به گزارش ایرنا، برگزاری کنسرت در جنوب کرمان یکی از مطالبات همیشگی مردم به ویژه نسل جوان بوده چرا که نبود و یا کمبود برنامه های موسیقی محور طی سال های گذشته پدیده‌ای جدیدی تحت عنوان مهاجرت کنسرتی به وجود آوره بود و برخی از مردم برای حضور در کنسرت های مورد علاقه خود به استانهای همجوار سفر می کردند.

طی سال های اخیر برگزاری کنسرت در منطقه جنوب کرمان به یک تابوی تبدیل و نسبت به این موضوع چنان سیاه نمایی شده بود که هیچکس جرات پیگیری این مساله را نداشت و از از طرفی، مسئولان هم در این زمینه با مردم شفاف صحبت نمی کردند و این قفل همچنان بر دروازه موسیقیایی این خطه محروم خودنمایی می کرد، اما پیگیری های اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی جنوب کرمان خبر از شکستن این قفل در آینده ای نه چندان دور می دهد.

 اصل برگزاری کنسرت در قوانین کشور جمهوری اسلامی توسط خواننده‌های مجاز وطنی بر همگان آشکار است ولی هنوز علت اینکه برخی افراد با برگزاری کنسرت در جنوب کرمان مخالفت می‌کنند مشخص نیست و عده ای سعی دارند مخالفت با برگزاری برنامه های موسیقی محور را به مجموعه دفتر امام جمعه نسبت دهند، در حالی که حجت الاسلام رضا سعادت فر امام جمعه جیرفت بارها اعلام کرده اند با برگزاری مراسمی که توسط خواننده های مجاز کشور و طبق سئونات اسلامی برگزار شود هیچ مخالفتی نداریم.

همچنین مساله موسیقی، از چشمان تیزبین مقام معظم رهبری نیز مغفول نمانده و ایشان در این زمینه به صراحت موضع و تکلیف را برهمگان مشخص کردند و فرمودند، درخواست من از شما آقایان موسیقی‌دان‌ها و افرادی که در این زمینه بسیار مهم صاحب نظر هستید، این است که احساس مسئولیت کنید و موسیقی را نجات دهید، البته من دلم نمی‌خواهد مفاهیم با هم مخلوط شود، بعضی از موسیقی‌دان‌های سنتی اصیل و ریشه‌دار، گاهی می‌گویند که موسیقی قبل از انقلاب دچار ابتذال شده بود ولی در دوران انقلاب الحمدالله آن ابتذال از بین رفت، خوشبختانه به خاطر محدودیت‌های قهری انقلاب، آن ابتذال‌ها از پیکر موسیقی فرو ریخت.

رهبر معظم انقلاب عقیده دارند که مرز موسیقی حرام و حلال عبارت از ایرانی‌ بودن، سنتی‌ بودن، قدیمی‌ بودن، کلاسیک‌ بودن، غربی یا شرقی‌ بودن نیست، مرز آن چیزی است که من گفتم، ابتذال 

در جنوب کرمان مؤسسه فرهنگی و هنری با اساس نامه برگزاری کنسرت وجود ندارد

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی جنوب کرمان با بیان اینکه برگزاری کنسرت یک وجهه سخت افزاری دارد، گفت: مؤسسه‌ای می‌تواند کنسرت را برگزار کند که مجوز داشته باشد و در اساس‌نامه‌اش برگزاری کنسرت قید شده باشد ولی در جنوب کرمان چنین مؤسسه‌ای وجود ندارد.

حسین اسحاقی افزود: هیچکس تاکنون حاضر نشده که چنین مؤسسه‌ای را به ثبت برساند و ظاهرا انگیزه‌ای هم وجود ندارد زیرا افراد اطمینان ندارند که سرمایه‌شان برگشت بخورد و فکر می‌کنند متضرر خواهند شد زیرا بیشتر خواننده‌ها قیمت بلیط‌شان بالا است.

وی اظهار داشت: هیچ فرد سرمایه‌گذاری حاضر به سرمایه‌گذاری در این حوزه نیست زیرا در گذشته برنامه‌هایی اجرا شده که مدیریت شایسته و مطلوبی نداشتند و افراد اعتماد ندارند و افرادی هم که بومی نیستند پس از درخواست، از من چک تضمینی برای بازگشت سرمایه‌شان می‌خواهند که بنده نمی‌توانم چنین کاری را انجام دهم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی جنوب کرمان ادامه داد: برای رفع این مشکل از امسال به انجمن موسیقی تاکید کردم که شب‌های موسیقی را در جنوب کرمان برگزار کنند و پس از محرم، یکی دو مورد از این برنامه‌ها برگزار خواهد شد و بقیه برنامه‌ها پس از گذر از فصل گرما اجرا می‌شوند.

وی با بیان اینکه ذائقه بیشتر مردم جنوب کرمان به سمت موسیقی‌های محلی و فورکلور است، تصریح کرد: در نمایشگاه کتاب سنجش کردیم و ۹ هزار نفر در نظرسنجی ما شرکت کردند که ۶ هزار نفر آنها گزینه فورکلور و موسیقی محلی را انتخاب کردند.

اسحاقی گفت: سه ضلع برای برگزاری کنسرت داریم که شامل ارشاد، شورای تأمین و سرمایه‌گذار است - ضلع ارشاد مرجع صدور مجوز بوده که طبق ضوابط عمل می‌کند - شورای تأمین هم مسائل امنیت و ترافیک را تأمین می‌کند و ضلع اصلی دیگر، شرکت یا مؤسسه سرمایه‌گذاری است.

نبود فضای مناسب برای برگزاری کنسرت در جنوب کرمان

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی جنوب کرمان اظهار داشت: مشکل دیگر در برگزاری کنسرت، نبود فضای مناسب در این منطقه است.

اسحاقی به گرمای 50 درجه ای هوا اشاره کرد و افزود: اکنون که اوج گرماست در هر مکانی نمی‌شود کنسرت برگزار کرد زیرا وسایل سرمایشی در اماکن نداریم و به همین دلیل برگزاری کنسرت‌ها به شش ماهه دوم سال منتقل می‌شود.

وی با بیان اینکه شهرداری‌ها هم باید پای کار بیایند، گفت: دنبال ایجاد روحیه شادی و نشاط برای مردم هستیم اما برای تحقق این مهم همه باید پای کار باشند، شهرداری و شورای شهر هم همکاری کنند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی جنوب کرمان افزود: ارشاد به عنوان متولی، وظیفه حاکمیتی کارش را انجام می‌دهد ولی نقش اصلی به عهده مؤسسات و شهرداری‌هاست هر چند که ما عملا در 6 ماه سال نمی‌توانیم کنسرتی برگزار کنیم.

اسحاقی با اشاره به زیرساخت‌های برگزاری کنسرت در جنوب کرمان اظهار داشت: مشکلی برای برگزاری کنسرت در کهنوج نداریم زیرا سالن پیشرفته‌ای با سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی در این شهرستان وجود دارد.

مخالف برگزاری کنسرت نیستیم

امام جمعه جیرفت نیز گفت: حضرت امام خمینی (ره) فرموند، ما با سینما مخالف نیستیم بلکه با فساد و فحشا مخالفیم، ما هم با کنسرت مخالف نیستیم اما کنسرتی که در آن ضوابط شرعی رعایت شود در غیر این صورت، مخالف هستیم.

حجت الاسلام رضا سعادت‌فر افزود: نمی‌شود گفت کنسرت مطلقاً خوب یا بد است، ما تابع شرع هستیم نه به دنبال اعمال سلیقه شخصی، اگر خواننده‌ای قصد برگزاری کنسرت را داشته باشد پس از تحقیق در خصوص خواننده و فضایی که در سالن‌ها ایجاد می‌کند، نظر می‌دهیم.

جامعه‌ای که هنر نداشته باشد یک جامعه مرده است

کارشناس هنری جنوب کرمان هم اظهار داشت: مقوله هنر، شاخص زندگی انسانی بوده لذا جامعه‌ای که هنر نداشته باشد یک جامعه مرده است.

علی صادق زاده با بیان اینکه موسیقی قلب هنر محسوب می‌شود، افزود: اجرای موسیقی زنده، پاسداشت موسیقی سنتی است و کنسرت‌های موسیقی باعث آرامش بخشیدن به جامعه و تخلیه روحی افراد می‌شود.

وی ادامه داد: اگر این انرژی به خانواده‌ها سرزیر شود، در نهایت جامعه‌ای با انرژی و با نشاط خواهیم داشت.

برگزاری کنسرت نیاز به زیرساخت خاصی ندارد

برگزارکننده کنسرت در جنوب کرمان نیز گفت: هیچ کجای ایران زیرساخت خاصی برای برگزاری کنسرت وجود ندارد.

مهرداد اقتداری افزود: در تمام کشور در سالن‌های ورزشی کنسرت برگزار می‌شود و فقط تهران در برج میلاد، بندرعباس در تالار آوینی و تالار صیاد شیرازی، در اصفهان و یک سالن هم در تبریز وجود دارد که ظرفیت این تالارهای آگوستیک، زیر یکهزار نفر است.

وی بیان کرد: در همین شهر سیرجان حدود یک ماه پیش گروه رستاک در سالن ورزشی کنسرت خود را اجرا کردند البته ما در جنوب کرمان با نحوه فروش بلیط، نحوه چیدمان صندلی و حراست مشکل داریم که این کارها را باید یک گروه حرفه‌ای انجام دهد تا شاهد مشکلی نباشیم.

اقتداری اظهار داشت: در جیرفت اگر نخستین کنسرت، بَد برگزار شود فاتحه همه چیز خوانده است لذا کار نشد ندارد و باید برنامه‌ریزی صحیح در این باره وجو داشته باشد.

 تقویت نشاط اجتماعی؛ کاهش ناهنجاری‌ها 

کارشناس آسیب‌های اجتماعی هم گفت: بالا رفتن روحیه و نشاط اجتماعی باعث کاهش ناهنجاری‌ها و آسیب های اجتماعی می‌شود.

فاطمه مهنی افزود: جامعه‌ای که هر چه بیشتر سالن‌های تئاتر، گالری‌های نقاشی، نمایشگاه‌های آثار هنری و سالن‌های سینما و موسیقی داشته باشد و در زمینه هنر فعال‌تر باشد، بِزه اجتماعی و معضلات شهروندی در آن کمتر می‌شود.

وی تصریح کرد: موسیقی، باعث بارور کردن توانایی روحی افراد می‌شود و با موسیقی و کنسرت‌ها، تخلیه انرژی به شیوه‌ای اصولی و در قالب هنجارهای جامعه اتفاق می‌افتد و باعث می‌شود جامعه ای آرام تر و سالم‌تر داشته باشیم.

گزارش از هادی شفیعی مجاز

7429/7450

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.