به گزارش خبرنگار ایرنا ، اوایل دهه 90 وزارت بهداشت ،درمان و اموزش پزشکی، پژوهشی را با عنوان ' وضعیت ریزمغذی های نقاط مختلف ایران ' انجام داد که در آن وضعیت ویتامین D افراد مختلف در استان ها مورد ارزیابی قرار گرفت و در این تحقیق وضعیت مازندران ناخوشایند اعلام شد .
عوارض ناشی از کمبود این ویتامین در مراحل اولیه به صورت دردهای استخوانی است و بعد از آن و تشدید کمبودها به بدشکلی استخوان و کوتاهی قد می رسد .
معاون فنی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران در این باره به خبرنگار ایرنا گفت : براساس نتایج آخرین تحقیقات وزارت بهداشت ، وضعیت کمبود ویتامین D در برخی گروههای سنی مازندران شدید است و در این زمینه جز رتبه دارهای کشور به شمار می رویم .
نادر آهنگر بیشترین کمبود این ویتامین در مازندران را گروه سنی نوجوان (14 تا 20 سال ) اعلام کرد و گفت : میانگین کشوری کمبود ویتامین D در این گروه سنی 76 درصد است که این رقم در مازندران با افزایش حدود8 درصدی 84 و 4 دهم درصد است .
براساس اعلام وزارت بهداشت ، نوجوانان مازندران از حیث کمبود ویتامین D سومین استان کشور به شمار می روند .
معاون فنی دانشگاه علوم پزشکی مازندران از کودکان 6 ساله به عنوان دیگر گروه سنی استان نام برد که با کمبود این ویتامین مواجه هستند .
وی گفت : 65 و 8 دهم درصد کودکان مازندران در این سن با کمبود ویتامین D مواجه اند که این رقم در کشور 61 و 8 دهم درصد است .
آهنگر از میانسالان (رده سنی 30 تا 60 ساله ) به عنوان دیگر افراد درگیر با کمبود ویتامین D در مازندران نام برد و افزود : 63 و 8 دهم درصد مردم استان در این سن به کمبود این ویتامین مبتلا هستند .
به استناد تحقیقات وزارت علوم 59 و یک دهم درصد میانسالان کشور با کمبود ویتامین D مواجه هستند .
وی با اشاره به اینکه بیشتر مردم مازندران در تمامی رده های سنی با کمبود این ویتامین مواجه هستند ، ادامه داد : تصورات غلط مردم و کم آگاهی در خصوص عارضه های کمبود D و نسبت دادن دردهای مفصلی و استخوانی به رطوبت بالای هوای این استان باعث شده تا از درمان آن غافل شوند .
وی اضافه کرد : اگر کمبود این ویتامین کنترل نشود باعث بروز بیماری های همچون راشتیسم و نرمی در افراد می شود که عوارض بیشتری دارد .
معاون فنی علوم پزشکی مازندران گفت : این دانشگاه برای جبران کمبود ویتامین D مردم استان برنامه های مکمل یاری را اجرایی کرده است تا از عوارض مشکلات این ویتامین جلوگیری شود .
وی از توزیع قرص ویتامین D در میان دانش آموزان دختر متوسطه اول و دوم ، خوراندن قطره AD برای کودکان زیر 2 سال و دادن قرص به میانسالان در مراکز بهداشتی مازندران از جمله اقدامات مکمل یاری در استان اعلام کرد .
در تعریف علوم پزشکی ، میزان ویتامین مورد نیاز بدن هر فرد براساس اینکه در چه گروه سنی هستند برای کودکان زیر یکسال 400 واحد بین الملل ، یکسال تا 13 سال ، نوجوانان (14 تا 18 سال ) ، میانسالان (19 تا 70 سال ) و خانمهای باردار 600 واحد بین الملل و سالمندان (70 سال به بالا ) 800 واحد بین الملل است .
** جبران کمبود ویتامین D با تغذیه
کارشناس ارشد تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران منابع غذایی ویتامین D را محدود دانست و گفت : روغن کبد ماهیان پرچرب ، زرده تخم مرغ ، جگر ، قارچ و لبنیات از جمله مواد غذایی حاوی این ویتامین است .
میترا انتظاری افزود : همچنین محصولات غنی شده با ویتامین D از دیگر منابع غذایی است که برای جبران کمبود این ویتامین تاثیر دارد .
وی با اشاره به اینکه مازندران یکی از منابع مهم تولید آبزیان در کشور به شمار می رود ، ادامه داد : برغم بالا بودن میزان تولید ماهیان در این استان ، اما همه این ماهیان جز منابع ویتامین D به شمار نمی روند .
به گفته این کارشناس ارشد تغذیه ، ماهی سالمون بیشترین ویتامین D را در خود دارد که مازندران تولیدکننده این نوع ماهی نیست .
وی همچنین کمبود محصولات غنی شده ویتامین D در مازندران را از دیگر مسائلی دانست که می تواند در دریافت این نوع ویتامین تاثیر بگذارد .
انتظاری که از نور خورشید به عنوان منبع اصلی برای تامین این نوع ویتامین در افراد نام برد ، ادامه داد : هوای ابری پدیده جوی غالب در مازندران باعث شده تا مردم این استان از این منبع نیز بی بهره بمانند .
وی به مردم توصیه کرد که روزانه حدود نیم ساعت زیر نور مستقیم خورشید قرار بگیرند تا ویتامین D لازم را دریافت بکنند .
2096/1899
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.