وقتی نخستین جلسه شورای اداری جیرفت با محوریت کرونا برگزار شد  فرماندار این شهرستان با ماسک و دستکش بهداشتی در جلسه حاضر شده و ترتیبی اتخاذ کرده بود که همه مدیران و حتی اصحاب رسانه قبل از ورود به سالن کنفرانس، ماسک و دستکش دریافت کنند .

این نشست درحالی برگزار شد که جلسات متعددی در سایر نقاط استان بدون توجه به مسائل بهداشتی در حال برگزاری بود، عکس های نشست شورای اداری جیرفت آن روز بازتاب قابل توجهی در رسانه ها داشت و بیشتر مخاطبان فضای مجازی در کامنت های متعددی عنوان کردند که کاش مسوولان شهر آنها هم اینگونه خطر شیوع کرونا را جدی می گرفتند.
ابوذر عطاپور وزیری به عنوان یک فرماندار جوان اهل جنوب کرمان و سایر مدیران این منطقه به خوبی از تبعات شیوع ویروس آگاه بودند و همین آگاهی باعث شده بود موضوع را جدی بگیرند.
فرماندار جیرفت در گام بعدی با برگزاری نشست فوق العاده شورای تامین بر تعطیلی قهوه خانه ها، رستوران ها، تالارها، آرایشگاه ها و سایر اماکن مستعد شیوع، تاکید کرد و با قاطعیت اعلام کرد با متخلفان به شدت برخورد می کنیم.

البته برای تعطیلی این واحدها، آن هم به مدت نامعلوم باید تسهیلاتی در نظر گرفته می‌شد تا صاحبان این کسب و کارها برای تامین نیازهای خود و خانواده‌هایشان درمانده نباشند.

ویروس کرونا، خبر نمی‌دهد و مردم باید مراقب باشند به این ویروس مبتلا نشوند چون هنوز داروی قطعی برای درمان آن وجود ندارد، از طرفی طرح‌هایی همچون نوبت‌بندی بازار و زوج و فرد کردن پلاک خودروها می‌تواند موثر واقع شود، بالاخره مردمی که قرار است چندین روز در خانه بمانند نیازهایی دارند که برای رفع شان چاره‌ای جز بیرون آمدن از خانه نیست و مسوولان اعلام کرده‌اند از هر خانواده یک نفر وظیفه خرید مایحتاج ضروری را بر عهده بگیرد.

همچنین بانک‌ها هم سررسید اقساط مردم را به تعویق انداخته‌اند و در جلسه شورای پول و اعتبار مصوب شد اقساط تسهیلات قرض‌الحسنه تمامی اشخاص، طی ماه‌های اسفند ۹۸ و فروردین و اردیبهشت ۹۹ بدون وضع هرگونه جریمه یا کارمزد به زمان انتهای اقساط آنها منتقل شود، یعنی در این شرایط هیچ چکی از مردم برگشت نمی‌شود، قبوض خدماتی همچون آب و برق و گاز هم به تعویق افتاده، سقف برداشت‌ها از عابربانک‌ها و ارقام انتقال وجه هم افزایش یافته، پس مردم فعلا نباید در خصوص سررسید اقساط و پرداخت قبض‌های خدماتی دغدغه داشته باشند.

در نشست شورای تامین جیرفت هم که با رعایت نکات بهداشتی برگزار شده بود فرماندار این شهرستان اظهار داشت: برای پیشگیری از ابتلا شدن مردم به ویروس کرونا تمامی قهوه‌خانه‌ها، اماکن برگزاری جشن‌ها و مراسمات و مکان‌های ورزشی تا اطلاع بعدی تعطیل است.
نکته قابل توجهی که بیشتر مدیران در شهرستانهای دیگر از آن غافل بودند بحث انتخاب رابط بهداشتی ادارات برای تعامل بهتر با ستاد کرونا بود که این موضوع در جیرفت به خوبی مورد توجه قرار گرفت و رییس شورای تامین این شهرستان با تاکید بر آن، توانست یک پُل بهداشتی بین ادارات و ستاد مقابله با کرونا ایجاد کند.
عطاپور وزیری در آن جلسه که با حضور اعضای شورای تامین برگزار شده بود بر ضدعفونی کردن ادارات و بانک‌ها و خودپردازها تاکید کرد و افزود: با همکاری مرکز بهداشت، این ضدعفونی‌ها انجام شود و هر اداره یک رابط بهداشتی داشته باشد.
یکی از مکان هایی که احتمال می رفت ویروس کرونا از آنجا شیوع پیدا کند نانوایی‌ها بود، پس بازرسی از نانوایی‌ها در دستور کار قرار گرفت و در نتیجه، یازده نانوایی به دلیل رعایت نکردن موارد بهداشتی پلمب شد.
پرواضح است که در شرایط بحرانی، برخی مدیران مُلانقطه ای و محتاط نمی‌توانند به موقع و در لحظه، تصمیم درست و به نفع مردم بگیرند اما مدیران جسور و شجاع، با درایت و کاردانی خود می‌توانند جان هزاران نفر را نجات دهند چون آنها ذاتا مدیر هستند و به خوبی دریافته‌اند که در چنین شرایطی نباید در لابه‌لای طناب‌های پیچ در پیچ بوروکراسی اداری گیر کرده و ثانیه‌ها را به هدر دهند.
امروز بحث بر سر حفظ جان انسان‌هاست و هر مدیری باید متناسب با وضعیت منطقه خود بهترین و مناسب‌ترین تصمیم را اتخاذ کند. یکی از دلایلی که جیرفت تا امروز از کرونا مصون مانده وجود چنین مدیرانی است که تمام توان خود را بر موئلفه پیشگیری متمرکز کرده‌اند.
فرماندار جیرفت با واقف بودن بر اهمیت موضوع، با همراهی دانشگاه علوم پزشکی، اتاق اصناف و سازمان صنعت، معدن و تجارت، طرح شیفت بندی بازار را اجرایی و بر عملیاتی کردن آن تاکید کرد، چراکه بسیاری از مردم خطر شیوع ویروس را جدی نگرفته و همچون روزهای عادی در بازار حاضر می‌شدند و به رتق و فتق امورات خود می پرداختند، انگار که هیچ اتفاقی در کشور رخ نداده است، شاید تصور می‌کردند امکان ندارد این ویروس بتواند در هوای گرم جنوب شیوع پیدا کند و دیدیم که چنین برداشتی اصلا توجیه علمی ندارد و یکی از اهالی کهنوج امروز ناقل کرونا شده است.
عطاپور وزیری با بیان اینکه بازار اصلی شهر جیرفت شامل خیابان های شهید رجایی، طالقانی و بصیریان (یکطرفه و لُرها) است، تصریح کرد: زمان‌بندی فعالیت اصناف این خیابان ها از ساعت ۱۰ صبح تا ۱۸ بعدازظهر بوده و تمامی کسبه‌ را شامل می‌شود.
بلافاصله، طلاع رسانی لازم از طریق خودروهای بلندگو دار، نصب بنر، توزیع بروشور و بهره‌گیری از ظرفیت اصحاب رسانه برای کاهش حضور در اجتماعات انجام و تاکید شد که مردم برای حفظ سلامت خود در خانه‌ها بمانند.
و اما تدابیر پیشگیرانه مدیران جیرفتی به همینجا ختم نشد و رصد و پایش خودروها و مسافران در مبادی ورودی شهرستان به طور ویژه در دستور کار قرار گرفت و با همراهی پرسنل زحمتکش اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای قریب به ۱۰ هزار کامیون حمل محصولات کشاورزی به طور کامل ضدعفونی شد.
همانطور که گفته شد، مسوولان این شهرستان، مردانه پای کار هستند و تنها خواسته‌شان ماندن مردم در خانه‌هاست.
مردم باید بدانند که خدمتگزارانشان در دستگاه‌های اجرایی در حال انجام چه کارهایی هستند و اگر اقدامات مدیران به موقع و کامل اطلاع رسانی شود آنگاه خواهیم دید که مردم چگونه همراهی می‌کنند، پس اطلاع رسانی به موقع می‌تواند در همراهی مردم موثر واقع شود، آن هم زمانی که این منطقه بیش از ۷۰ نشریه و سایت خبری دارد.
می‌طلبد خانه مطبوعات جنوب استان در بحث اطلاع رسانی و انسجام بیشتر رسانه‌ها آنگونه که انتظار می رود نقش‌آفرینی کند و این اتفاق جز با همراهی مدیران میسور نیست.
در شرایطی که برخی تصور می‌کردند ویروس کرونا در مناطق گرمسیر غیرفعال می شود مسلما افراد زیادی برای در امان ماندن از شر این ویروس، به شهرهای گرم بار سفر می‌بندند، حال تصور کنید یکی از این افراد ناقل ویروس باشد و خودش هم خبر ندارد، چه اتفاقی در این منطقه کم برخوردار خواهد افتاد.
 روز گذشته رییس شورای تامین جیرفت از ممنوعیت ورود افراد غیربومی به این شهرستان خبر داد و گفت: این طرح تا اطلاع ثانوی ادامه دارد.
عطاپور وزیری هشدار داد، خودروهایی که پلاک‌های استان‌های آلوده را داشته باشند، از ورودی شهر برگشت داده می‌شوند.
انتشار این خبر باعث شد بسیاری از افراد که قصد سفر به جنوب کرمان را داشتند از سفر به این منطقه منصرف شوند و خیلی‌ها که در جیرفت و اهل همین منطقه بودند اما شماره پلاک خودروهایشان متعلق به شهرهای دیگر بود هم از سفرهای غیرضروری پرهیز کردند چون مطمئن نبودند که دوباره بتوانند به شهر خود برگردند.
مسوولان به طور مستمر و مکرر اعلام کرده‌اند که مردم برای سلامتی خودشان جز در موارد ضروری در خانه بمانند و از حضور در خیابان‌ها خودداری کنند تا متولیان امر بتوانند هرچه زودتر این ویروس را مهار کنند.
شرایط سختی است اما تا می‌توانیم در خانه بمانیم و هرچه زودتر جشن مهار کرونا را برپا کنیم.

مهدی شفیعی مدیرگروه بیمارهای واگیردار معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان از ابتدای اپیدمی ویروس کرونا تا به امروز جمعه ۲۳ اسفندماه مراجعه کنندگان بیمار تنفسی به بیمارستان های استان را ۸۵۹ نفر  اعلام کرد و گفت: از این تعداد ۴۰۷ نفر مشکوک ابتلا به ویروس کرونا بودند که براساس حجم نمونه های گرفته شده در این مدت از ۴۶۶ نفر  جواب آزمایش قطعی ۷۷ مورد مثبت بوده است و ۳۸۹ نفر نیز منفی بوده است و ۱۹ مورد مبتلا به این ویروس با حال عمومی خوب از بیمارستان های سطح استان ترخیص شده‌اند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.