کیانوش همدانی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، رنگ پریدگی در زبان و مخاط زبانی، چشم و لب ها، کم رنگ شدن خطوط کف دست، احساس خستگی، سیاهی رفتن چشم ها، بی تفاوتی نسبت به مسائل، سردرد، سرگیجه، بی اشتهایی و کاهش وزن، خواب رفتن دست و پا، تنگی نفس، افزایش ضربان قلب، علاقه به خوردن خاک و در موارد شدید قاشقی شدن ناخن ها را از مهمترین علائم فقر آهن عنوان کرد.
وی گفت: ریزمغذی ها و مواد معدنی در کنار کربوهیدرات ها برای بدن مورد نیاز است که متاسفانه کمبود آهن، کلسیم، مس و ویتامین E و D در گروه های آسیب پذیر بویژه در کودکان زیر پنج سال و مادران باردار دیده می شود به طوری که کم خونی ناشی از فقر آهن جزو موارد شایع در کشور است.
این کارشناس تغذیه با بیان اینکه میزان آهن در خون سازی و تشکیل گلبول های قرمز موثر است، گفت: در فرد بالغ مصرف 2 تا چهار گرم آهن بسته به سن و جنس فرد مورد نیاز است.
همدانی عنوان کرد: آهن، اکسیژن لازم برای تنفس را به ریه می برد، در تبدیل بتاکاروین، برداشتن چربی های خون، سنتز کلاژن و تولید آنتی بادی در مقابل عفونت ها در بدن موثر می باشد.
وی با اشاره به عمده ترین دلیل اختلالات تغذیه ای و کمبود آهن در بدن، عدم دسترسی به مواد غذایی حاوی آهن، عدم اطلاع از نقش رژیم مناسب در زندگی، مصرف آب آلوده، کمبود آهن در رژیم های درمانی و پایین بودن جذب آهن را از این موارد دانست.
این کارشناس تغذیه گفت: از آن جا که کودکان زیر پنج سال از موارد آسیب پذیرند، عدم شروع بموقع غذای کمکی در کودکان، نامناسب مصرف کردن موادغذایی مغذی، داشتن آلودگی های انگلی، بیماری های عفونی و تنفسی از علل بروز کم خونی در این افراد محسوب می شود.
همدانی با اشاره به منابع غذایی آهن مورد نیاز بدن، اظهار داشت: مصرف انواع گوشت قرمز، سفید، جگر و دل و قلوه که جذب آهن زیادی دارند، توصیه می شود.
وی همچنین مصرف غلات، حبوبات، زرده تخم مرغ، توت خشک، انجیر، خرما، مغزهای پسته، بادام و فندق که جذب آهن کمی دارند را نیز توصیه کرد.
این کارشناس گفت: خوردن سالاد و سبزی جات و میوه جات، مصرف نکردن چای و قهوه یک ساعت قبل و بعد از غذا در تمامی افراد توصیه می شود.
7445/8066
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.