اردشیر پشنگ روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به تلاش های ایالات متحده آمریکا برای به انزوا کشاندن ایران، افزود: آمریکا به دنبال افزایش تعداد متحدان خود علیه ایران است و از هر روشی برای وارد کردن فشار به ما استفاده می کند که برای مقابله با آن باید جمهوری اسلامی ایران دیپلماسی خود را فعال تر کند.
وی سفر دکتر روحانی به اروپا را تلاشی برای مقابله با ائتلاف غیررسمی و جهانی که توسط آمریکا و برخی از کشورها علیه ایران شکل گرفته دانست و گفت: این سفرها و گفت و گو و هم افزایی با دیگر کشورها در راستای حفظ برجام بسیار موثر است.
او استقبال بسیار خوب روسای کشورهای سویس و اتریش از دکتر روحانی را نیز از نظر سیاسی حاوی پیام های مثبتی دانست و اظهار داشت: این سفر نشان داد که بخش مهمی از اروپا مخالف روندی است که آمریکا علیه ایران در موضوع برجام در پیش گرفته و این قضیه برای ایران مثبت است.
این پژوهشگر روابط بین الملل تاکید کرد که دیپلماسی ایران در قبال دولت های دیگر باید در روزها و هفته‌های آینده فعال تر شود و نمونه چنین دیدارهایی که از یک سو حاکی از تداوم مناسبات 2 جانبه و با هدف افزایش روابط است و از سوی دیگر نشانگر این است که جامعه جهانی در مقابل یک جانبه گرایی آمریکا همراهی چندانی ندارند باید در سرلوحه و اولویت روابط دیپلماتیک و دیپلماسی تعاملی ایران با جهان قرار گیرد.
پشنگ، تاکید کرد که دیدارهای مختلفی باید با حضور شخص رئیس ‌جمهور و در پله‌های بعدی دیگر وزرا و وزیر خارجه با سران کشورهای مختلف دنیا انجام شود.
او در بخش دیگری از این گفت و گو در مورد پایبندی اروپا به برجام نیز گفت: اروپایی‌ها به طور رسمی اعلام کرده اند که موافق روند تازه ای که آمریکا برخلاف تعهدات برجام و برخلاف قطعنامه 2223 شورای امنیت صادر شده، نیستند.
او افزود: برخلاف آمریکا، اروپایی ها خواهان تداوم روند پیشین هستند یعنی حفظ برجام و تلاش برای ثبات و امنیت منطقه ای از طریق برجام را خواستار هستند.
وی تصریح کرد: باید دید تا چه میزان دولت های اروپایی قدرت دارند در مقابل تهدیدهای آمریکا بیاستند و همچنین قدرت اجرایی دارند که شرکت های خودشان را موظف کنند با ایران به فعالیت ادامه دهند و یا سرمایه گذاری و کار مشترک کنند.
او با بیان اینکه واکنش های مختلفی را در این ارتباط از اروپایی ها دیده ایم، گفت: به عنوان نمونه امانوئل ماکرون رئیس جمهوری فرانسه می گوید ما مخالف رویه ای هستیم که آمریکا در قبال ایران در پیش گرفته و موافق حفظ برجام و ارتباط با ایران هستیم اما از سوی دیگر اعلام کرد که شرکت‌های فرانسوی یا شرکت‌های اروپایی خودمختار هستند که انتخاب کنند که آیا در ایران می مانند یا نه؟
وی اظهار داشت که ماکرون در این ارتباط گفته که ما به دلیل شرایط دموکراتیک یا قوانین تجاری نمی توانیم شرکت ها را موظف به انجام یا انجام ندادن کاری کنیم که به نظر می رسد این رویکرد و موضع اروپایی ها متاثر از تحریم های آمریکا است و اروپا به نوعی در این موضوع شانه خالی می کند.
وی تاکید کرد که اروپایی ها باید تلاش کنند قوانین متقابلی که هم ضمانت دهد که ارتباط شرکت های اروپایی با ایران خللی به منافع آنها نمی زند و هم از منظر حقوقی به مقابله با آمریکایی‌ها و تحریم‌های این کشور که این تحریم‌ها ضربه مستقیم به منافع آنها وارد می‌کند و به نظرم تقویت این روند می تواند در ایجاد یک رویه جدید در مقابل آمریکایی ها تاثیرگذار باشد.
وی با بیان اینکه مساله فقط تحریم ایران و فشار آمریکا بر ایران نیست، گفت: اگر امروز اروپا و دیگر کشورهای جهان در مقابل فشارهای اقتصادی و سیاسی آمریکا در قبال ایران کوتاه بیایند و به نوعی ناخواسته در تحریم و افزایش فشار بر ایران همراهی کنند فردا روزی در پرونده‌ای دیگر آیا راه برای آمریکا باز نمی کنند که رفتار و رویه یک جانبه گرایانه خود را ادامه دهد.
او به خروج آمریکا از اعلامیه جهانی تغییرات آب و هوایی که اوباما در تصویب آن تاثیر بسیاری داشت و یا افزایش تعرفه بر واردات فولاد و آهن و برخی از کالاها از کانادا و کشورهای اروپایی، چین و ژاپن اشاره کرد و گفت: آمریکایی ها با این رفتارها نشان داده اند که در سیاست خارجی این رفتارها را به حوزه‌های دیگر تسری می دهند و فردا روزی در پرونده‌های دیگری هم اگر همین رفتار را داشته باشند باعث می شود همین نظم کم که در جامعه بین الملل وجود دارد، آسیب ببیند.
وی افزود: به باور من اروپایی ها بر سر موضوع ایران به طور خاص و بر رفتار آمریکایی‌ها به طور عام مجبور هستند که تلاش کنند که رویه مقابله جویانه ای در پیش بگیرند که باعث شود که رفتار امریکایی ها خود به یک رویه تبدیل نشود.
این پژوهشگر روابط بین الملل افزود: در چنین شرایطی مسئولان کشورمان باید بکوشند به شیوه های مختلف سطح تعامل خود را با اروپا تنها در مباحث اقتصادی یا سیاسی تعمیم ندهند و در مسایل نمادین دیگر همین رفتار را نشان دهند و سطح تعامل خود را ارتقا دهند.
پشنگ با تاکید بر اینکه باید ایران دیپلماسی فعالانه تری در پیش بگیرد، گفت: شاهد هستیم که در ماه های اخیر نخست وزیر رژیم صهیونیستی سفرهای منطقه‌ای خود را به اروپا و آمریکا و چندین کشور مختلف را با محور مقابله جویی و افزایش فشار به ایران در پیش گرفته و متقابلاً ایران هم می بایست فعالیت دیپلماتیک خود را افزایش دهد.
وی افزایش سطح فعالیت دیپلماتیک در سطح رئیس جمهوری و مقامات ارشد کشور و گفت و گو با مقامات کشورهای دنیا از جمله اروپایی ها را در کاهش جو روانی متاثر از خروج آمریکا از برجام و تبعات آن در اقتصاد ایران بسیار موثر دانست.
وی افزود: بخشی از وضعیت بازار و اقتصاد ایران متاثر از جو روانی خروج آمریکا از برجام است.
وی با تاکید بر اینکه برجام باید حفظ شود و مسئولان کشورمان برای حفظ آن تلاش کنند، گفت: حفظ برجام و ماندن ایران در آن بر خروج از این توافقنامه اولویت دارد و پایبندی به آن به نفع جامعه جهانی است.
وی با بیان اینکه تمام تلاش آمریکا منزوی کردن ایران است، گفت: باید با تدبیر و عقلانیت در داخل کشور و دیپلماسی فعال مانع از توفیق آمریکا در رسیدن به اهدافش شد.
وی بر خروج یک صدا از ایران و جلوگیری از موازی کاری برخی ارگانها در سیاست های منطقه ای و دیپلماسی کشور تاکید کرد و افزود: همه برای برون رفت از وضعیت فعلی و جلوگیری از یکجانبه گرایی آمریکایی ها باید تلاش کنند.
حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی سفر خود به 2 کشور اروپایی سوئیس و اتریش را از روز دوشنبه آغاز کرد و عصر چهارشنبه هفته گذشته به تهران بازگشت.
3033/8066
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.