به گزارش ایرنا، مهدی رجبی زاده روز سه شنبه در جمع خبرنگاران افزود: 42 میلیون هکتار عملیات کاداستر تاکنون در کشور انجام شده است که در زمینه مبارزه با زمین خواری، تثبیت مالکیت دولت و پاسخگویی به استعلامات، دستاورد بسیار خوبی است.
وی اظهار داشت: اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان از اول سال جاری تا پایان دی ماه به حدود 18 هزار استعلام اراضی را پاسخ داده است.
وی مساحت عرصه های منابع طبیعی شمال استان کرمان را حدود 13.5 میلیون هکتار عنوان و تصریح کرد: منابع طبیعی سرمایه ملی است و شعار امسال این نهاد 'منابع طبیعی سرمایه ملی' برگزیده شده و این شعار یادآوری می کند سرمایه های موجود را باید پاسداشت.
مدیرکل منابع طبیعی و آخیزداری استان کرمان افزود: باید منابع طبیعی را حفظ کرد و یا در حد تعادل به نسل آینده تحویل داد در غیر این صورت در حق آیندگان جفا کرده ایم.
وی تصریح کرد: وضعیت منابع طبیعی در استان و کشور متعادل نیست و معنی آن این است بیش از حد و ظرفیت از منابع موجود استفاده شده است.
رجبی زاده اظهار داشت: عامل انسانی و نبود برنامه ریزی عامل اصلی چالش های موجود در منابع طبیعی و بر هم خوردن تعادل این مهم است.
وی افزود: با توجه به بحران خشکسالی، امسال در بحث آبخیزداری اعتباراتی از محل صندوق توسعه ملی برای کاهش اثرات خشکسالی‌ تخصیص داده شده است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری شمال استان کرمان با اشاره به اقلیم خشک این استان گفت: بارندگی‌ کرمان طی سال‌ جاری 70 میلیمتر گزارش شده و می توان با مدیریت صحیح با همین میزان بارش در بخش پروژه ‌های آبخیزداری و فضای سبز کار انجام داد و در نهایت سفره ‌های آب زیرزمینی را تقویت کرد.
وی افزود: 300 میلیون متر مکعب روان آب تا قبل از سال جاری برای انجام طرح ‌های آبخیزداری در کرمان جمع آوری شده است.
وی ادامه داد: 512 سازه آبی نیز طی سال جاری از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی در استان کرمان احداث شده که با این وجود توانستیم 21 میلیون متر مکعب روان آب را مدیریت و 6 میلیون متر مکعب از این مقدار را به سفره‌ های آب زیرزمینی تزریق کنیم.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان بیان کرد: عملیات مبارزه با آفات و بیماری‌ ها طی سال جاری بر روی پنج هزار و 200 هکتار از جنگل‌ های بادام و بنه این استان انجام شده است.
وی تصریح کرد: اقلامی مانند تنورگازی به منظور حفاظت جنگل‌ ها بین روستاییان در کرمان توزیع شد و با انجام این اقدام مهم از تخریب پنج هزار هکتار از جنگل ‌های این استان جلوگیری شد.
وی افزود: منابع حوزه شمال استان کرمان 13 و نیم میلیون هکتار مساحت دارد و 20 درصد بیابان های کشور و حدود یک میلیون هکتار حدود 9 درصد جنگل های کشور را دارد لذا به دلیل وسعت زیاد مدیریت این منابع دشوار است.
رجبی زاده بیان کرد: از مجموع 13 و نیم میلیون هکتار اراضی ملی موجود در شمال استان کرمان تفکیک مستثنیات تقریبا انجام شده است.
رجبی زاده گفت: در بخش بیابانزدایی و مبارزه با گرد و غبار نیز اقدامات بزرگی در کرمان انجام شده چنانچه در شرق این استان در منطقه نگین کویر فهرج سال گذشته کار مالچ پاشی آغاز شده است.
وی به افزایش قیمت مالچ و ایجاد وقفه در اجرای این عملیات اشاره کرد و گفت: هزار هکتار مالچ پاشی در نگین کویر فهرج در حال انجام است و 11 هزار هکتار برای سال آینده مالچ پاشی در شرق استان در دستور کار قرار دارد.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کرمان گفت: مناطق این استان متاثر از گرد و غبار است و به دلیل اینکه از محل اعتبارات دولتی نمی توان مالچ پاشی و اقدامات دیگر را انجام داد از معین های اقتصادی و صنایع بزرگ به عنوان مسئولیت اجتماعی در این بخش استفاده شده است.
وی گفت: اکنون با 12 معین اقتصادی در بخش حفاظت از منابع طبیعی تفاهم نامه همکاری امضا شده است.
رجبی زاده افزود: منابع طبیعی به فرموده رهبر معظم انقلاب اسلامی باید به معارف عمومی تبدیل شود و این به معنی ورود تمام اقشار در این بخش است.
وی تاکید کرد: منابع طبیعی استان کرمان در قالب طرحی که وارد سال سیزدهم اجرا شده تاکنون 921 هزار نفر ساعت کودکان دبستانی را با کمک سمن ها آموزش های حفاظت از منابع طبیعی داده و حدود 15 هزار ساعت از این مقدار در سال 97 انجام شده است.
3029
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.