به گزارش خبرنگار ایرنا، حسن سلیمانی روز یکشنبه در سی و دومین دوره انتخاب و معرفی نمونه های بخش کشاورزی استان کرمانشاه با اشاره به کمبود بارش و بحران خشکسالی در کشور تاکید کرد که در اجرای طرح های اقتصادی باید نحوه تامین و مصرف آب یکی از ملاک های اصلی باشد.
او تاکید کرد که در انتخاب برگزیدگان بخش های کشاورزی نیز باید افرادی تشویق شوند که در مدیریت مصرف آب خلاقیت داشته اند.
وی همچنین خواستار اجرای طرح های چند منظوره اقتصادی در طرح های آبخیزداری برای ایجاد اشتغال شد.
در این جلسه خسرو شهبازی مدیرکل جهاد کشاورزی کرمانشاه نیز گفت: اولین چالش ما در بخش کشاورزی کاهش بارندگی و کوتاهی دوره زمستان است، ضمن اینکه تخریب منابع آبی و کاهش منابع آب زیرزمینی دیگر مشکل ما در این حوزه است به گونه ای که حدود پنج دشت استان را به عنوان دشت های ممنوعه برداشت مازاد آب اعلام کرده ایم.
او افزود: از دیگر مشکلات ما فرسایش خاک است و امروزه فرسایش خاک ما 15 تن در هکتار است در حالی که خاکسازی ما به سه تن هم نمی رسد.
شهبازی دیگر مشکلات را کاهش آب شیرین، رشد جمعیت و افزایش تقاضا برای تامین غذا و نیز انقراض گونه های مختلف گیاهی و جانوری عنوان کرد.
به گفته او، اقدام های انجام شده جهاد کشاورزی استان برای جلوگیری از رشد این مشکلات تعادل بخشی به سفره های آب زیرزمینی به واسطه گسترش سیستم های آبیاری تحت فشار در استان بوده است به گونه ای که هم اکنون 73 هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان سیستم آبیاری تحت فشار دارند.
وی ادامه داد که 63 هزار هکتار از اراضی کرمانشاه نیز در بحث مهار آبهای مرزی در دست اجرا داریم که تاکنون 40 هزار هکتار آماده بهره برداری شده و در صورت راه اندازی سامانه گرمسیری حدود 50 درصد از اراضی آبی استان به شبکه آبیاری نوین متصل خواهد شد.
شهبازی در خصوص توسعه باغات مثمر و گیاهان دارویی نیز گفت: امسال هزار و 400 هکتار از اراضی کرمانشاه را در جهت توسعه باغات مثمر عملیاتی کرده ایم؛ ضمن اینکه در استان هزار و 500 گونه گیاهی وجود دارد که 300 گونه آن دارویی است، سیاست ما نیز توسعه کشت گیاهان دارویی در استان است.
وی در خصوص وضعیت کشاورزی استان نیز بیان داشت: در بخش کشاورزی با همت کشاورزان سخت کوش کرمانشاه رکوردهای خوبی زدیم از جمله:
- با تولید 841 هزار تن و خریداری 641 هزار تن گندم مازاد نیاز کشاورزان رتبه چهارم کشور را به دست آوردیم.
-در حبوبات رتبه اول کشور را داریم به تازگی هم به سمت کشت نخود پاییزه می رویم که عملکردش سه برابر کشت نخود بهاره است.
-در ذرت نیز با تولید 9 تن در هکتار و خریداری 120 هزار تن مازارد نیاز کشاورزان جزو استان های برتر کشور هستیم.
-در تولید چغندر قند در استان انقلابی ایجاد شد به گونه ای که در 11 هزار و 200 هکتار سطح زیرکشت 867 هزار تن از این سطح برداشت شد که رکود بی سابقه 75 تن در هکتار به ثبت رسید که حتی از اروپا نیز بیشتر است.
-در کلزا نیز رتبه اول کشور را به دست آوردیم و تولید ما نسبت به سال گذشته چهار و نیم برابر شد و به 2 و چهار دهم تن در هر هکتار رسید.
در ادامه جلال عزیزی به عنوان آبخیزدار نمونه استان بیان داشت که با کشت درختان مثمر و گیاهان دارویی توانسته است اشتغال پایدار ایجاد کند.
او از معدن کاران منطقه شاکی بود که به بهانه حفاری در یک هکتار 20 هکتار از مراتع را تخریب می کنند.
وی از مسئولان خواست در خصوص وسعت تخریب معدن کاران نظارت هایشان را گسترش دهند.
استان کرمانشاه با 2 میلیون نفر جمعیت دارای 940 هزار هکتار زمین کشاورزی و باغ است.
7457/8066
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.