واحد نانوایی یارانه پز و حدود ۳۰۰ واحد آزادپز در خراسان شمالی فعال است.

گرانی مالیاتی اصناف

رییس اتاق اصناف بجنورد اظهار داشت: اقتصاد اصناف مرتبط با صنایع غذایی از جمله فست فودها، کبابی ها و جگری ها به شدت از موضوع کرونا، تاثیر گرفته است، در این زمینه، اصناف نگران پرداخت مالیات بر عملکرد هستند، مالیاتی  که باید برای نداشتن فروش پرداخت کنند.

وی گفت: از امور مالیاتی انتظار می رود همراهی و همکاری بیشتری با اصناف داشته باشد، زیرا این روزها، درآمد کسبه به شدت کاهش یافته است.

از امور مالیاتی انتظار می رود همراهی و همکاری بیشتری با اصناف داشته باشد، زیرا این روزها، درآمد کسبه به شدت کاهش یافته است

وی افزود: مردم، از خرید میوه و حتی خرید پوشاک هراس دارند، با توجه به اینکه برخی اجناس مثل بدلی جات از چین وارد شده، مردم به متاثر از جو روانی ایجاد شده، اقبالی به حضور در مغازه های فروش بدلی جات ندارند.

رییس اتاق اصناف بجنورد خاطرنشان کرد: با وجود اینکه بسیاری از اجناس، در ۶ ماه قبل خرید شده اما مردم هراس دارند.

وی درباره تدابر اصناف برای پیشگری از کرونا گفت: غرفه داران میدان بار، نسبت به ضدعفونی کردن غرفه ها و محیط پیرامون اقدام کرده اند و در واحدهای خرده فروشی هم بسیاری از میوه فروش ها، برای پیشگیری از شیوع کرونا ویروس، دستکش تهیه کرده و در اختیار مشتریان قرار می دهند.

امیدوار در باره اقدامات پیشگیرانه در واحدهای نانوایی گفت: در این زمینه هم توصیه های لازم داده شده است و انتظار می رود که هر نانوایی، یک شخص مسوول دریافت پول از مشتریان باشد.

وی افزود: البته این اقدام در واحدهای نانوایی میسر نیست زیرا این واحدها، در پرداخت هزینه های کارگری، با مشکل روبه رو هستند و نمی توانند فرد دیگری را مسوول دریافت پول از مشتریان، به کار بگیرند.

رییس اتاق اصناف بجنورد خاطرنشان کرد: شاطرها، مکلف شده اند از دستکش استفاده کنند اما باز هم مردم نگران هستند که تماس شاطرها با افراد مختلف زیاد است، با همان دست که نان تحویل می شود، با همان دست پول رد و بدل می شود.

۱۶ هزار نفر کاسب در بجنورد، مرکز خراسان شمالی مشغول به فعالیت هستند. 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.