به گزارش ایرنا، آمارها همواره نشان می دهند که بانوان همیشه بیشترین مراجعه کننده برای دریافت خدمات سلامت در جامعه هستند و در این زمینه، نقش مردان کم رنگ بوده و این مساله در حالیست که در کشورهای پیشرفته هیچ تفاوتی میان مردان و زنان نیست و می توان این مساله را ریشه در مرد سالاری و جایگاه قوی مرد ایرانی نسبت به جنس مخالف برشمرد.
**خدمات دهی در مراکز جامع سلامت و خانه های بهداشت
کارشناس امور بهداشتی در جنوب کرمان گفت: همه گروه های سنی از نوزادان تا سالمندان می توانند از خدمات خانه های بهداشت و مراکز جامع سلامت در جنوب کرمان بهره مند شوند.
فاطمه مشایخی افزود: در گذشته برنامه های خانه های بهداشت و مراکز جامع سلامت ویژه کودکان، مادران، واکسیناسیون و حوزه بهداشت محیط و حرفه ای بود اما در حال حاضر همه گروه های سنی می توانند از خدمات این مراکز برخوردار شوند.
وی ادامه داد: با پیشرفت نظام مقدس جمهوری اسلامی، خدمات سلامت به روز و به تمامی اقشار جامعه ارائه می شود.
مشایخی اظهار داشت: در مراکز جامع سلامت برای گروه های سنی بالای 40 سال آزمایش های قند خون، چربی و فشارخون به طور رایگان آزمایش انجام می شود و بر اساس نتیجه احصا شده، کارت سلامت برای فرد صادر می شود.
این کارشناس بهداشتی افزود: این کارت ها در چهار رنگ سبز، قرمز، نارنجی و زرد است.
وی ادامه داد: افرادی که کارت سبز دریافت می کنند به معنی سلامت کامل آنان است و مراجعه مجدد آنان به مراکز جامع سلامت بعد از یک سال، کارت زرد به معنی مراجعه 9 ماه دیگر، کارت های نارنجی 6 ماه دیگر و کارت قرمز نیز مربوط به مراجعه سه ماهه دارندگان آن است.
مشایخی گفت: همه مراکز جامع سلامت در جنوب استان دارای پزشک، کارشناس بهداشتی و مشاوران تعذیه هستند.
وی بیان کرد: برای کاهش حداقل 25 درصد مرگ های نابهنگام در بین گروه های سنی 30 تا 70 سال باید تشکیل پرونده در مراکز جامع سلامت جدی گرفته شود.
**مردها به سلامت خود اهمیت نمی دهند
رئیس مرکز بهداشت جیرفت از عدم مشارکت مردان در سلامت خود انتقاد کرد و گفت: در حوزه سلامت، مردها کمتر به مراکز بهداشتی مراجعه می‌کنند و درواقع به سلامت خود اهمیت نمی دهند در حالی که زن ها مشارکت بیشتری دارند.‏
رضا محمودی افزود: از سال 1387 در بخش خدمات سلامت، برای گروه‌های سنی مختلف برنامه خاصی تدارک دیده شد به ویژه در سنین 30 تا 59 سال که روی سلامت مردان تمرکز دارد و از سال 84 به طور ویژه به بحث سلامت مردان توجه شده است.
وی با اشاره به این مطلب که چاقی در آقایان بیشتر از بانوان است و سبک زندگی سالم و مصرف دخانیات نیز در خانم‌ها وضعیت بهتری دارد ابراز نگرانی کرد.
محمودی تصریح کرد: بیماری قلبی و عروقی در صدر علل مرگ و میر است و حوادث ترافیکی و سرطان‌ها از دیگر موارد مرگ و میر هستند که بیشتر این موارد برای اقایان رخ می دهد.
رئیس مرکز بهداشت جیرفت اظهار داشت: آمار خودکشی موفق در مردان بیشتر از زنان است از این رو باید به بحث خود مراقبتی آقایان توجه ویژه‌ای داشته باشیم.
وی افزود: هدف ما این است، گروه‌هایی که در اختیار مراقبین سلامت قرار می‌گیرند، مراقبت مناسبی از آن ها صورت گیرد.‏
محمودی بیان کرد: بیشتر آقایان، پزشکان عمومی را بر متخصص ترجیح می دهند و مراجعه مردان به مراکز بهداشتی کمتر بوده و باید دسترسی آنها به خدمات افزایش پیدا کند.
وی انجام فعالیت های بدنی به خصوص ورزش پیاده روی را با شعار 'مردان فعال تر مردان سالم تر' به عنوان محور اصلی پویش هفته سلامت مردان عنوان کرد.
**لزوم تغییر نگاه مردان در استفاده از خدمات سلامت
شهروند جیرفتی گفت: تغییر نگاه مردان برای استفاده از خدمات سلامت نیازمند فرهنگ سازی بوده از این رو همه باید در این زمینه مشارکت کنند تا شاهد جامعه ای سالم باشیم.
عزیز محمدی افزود: مردان کمتر به پزشک مراجعه نموده و مراجعه به مراکز درمانی را به دلایل مختلف از جمله موانع فرهنگی تا بروز مراحل پیشرفته و خطرناک بیماری به تأخیر می اندازند که باید این نگاه تغییر پیدا کند.
وی اضافه کرد: هفته اول اسفند ماه در کشور ما با نام هفته ملی سلامت مردان ایرانی (سما) نامگذاری شده است که این اقدام وزارت بهداشت با هدف تأکید بر سلامت مردان کشورمان و حساس سازی مردان جامعه ایرانی برای توجه بیشتر به جنبه های پیشگیری از مخاطرات سلامت بوده است .
وی ادامه داد: هر ساله در این هفته با هدف حساس سازی جامعه، آموزش و فرهنگ سازی در حد امکان صورت می گیرد که با توجه به اهمیت سلامت مردان و برای ایجاد فرصت کافی جهت انجام فعالیت ها، برنامه های مربوطه در هفته ای به نام هفته ملی سلامت مردان ایرانی برگزار می شود.
سلامت مردان موضوعی است که موجب استحکام و ارتقای سلامت نیروی کار جامعه شده و توسعه کشور را در پی خواهد داشت لذا مردان نسبت به زنان در معرض فاکتور های خطر محیطی و شغلی بیشتری هستند و عادت های غلطی همچون مصرف سیگار، الکل، اعتیاد و استرس شغلی در این جنس بیشتر است.
جنوب کرمان با جمعیت یک میلیون نفر، یک سوم مساحت این استان را به خود اختصاص داده است.
گزارش: هادی شفیعی مجاز
7450/7429/ 5054
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.