فرحناز امیدی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه این جشنواره روزهای 18، 19 و 20 بهمن برگزار می شود، افزود: فراخوان ارسال آثار تا چند روز آینده از طریق رسانه ها اعلام می شود.
او با دعوت هنرمندان استان برای ارسال آثار گفت: پوشش های رسمی و بومی محلی زنانه، مردانه و بچگانه در این جشنواره پذیرفته می شود.
وی محور اصلی جشنواره را ایرانی اسلامی و بومی محلی دانست و از هنرمندان استان خواست در این 2 محور آثار خود را به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند.
به گفته او، دبیرخانه جشنواره در تالار شهید آوینی مستقر می شود و علاقه مندان می توانند آثار را به این مکان بفرستند.
وی با بیان اینکه در جشنواره استانی مُد و لباس، مدلینگ و حرکت بر روی سن نداریم، گفت: پوشش ها بر روی مانکن در جشنواره نمایش داده می شود.
او به داوری آثار توسط داورانی از تهران اشاره کرد و گفت: سال گذشته یک داور از تهران از طرف خانه ساماندهی مُد لباس اسلامی ایرانی داوری آثار را بر عهده داشت که امسال شاید تعداد داوران به 2 نفر برسد.
کارشناس مُد و لباس اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه در ادامه دوخت و طراحی را از جمله معیارهای داوری دانست و گفت: در کنار این 2 معیار، آثار باید مبتنی بر الگوهی ایرانی اسلامی و بومی منطقه ای باشد.
امیدی با بیان اینکه تا سال 93 جشنواره مُد و لباس به صورت متمرکز در تهران برگزار می شد و به هر استانی یک غرفه اختصاص می یافت، افزود: از سال 94 این جشنواره را به استان ها دادند و امسال برای سومین سال پیاپی این جشنواره در کرمانشاه برگزار می شود.
به گفته او، سال گذشته این جشنواره همزمان با جشنواره فرهنگ و اقوام ایرانی در تالار انتظار برگزار شد.
وی به بخش مقاله در این جشنواره نیز اشاره کرد و گفت: مقاله و گزارش های مطبوعاتی و رسانه ای با موضوع پوشاک و لباس محلی نیز در جشنواره پذیرفته می شود.
در استان کرمانشاه که بیش از 24 هزار کیلومتر مربع وسعت دارد؛ حدود 2 میلیون نفر جمعیت در 14 شهرستان و بیش از 2 هزار و 600 روستا سکونت دارند که از این تعداد نیمی از جمعیت در مرکز استان زندگی می کنند.
این استان بافتی قومی و مذهبی دارد و اقوام کُرد، لک، جاف و ترک و همچنین مذاهب و فرق اهل تسنن، تشییع و اهل حق در این استان سکونت دارند.
استان کرمانشاه همچنین 371 کیلومتر مرز مشترک با دو بخش کُردنشین و عرب نشین کشور عراق دارد و می توان گفت جزء استان های مهم کشور محسوب می شود.
به دلیل تنوع قومی و مذهبی و وجود خُرده فرهنگ های فراوان از استان کرمانشاه به نام هندوستان ایران نام می برند، کرمانشاه از قدمت و پیشینه تاریخی نیز برخوردار است و سنگ نوشته ها و بناهای تاریخی دوران قبل از اسلام و دیگر دوره های تاریخی نشان از وجود فرهنگ و تمدن در این دیار دارد.
3033/8066 خبرنگار:فرزاد نویدی **انتشار دهنده:علی مولوی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.