به گزارش روز دوشنبه ایرنا به نقل از روابط عمومی بهزیستی استان قزوین، علیرضا وارثی بازگشت فرد به جامعه و طرح حقوق اجتماعی و برابری فرصت ها برای معلولان را از اهداف مهم توانبخشی مبتنی بر جامعه عنوان کرد و افزود: معلولانی که در روستا‌ها و حاشیه‌های شهر‌ها ساکن هستند، از خدمات 6 گانه بهزیستی در طرح توانبخشی مبتنی بر جامعه بهره‌مند هستند.
وی اضافه کرد: در راستای اجرای این طرح امسال با همکاری 22 تسهیل گر، 11 مجتمع خدمات بهزیستی و یک موسسه سلامت روان در 6 شهرستان قزوین و 952 روستا به مددجویان تحت پوشش خدمات رسانی شده است.
وارثی ادامه داد:امسال در این طرح 671 معلول شناسایی و به کمیسیون‌های تشخیص معلولیت شهرستان‌ها معرفی شده اند.
وی، آموزش به یک هزار و 708 خانواده به صورت ارائه کتابچه‌های آموزشی و تسهیلگران آموزش دیده در زمینه مشاوره، معرفی یک هزار و 441 نفر به مراکز و موسسات مربوطه برای آموزش از لحاظ تحصیلی و یا حرفه آموزی را از جمله خدمات این طرح در سال جاری بود.
مدیر کل بهزیستی قزوین گفت: در این طرح 363 نفر برای درمان و یا دریافت خدمات توانبخشی به مراکز مربوطه ارجاع داده شدند.
وارثی ادامه داد: 361 نفر نیز برای دریافت وسایل کمک توانبخشی مانند ویلچر، عصا، واکر، سمعک به مددکار معرفی شدند.
وی اظهار کرد: در این طرح 139 مورد سرویس بهداشتی منازل معلولین روستایی و 55 مورد امکانات و تجهیزات مناسب سازی شده است.
مدیرکل بهزیستی قزوین با اشاره به اشتغال و حمایت‌های شغلی در طرح سی بی آر از معلولان، افزود: در این راستا 321 نفر در 6 شهرستان از خدمات خود اشتغالی، اشتغال دستمزدی و استاد شاگردی و همچنین خدمات مالی بهره‌مند شده اند.
وارثی اضافه کرد: شورا‌های توانبخشی در هفت روستای شهرستان تاکستان، هشت روستای شهرستان بویین زهرا، پنج روستای شهرستان قزوین و سه روستای شهرستان آبیک تشکیل شده و مصوبات آن از طریق تسهیلگران در حال پیگیری است.
مدیرکل بهزیستی قزوین، تشکیل 17 کارگاه آموزشی با موضوعات متنوع پیشگیری از معلولیت، مهارت‌های زندگی و ژنتیک را از دیگر خدمات این طرح است.
وی افزود: همچنین در بحث مستند سازی و معرفی و نمایش توانمندی‌های جامعه هدف، چهارفیلم کوتاه پنج تا 10 دقیقه‌ای با همکاری تسهیلگران و فیلمسازان شهر، برای ارائه به جشنواره مستند سازی توانمندسازی در برنامه سی بی آر آماده شده است.
این طرح برای معلولان ساکن روستا‌های استان از سال ۸۰ تاکنون در حال اجرا است.
7388*3013
خبرنگار: پریسا نوروزی**انتشار دهنده: رضا اولادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.