دکتر فریبا شفیعی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بین 15 تا 16 هزار نفر در سطح استان تحت درمان های نگهدارنده مراکز ام ام تی هستند که 12 هزار نفر متادون ( Methadone) و مابقی تنتور و قرص زیرزبانی بوپرونورتین باتوجه به نظرپزشک و شرایط خود بیمار دریافت می کنند.
وی با اشاره به اینکه هر مرکز ام ام تی شامل یک پزشک، یک روانشناس، یک مددکار و یک دارو یار است، گفت: این مراکز به بیمارانی که چندین سال اعتیاد به موادمخدر سنگین داشته، تزریقی بوده و یا از درمان های دیگر مثل سم زدایی نتیجه نگرفته اند به صورت روزانه در 2 ماه اول و در مراحل بعدی درمان یک روز در میان و یا هفتگی خدمات رسانی می کند.
سرپرست اداره سلامت روان و اعتیاد معاونت درمان به مزیت های مراجعه فرد معتاد به مراکز ام ام تی اشاره کرد و افزود: متادونی که در این مراکز به معتادین ارائه می شود یک ماده قانونی و بی خطراست به طوریکه استفاده از آن برای مادران باردار معتاد نیز بلامانع است.
وی اظهار کرد: یقینا اعتماد خانواده به فرد معتاد بیشتر شده چرا که تحت نظر یک تیم حرفه ای در این مراکز قرار دارد و در کنار آن سایر خدمات پزشکی وروانشناسی هم ارائه می شود و می توان گفت بازگشت فرد معتاد به کار و خانواده تسهیل شده و به زندگی وی ثبات می دهد.
دکتر شفیعی ضمن توصیه به مصرف کنندگان متادون گفت: این داروی مخدر صنعتی را حتما از طریق مراکز ام ام تی تهیه کرده و به صورت آزاد خریداری نکنند زیرا دارای ناخالصی بوده و سبب افزایش اعتیاد فرد می شود.
وی از فعالیت یک مرکز متادون درمانی آستان پایین یا مراکز دی آی سی در شهرستان سنقر خبر داد و گفت: به زودی یک مرکز دی آی سی دیگر برای معتادین کارتون خواب در شهر کرمانشاه راه اندازی می شود که علاوه بر داروهای جایگزین وعده های غذایی و مکان مناسب برای خواب هم تحت اختیار آنان قرار می گیرد.
وی با اشاره به تخریب وغیرقابل استفاده شدن سه مرکز ام ام تی بر اثر زلزله در شهرستان سرپل ذهاب گفت: از همان روز بعد از زلزله 2 تیم نظارتی اداره سلامت روان و اعتیاد معاونت درمان به صورت مستمر کار نظارت بر مراکز ام ام تی شهرستان را آغاز کرده و بلافاصله سه کانکس جایگزین مراکز شد و خوشبختانه هیچ وقفه ای در ارائه خدمات به بیماران نداشتیم.
سرپرست اداره سلامت روان و اعتیاد معاونت درمان با اشاره به بازدید کارشناس و ریاست اداره سلامت روان وزارت بهداشت از مراکز ام ام تی سرپل ذهاب گفت: در این بازدیدها مقرر شد حدود 50 درصد سهمیه دارویی مراکزام ام تی مناطق زلزله زده اضافه شود و نیز باتوجه به اینکه هر مرکز تنها 100 بیمار را می تواند تحت پوشش داشته باشد در هر سه مرکز شهرستان سرپل ذهاب پذیرش 100 بیماردیگر نیز اضافه شد.
استان کرمانشاه حدود 2 میلیون نفر جمعیت دارد که براساس آمارها حدود 60 هزار نفر مصرف کننده مواد مخدر در استان شناسایی شده است.
3033/8066 خبرنگار:فرزاد نویدی**انتشار دهنده:علی مولوی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.