عباس تقی زاده روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه رسانه ها با هزینه کمتر و البته موفق تر می توانند با فساد مبارزه کنند افزود: رسانه ها در سالهای اخیر نقش بیشتری را در راستای مبارزه با فساد ایجاد کرده اند.
وی با اشاره به اینکه کاربران فضای مجازی به راحتی نمی توانند برچسب جرم و فساد را در این فضا تشخیص دهند بیان داشت: در فضای مجازی هر فرد به راحتی می تواند هر محتوایی را منتشر و دیگران را به فساد محکوم کند و این روند می تواند سبب اختلال در نظام اجتماعی شود.
استاد دانشگاه فرهنگیان و فعال رسانه ای استان کرمان یکی از وظایف مهم اصحاب رسانه را در شرایط کنونی مبارزه با فساد دانست و تصریح کرد: گاهی اوقات انتشار اخبار دروغین فساد موجب ایجاد آسیب در جامعه می شود.
تقی زاده گفت: اگر فعالیت هایی که در زمینه فساد رخ می دهد، مسئولان حوزه های مرتبط به سرعت گزارش آن را به مردم اطلاع رسانی می کردند و در برابر این اقدام خود به مردم پاسخگو بودند، جلوی بسیاری از شایعات گرفته می شد و اعتماد عمومی خدشه دار نمی شد.
**اعتراضات مردمی باید از یک مسیر شفاف پیش برود
این فعال رسانه ای با اشاره به مشکلات اخیر کشور گفت: گاهی اوقات در فضای مجازی فراخوان هایی که پایه و اساس آن ها مشخص نیست، برای تعطیل کردن کسب و کارها و تجمعات داده می شود که به شکل اغراق آمیزی در بین افکار عمومی منتشر می شود.
تقی زاده در ادامه با بیان اینکه اعتراضات معیشتی حق مردم است افزود: عده ای در فضای مجازی اهداف خودشان که با اهداف ملی و مردم سازگاری ندارند را در جامعه منتشر و آب را گل آلود می کنند تا از آن ماهی بگیرند.
وی ادامه داد: این افراد نمی گذارند مطالبات و مشکلات مردم از یک مسیر شفافی پیش برود و دغدغه های معیشی مردم را آلوده به اغراض سیاسی می کنند که گسترش و عدم مدیریت این شرایط سبب فروپاشی نظام اجتماعی می شود.
استاد دانشگاه فرهنگیان کرمان تصریح کرد: سهم اصلی را در وضعیت کنونی به مدیران و دولتمردان می دهم که صدای اعترضات معیشتی را بشنوند تا نسبت به دغدغه ها و مشکلات معیشتی مردم پاسخگو باشند.
تقی زاده خاطرنشان کرد: اگر رسانه ها در زمینه پاسخگویی کُند عمل کنند؛ افراد فرصت طلب وارد می شوند و رسانه های دیگر جایگزین می شوند.
**جای خالی پرداختن و پاسخ دادن به اعتراضات معیشتی در رسانه های اصلی
وی با تأکید بر اینکه جای پرداختن و پاسخ دادن به اعتراضات معیشتی در رسانه های اصلی ما خالی است گفت: زمانی مخاطبان پاسخی را از رسانه های اصلی دریافت نکنند به سمت رسانه های معاند برای پاسخگویی به مسائل خود می روند.
این استاد علوم ارتباطات تصریح کرد: در زمان تجمعات میزان عقلانیت و منطق افراد کم می شود و حجم شایعات و محتوای ساختگی و جعلی افزایش می یابد و در نتیجه سبب هدایت از جای نامناسب و نااهل افراد در این فضا می شود و نظام اجتماعی را به سمت فروپاشی پیش می برد.
** دولتمردان و تصمیم سازان به قدرت نقوذ رسانه های دیجیتال توجه کنند
تقی زاده با بیان اینکه تصمیم سازان و دولتمردان کشور قدرت نفوذ رسانه های دیجیتال را دست کم نگیرند زیرا می توانند جلوی فروپاشی اجتماعی را بگیرند گفت: در این برهه از زمان رسانه ها باید حرفه ای عمل کنند و قدرت پیشگیری در حوزه فساد را افزایش دهند.
وی افزود: رسانه ها باید سطح آگاهی عمومی را در تحلیل پیام های فضای مجازی بالا ببرند تا در زمان بحران مخاطب خود را مدیریت کند.
** نیازمند یک فضای باز سیاسی و همگرایی در کشور هستیم
این استاد علوم ارتباطات با تاکید بر اینکه در شرایط جدید کشور نیازمند یک فضای باز سیاسی و همگرایی هستیم گفت: همه گروه های سیاسی باید سر یک میز بنشینند و مشکلات کشور را تحلیل کنند زیرا این مسائل مهمتر از مسائل حزبی و گروهی هستند.
تقی زاده خاطرنشان کرد: با هوشیاری، اتحاد و همدلی، درک شرایط و کنار گذاشتن اختلافات می توان از دل تهدیدات دشمنان فرصت ایجاد کرد و برای تحقق این مهم نیازمند یک خرد جمعی برای مدیریت کشور هستیم تا جلوی تهدیدات گرفته شود.
وی با بیان اینکه اگر بخواهیم در فضاهای قطب بندی و جناح بندی سیاسی بمانیم به سمت باخت پیش می رویم گفت: هویت ما با کشور و نظام معنی پیدا می کند و زمانی بخواهد از هم بپاشد امنیت کشور از بین می رود.
این استاد علوم ارتباطات با بیان اینکه رسانه ها امید بخشی را به جامعه ترزیق کنند تصریح کرد: رسانه ها می توانند در این فضا تیغ دشمن را کُند کنند.
3029/9895
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.